Qbuzz voert de wijzigingen door op verzoek van de provincie. Zij legden de vraag om aanvullende maatregelen bij de vervoerder neer omdat er in de spits nog steeds sprake is van een onbetrouwbare verbindingen en er nog steeds ICT problemen zijn.
Veranderingen
Lijn 4 rijdt voortaan in de spits niet meer tussen Laan van Europa en Dordtse Kil III. Het filegevoelige kruispunt N3/A16 wordt hierdoor in de spits gemeden. Hierdoor moet de lijn betrouwbaarder worden voor reizigers van en naar de Staart, Wielwijk en Papendrecht.
Lijn 10 laat voortaan de Dordtse Kil links liggen en rijdt alleen tussen P+R Weeskinderendijk, Centraal Station en de binnenstad. Dit zorgt voor een betere verbinding met het centrum.
Lijn 8 rijdt voortaan door naar de Dordtse Kil III. Het aantal ritten op deze verbinding wordt uitgebreid op reizigers tijdens de spits beter te bedienen. Vanwege een aangekondigde toename van het aantal werknemers van de sociale werkvoorzieningen te Kil II wordt er in de ochtend- en middagspits een extra rit gereden voor een nieuwe groep werknemers bij Drechtwerk.
Ook komt er een nieuwe verbinding, lijn 9. Die neemt de ritten over die nu als lijn 10 rijden naar de Dordtse Kil en Krabbepolder.
Regio
Ook in Molenlanden en Gorinchem voert Qbuzz wijzigingen door. Zo rijdt lijn 316 vanaf eind maart weer tussen Dordrecht CS en Kinderdijk. Vanaf januari was deze lijn ingekort tot Alblasserdam. En zolang de keervoorziening bij Kinderdijk nog niet gerealiseerd is zal deze lijn doorrijden naar Nieuw-Lekkerland.
In het weekeinde reed lijn 316 al twee keer per uur naar Molendijk. Vanaf 31 maart is dit ook doordeweeks in de daluren overdag weer twee keer per uur.
Naast de wijzigingen in het lijnbusvervoer werkt Qbuzz aan de ICT-problemen, aan de verbetering van de OV-chipkaartapparatuur, wifi en reisinformatie in de voertuigen.