gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Noodkreet van wethouder: 'Bijstand zal exploderen'

77db1c71fc63a3073abe0d0f970e2a9c

Wethouder Heijkoop maakt zich zorgen om de grote aantallen mensen die nu al een beroep doen op de bijstand. En dat worden er volgens hem alleen maar meer in de komende periode. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een brandbrief gestuurd naar de regering.

Marjolein Vos |  | Aangepast op

De VNG merkt op dat de gemeenten het moeilijk zullen krijgen. Door de coronacrisis komen er meer taken bij de lokale overheid te liggen. Bijvoorbeeld op het gebied van handhaving, maar ook de opvang van kinderen uit kwetsbare gezinnen en van ouders die cruciale beroepen hebben en dus moeten doorwerken. Aan de andere kant komt er ook minder geld binnen, uit bijvoorbeeld toeristenbelasting.

Ook in Dordrecht is dat al te merken. Wethouder Heijkoop maakt zich vooral zorgen om de toename van het aantal werklozen, nu en in de nabije toekomst. "De zzp'ers melden zich en masse voor de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers), maar ook de reguliere bijstand zien we fors toenemen. Ik heb de afgelopen dagen ook met mijn collega's uit Amsterdam en Rotterdam gesproken", laat hij weten aan het tv-programma Nieuwsuur.

"Ook bij ons in Dordrecht en de Drechtsteden zie je twee a drie keer zoveel instroom. Dat stijgt echt heel snel.

En als je dan ook ziet dat veel mensen met 0-urencontracten, flexwerkers, dat die nu werkeloos worden en in de ww terecht komen. Die mensen komen uiteindelijk ook voor een heel groot deel in de bijstand", legt Heijkoop uit. "De bijstand zal exploderen, zal enorm toe gaan nemen, verwachten wij. Richting het aantal in de vorige crisis. En dat vraagt om een stevig antwoord".

Dat stevige antwoord zo financiële steun vanuit de Rijksoverheid moeten zijn, meent de VNG. De organisatie heeft woensdag achter gesloten deuren met minister Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) gesproken. Het is niet bekend gemaakt wat daar uit is gekomen.

Lees ook

fotoa16n3verhaal

Terug naar 80 kilometer per uur op A16 en N3? ‘Voorkomen dat we ziek worden’

De snelheid op de A16 en N3 bij Dordrecht moet terug naar 80 kilometer per uur. Daarvoor pleiten verschillende gemeenteraadsleden, die dinsdag enigszins teleur werden gesteld. “Dit zou een mooie eerste stap zijn.”

NL-Alert testbericht - mobiele telefoon - 2026

Let op: naast luchtalarm wordt ook NL-Alert getest

Niet schrikken als je later vandaag niet alleen het luchtalarm hoort, maar ook je telefoon opeens hard geluid gaat maken: deze maandag om 12.00 uur wordt een NL-alert testbericht uitgestuurd. Dat gaat gepaard met een doordringend alarmgeluid.

noordparkvernieling

‘Wat is hier de lol van?’ Vrijwilliger aangeslagen na vernielingen in park

Grote verbazing en verbolgenheid in Zwijndrecht, nadat vandalen in het beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark eerder deze week een bankje in brand hebben gestoken. Een hoopje wit poeder is het enige dat is overgebleven. Daar bleef het niet bij, want ook een paal aan de waterkant van het park werd in brand gestoken én er zijn onderhoudsmaterialen verdwenen.

mishandelingstadspolders

Politie publiceert beelden van mishandeling man door fatbiker

De politie heeft beelden gedeeld van de mishandeling van een 79-jarige man door een fatbiker in Dordrecht. Dat gebeurde donderdagmiddag 7 mei in de wijk Stadspolders.

vlietskadearkel

Twee beoogde azc-locaties vallen af: natuurgebied zorgt voor te veel stikstof

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Arkel. Het gemeentebestuur van Molenlanden had twee locaties in het dorp op het oog, maar die zijn afgevallen omdat het stikstofniveau daar te hoog is. Dit komt omdat het Natura 2000-gebied Lingegebied en Diefdijk Zuid in de buurt ligt.

seringenstraat Papendrecht

Raad wil besluit over huisvesting statushouders overlaten aan nieuw college: ‘Politiek zuiver’

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Papendrecht wil een besluit over de huisvesting van statushouders overlaten aan het nieuwe college. Het huidig gemeentebestuur stelt voor om mensen met een verblijfsvergunning tijdelijk te huisvesten in de voormalige asielopvang aan de Seringenstraat. Volgens de raad is het politiek zuiver om daarmee te wachten tot het nieuwe bestuur is aangetreden.