gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Politici schrikken van doemscenario FC Dordrecht

e024245d3800200aa13c1b3143114907

Gemeenteraadsleden reageren geschrokken op de mededeling van FC Dordrecht, dat de club wellicht bezig is aan zijn laatste seizoen als er geen steun komt voor een nieuw stadion.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
"Als het zo ernstig is moeten we binnen de fractie en de coalitie nog eens praten over het standpunt, dat we géén geld of gemeentegarantie geven", zegt David Schalken (Beter voor Dordt).


De fractieleider van de grootste partij in de Dordtse raad wil niet voor camera reageren. Ook andere raadsleden willen dat niet. VVD-raadslid Rolin de Heijer, trouw supporter van de club, zegt "geen tijd" te hebben voor een reactie.


Irene Koene (Gewoon Dordt) komt als enige wèl voor camera. Zij zegt dat FC Dordrecht een onderdeel is van de stad. "Natuurlijk presteren ze nu slecht, maar een paar jaar geleden speelden ze nog eredivisie."


Net als de seniorenpartij VSP wil Gewoon Dordt dat de afwijzing van steun heroverwogen wordt, omdat in een rapport van The Stadium Consultancy gesteld wordt dat er aan een garantiestelling weinig risico's voor de gemeente kleven.


FC Dordrecht vroeg onlangs een garantiestelling van 17 miljoen euro aan de gemeente voor de bouw van een nieuw stadion. Wethouder Marco Stam liet weten dat de gemeente daar niet toe bereid is en zei ook geen andere alternatieven voor de club te zien.


Dat rapport werd in oktober gemaakt in opdracht van het college van B&W en begin november openbaar gemaakt. Vandaag publiceren diverse media over één van de conclusies uit dat rapport.


"Indien geen akkoord wordt gegeven op een garantie vanuit de gemeente (...) wordt het einde van betaald voetbal voor de gemeente Dordrecht een realistisch scenario", zo staat er in te lezen.


Commercieel manager Hans de Zeeuw onderschrijft dat scenario. "We maken het seizoen af, maar je moet realistisch zijn en je afvragen of doorgaan nog wel mogelijk is." De Dordtse politiek blijkt verrast te zijn door die conclusie.

Lees ook

opma

Esra Micha (53) is transman: ‘Ik heb jarenlang in mijn huis spiegels afgedekt’

Hij werd geboren als vrouw, maar ging acht jaar geleden verder als man. In gesprek met programmamaker Ad van den Herik is Esra Micha van den Ende (53) open over wat hem tot die keuze leidde. “Ik heb voor mijn gevoel altijd bij de jongens gehoord.”

Spanningsmast1

Vol stroomnet in omgeving Ridderkerk: wachtlijst voor nieuwe aansluitingen tot 2033

Grootverbruikers van stroom in delen van Ridderkerk en buitengebieden van Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht die meer stroom nodig hebben, moeten mogelijk jarenlang wachten. Netbeheerder Stedin meldt dat het stroomnet in het gebied geen ruimte meer heeft voor nieuwe grote aansluitingen of uitbreidingen.

NL-Alert testbericht - mobiele telefoon - 2026

Let op: naast luchtalarm wordt ook NL-Alert getest

Niet schrikken als je later vandaag niet alleen het luchtalarm hoort, maar ook je telefoon opeens hard geluid gaat maken: deze maandag om 12.00 uur wordt een NL-alert testbericht uitgestuurd. Dat gaat gepaard met een doordringend alarmgeluid.

OPMA20260527 Moskee te klein

Op Pad Met Ad: Aksa Moskee bestaat 25 jaar, maar groeit te hard

De Aksa Moskee in Dordrecht heeft wat te vieren. Ze bestaan 25 jaar en daarom gaat presentator Ad van den Herik er op bezoek in de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad. Hij krijgt een rondleiding van Mehmet Uysal, de voorzitter van de moskee.

IMG_1616 (2)

Houten hek bezorgt Van Drunen moeizame start van WK motorcross

Lotte van Drunen is de jacht op haar derde WK-titel begonnen met een vierde plaats. In Frankrijk ging de Sliedrechtse motorcrosser onderuit, waarna haar motor vast kwam te zitten onder een houten hekwerk.

artikelfoto oversteken stadspolders

Omwonenden willen aanpassing bij deze oversteekplaats: 'Je hebt amper tijd'

Bewoners van de Dordtse wijk Stadspolders maken zich zorgen over de voetgangersoversteekplaats bij winkelcentrum De Bieshof. Vooral ouderen en mensen die slecht ter been zijn zouden de overkant niet altijd halen voordat het verkeerslicht weer op rood springt. Volgens omwonenden leidt dat geregeld tot onveilige situaties.