gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Onzekerheid en frustratie bij bewoners vakantiepark: ‘Wij voelen ons benadeeld’

IMG_8191

Sjaak Nagel voor zijn chalet op vakantiepark EuroParcs De Biesbosch

Redactie Streekomroep

Donkere wolken pakken zich samen boven de bewoners van EuroParcs De Biesbosch. De gemeente wil van het vakantiepark een toeristische trekpleister maken en daarvoor moeten bewoners wijken die jaarrond op het park verblijven. Het leidt tot grote onzekerheid. “Dit zal voor een hoop mensen een heel groot probleem worden”, vertelt vaste bewoner Sjaak Nagel (67) bezorgd.

Erik van Krimpen | Redactie Streekomroep |

Al dertien jaar geniet Sjaak van zijn uitzicht op het Hollands Diep vanuit zijn woning op het zuidelijkste puntje van Dordrecht. De schok was dan ook groot toen hij vorige maand werd geïnformeerd dat de gemeente vanaf juli actief gaat handhaven om permanente bewoning op het park tegen te gaan.

Helemaal als een verrassing komt dit nieuws voor de bewoners niet. Uitzetting hangt sinds 2021 als een zwaard van Damocles boven hun hoofd. Toen presenteerde de gemeente een plan om permanente bewoning tegen te gaan op het vakantiepark. Daar lijkt in de praktijk weinig van terechtgekomen. Burgemeester Nanning Mol schrijft in een brief aan de raad dat naar schatting zo’n 150 van de 400 chalets permanent bewoond worden.

Gevoel van onveiligheid
In diezelfde brief wordt een toenemend gevoel van onveiligheid bij werknemers van het park beschreven. Dit zou worden veroorzaakt door mondige vaste bewoners en arbeidsmigranten die worden geweerd en vervolgens de confrontatie aangaan met het personeel. Ook spreekt de burgemeester van een fikse stijging van het aantal politieoptredens in 2026 ten opzichte van vorig jaar. De huidige situatie is voor de gemeente reden genoeg om door te pakken met handhaven.

Maar dat is niet eerlijk, volgens Sjaak. “Wij voelen ons benadeeld, het lijkt nu net alsof wij de kwaden zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.” Als concreet voorbeeld noemt hij de politieoptredens bij arbeidsmigranten. “Ze gaan met meerdere mensen in een huisje, de bewaking houdt dit in de gaten en dan wordt de politie erbij gehaald, die ze er vervolgens uitzet. Maar dat zijn niet de mensen die hier wonen.”

In de brief aan de raad worden meer details over de politie-inzet in 2025 gegeven. Zo greep de politie zeven keer in bij burenconflicten, vijf keer vanwege personen met onbegrepen gedrag en vijf keer bij mishandeling.

Vraagtekens bij onveilig beeld op het park
Toch kan Sjaak zich totaal niet vinden in het beeld dat het onveilig zou zijn op het park en dat medewerkers zich onveilig zouden voelen. “Als je dat aan de medewerkers zou vragen, zeggen ze zelf ook dat het niet waar is. Het is net als in een woonwijk: er zal hier en daar best wat gebeuren, maar over het algemeen gebeurt dat echt niet.”

Veilig of niet, er breekt een onzekere tijd aan voor de bewoners. Via een zogenoemde gedoogbeschikking kunnen bewoners mogelijk nog maximaal vijf jaar op het park blijven wonen. Tegen bewoners die niet voor dit recht in aanmerking komen, wordt vanaf juli handhavend opgetreden.

Verpaupering park
Naast onzekerheid is het de laatste jaren ook steeds minder goed vertoeven op het park. Bewoners spreken van verpaupering, waarbij steeds meer faciliteiten verdwijnen en het onderhoud achterstallig is. “De laatste tijd gaat het park achteruit”, merkt Sjaak op. “De verhuur loopt steeds verder terug en daardoor zijn er steeds minder faciliteiten.” Zo zijn het restaurant en de snackbar gesloten en is het zwembad lange tijd dicht geweest.

Ook Ad van Peer, die als recreant regelmatig vanuit Breda afreist naar zijn chalet op het vakantiepark, ziet het verval met lede ogen aan. Op zijn tablet laat hij foto’s zien. Zo zien we een verkleurde, onleesbare banner die bootrecreanten moet uitnodigen voor een hapje en een drankje op het park. Verder zien we een aanhangwagen die uitpuilt van het afval, volgens Ad stond die er weken.

Tekst gaat door onder de afbeeldingen.

Afval en verkleurde banner op het park - Ad van Peer
IMG_2880
IMG_3218

Ook aan de verlichting op het park mankeert volgens de bewoners van alles. “Defecte straatverlichting staat al tweeënhalf jaar op de reparatielijst, maar er wordt niets aan gedaan”, vertelt Ad. Volgens Sjaak heeft de verpaupering te maken met het feit dat EuroParcs De Biesbosch te koop staat. “Ik heb het idee dat het onderhoud wordt tegengehouden door het hoofdkantoor, omdat er geen geld meer is.”

Reactie EuroParcs
Een woordvoerder van EuroParcs laat in een reactie op vragen van deze streekomroep weten dat het park niet te koop staat. Een storing aan straatverlichting zou zo snel als mogelijk moeten worden opgelost. "Dat een lantaarnpaal 2,5 jaar buiten werking was is ons niet bekend en is inderdaad niet wenselijk."

EuroParcs herkent zich niet in het geschetste beeld van de bewoners over het achterstallig onderhoud. "De wegen, het groen en centrale voorzieningen op het park worden door EuroParcs op regelmatige basis het jaarrond onderhouden. (...) Bepaalde zaken die op de planning staan, zoals asfalteringswerkzaamheden van wegen op het park, worden dit jaar uitgevoerd."

Niet alle chalets op het park zijn van EuroParcs, aldus de woordvoerder. Verdeeld over het park staan wat oudere chalets die niet voor verhuur beschikbaar zijn en volgens hem volledig in eigen gebruik zijn door eigenaren. Met hen zijn afspraken over het beheer en onderhoud, vanwege de uitstraling van het park. "Eigenaren met achterstallig onderhoud worden aangesproken."

Hoewel het restaurant en de snackbar nu dicht zijn, komt daar wel verandering in. "We hebben te maken met een pachter die gestopt is waardoor het restaurant en snackbar dicht waren. Het goede nieuws is dat we vanaf eind mei 2026 een nieuwe pachter hebben gevonden die het restaurant en snackbar gaat exploiteren. Het binnenbad is in 2023 gerenoveerd en daardoor enige tijd dicht geweest. Het buitenbad is vorig jaar gewoon open geweest. Het kan natuurlijk altijd zijn dat een bad voor onderhoud kortdurend dicht is." 

Sjaak ging maandag in gesprek met de gemeente over de toekomst van de vaste bewoners, maar concludeert: "Ze houden zich bij hun standpunt. Ze zullen de mensen er niet uitgooien, maar ze gaan wel handhaven. Voor een hoop mensen zal het een hard gelag zijn."

Lees ook

foto

'Enorme plas bloed' op straat blijkt iets heel anders

Flink schrikken voor een bewoner van de Havikstraat in Sliedrecht. Die zag dinsdagochtend een flinke plas bloed liggen en belde daarom de politie. Ter plekke bleek het om iets heel anders te gaan: chilisaus.

IMG_8007 (1)

Deze minibusjes zijn gloednieuw én heel handig tijdens lange brugsluiting

Een wandeling naar de dichtstbijzijnde bushalte. Het klinkt heel simpel, maar niet voor iedereen in onze streek is het vanzelfsprekend. Voor die mensen is de Wijkhopper, een klein busje die korte ritjes aflegt, essentieel. Al helemaal als de Papendrechtsebrug binnenkort negen maanden dicht is voor al het verkeer.

foto blizz tandarts 1

Budgettandarts voor mensen die het niet breed hebben: ‘Iedereen verdient goede zorg’

Wie door een laag inkomen, angst of onbekendheid nooit zijn of haar gebit laat controleren, kan op termijn flink in de problemen komen. Om die mensen te helpen, is in Ridderkerk de 'budgettandarts' in het leven geroepen. Naar schatting gaan honderden mensen in het dorp niet naar een tandarts, en de Social Store hoopt daar verandering in te brengen.

verkeern3

Afrit A15 naar N3 weer helemaal te gebruiken: wegdek gemaakt

De afgesloten rijstrook op de afslag van de A15 naar de N3 in Papendrecht is weer te gebruiken. Rijkswaterstaat heeft afgelopen weekend delen van het wegdek gerepareerd, waardoor er weer twee rijstroken beschikbaar zijn. De afsluiting zorgde de afgelopen weken regelmatig voor een overvolle afrit.

IMG_8819

Man (22) die vrouwen wilde verkrachten nam ook man in nekklem: 'Poging doodslag'

De man, die eind februari twee pogingen tot verkrachting deed in Rotterdam, viel nog een derde slachtoffer aan. Het ging om de vriend van een van de vrouwen op wie hij had gemunt. Dit slachtoffer werd in een nekklem genomen en in zijn gezicht geschopt. Hij raakte daardoor bewusteloos. Het Openbaar Ministerie heeft poging doodslag ten laste gelegd.

Leidingsportalen

Waarom er negen dagen geen treinen rijden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe

Gedurende 9 dagen is er geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Pech voor reizigers, maar een noodzakelijke maatregel volgens spoorwegbeheerder ProRail. De reden: de bovenleidingportalen op dit traject zijn grondig toe aan vervanging. Ze stammen uit de tijd na de Tweede Wereldoorlog, waardoor de levensduur voorbij is.