gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Raadsleden Beter voor Dordt stappen op

Beter voor Dordt-raadsleden Martijn Groeneweg en Eline van der Vorm stappen uit de partij. Dat hebben ze vanmiddag bekendgemaakt tijdens de gemeenteraad.

Peter Tromp |  | Aangepast op
De twee zeggen dat ze zich niet meer kunnen vinden in de koers van de partij. Ze krijgen zelf onvoldoende vrijheid en hebben intern een gevecht geleverd. Groeneweg en Van der Vorm zeggen dat de eenheid die de partij naar buiten uitstraalt niet overeenkomt met de situatie in de fractie.

Groeneweg en Van der Vorm blijven aan tot de zomer. Daarna stellen ze hun zetels beschikbaar.

Verklaring

De twee raadsleden maakten hun vertrek bekend met het voorlezen van onderstaande verklaring:

De afgelopen maanden dwingen ons om kritisch te zijn over onze eigen prestaties als raadsleden. Als je moet erkennen dat het grootste gevecht dat je de afgelopen tijd hebt gevoerd plaatsvond tussen de muren van de fractiekamer en niet in het publieke debat, dan zit er iets niet goed.

Het afgelopen half jaar voelen wij ons in toenemende mate beperkt in de uitvoering van ons raadswerk. Bepaalde ontwikkelingen in de Dordtse samenleving die wij als zorgelijk achten, blijken binnen onze fractie vrijwel onbespreekbaar zonder daarmee een politieke crisissituatie te riskeren.

Daarnaast zien we een steeds grotere afstand tussen de bestuurlijke uitvoering van het college en het verkiezingsprogramma van Beter Voor Dordt ontstaan, zoals bij de bescherming van historische en beeldbepalende panden, het evenementenbeleid, het open polderlandschap en de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. Hoewel wij geprobeerd hebben onze kritiek om te zetten in scherper beleid, moeten we concluderen dat we er samen niet uit zijn gekomen.

Beter Voor Dordt is onderdeel geworden van een weliswaar geoliede bestuurlijke machine maar met de prijs dat er steeds minder ruimte overblijft voor raadsleden om besluiten beargumenteerd in twijfel te kunnen trekken.

Wij staan dan ook voor een keuze. Deel uit blijven maken van de fractie van Beter Voor Dordt en alle gevoeligheden en onvrede op belangrijke dossiers uit de weg gaan, of kiezen voor de overtuiging dat je op die manier de stad onvoldoende tot dienst kan zijn.

De keuze valt voor ons op het afscheid gaan nemen van de fractie Beter Voor Dordt.

Niet uit wrok of woede, maar uit berusting dat we nu het verkeerde gevecht aan het voeren zijn.

Niet omdat wij nu zo belangrijk zijn, noch ons ego, maar omdat we de drukkende urgentie en verantwoordelijkheid voelen voor de leefbaarheid en schoonheid van deze stad voor de toekomst.

Er zal een ongetwijfeld uitdagende kadernota volgen en voor die uitdaging lopen wij niet weg. Wij voelen de verantwoordelijkheid richting de stad en zien het als onze plicht om de komende kadernota tot een goed einde te brengen, waarbij het coalitieakkoord en het verkiezingsprogramma van Beter Voor Dordt voor ons leidend zullen zijn.

We beseffen ons terdege dat onze zetels een afspiegeling zijn van de wens van de Dordtse kiezer om Beter Voor Dordt te vertegenwoordigen in deze gemeenteraad. Die wens respecteren wij ten volle. Na de kadernota zullen we dan ook op een ons passend moment ons ontslag aanbieden aan de voorzitter van deze raad. Onze zetels zullen daarna deel uit blijven maken van de fractie Beter Voor Dordt.

Tot slot een woord van dank. Aan onze fractiegenoten, aan onze gewaardeerde raadscollega’s en aan het college. We danken de heer Sleeking van harte voor de kans die hij ons heeft gegeven. Ook al waren we het de afgelopen tijd vaker niet dan wel met hem eens, we hebben veel van hem mogen leren.

In het bijzonder bedanken wij mevrouw Kuhlemeier. Leny, bedankt voor je betrokkenheid, voor je vermogen te zwemmen tegen de stroom in als jij vindt dat de stroming de verkeerde kant op staat en voor al die mooie gesprekken die we hebben mogen voeren. Jouw tomeloze inzet heeft in grote mate bijgedragen aan het succes van Beter Voor Dordt.

Gezien wij op geen enkele wijze de intentie hebben de partij noch haar vertegenwoordigers te beschadigen, zullen we het verder laten bij deze verklaring.

Martijn Groeneweg en Eline van der Vorm



Lees ook

TALKSHOW ZORG

Zondag op TV Dordrecht: Talkshow over zorg en gezondheid

Wat gebeurt er op het gebied van zorg en gezondheid in onze streek ? Die vraag stond centraal tijdens de talkshow 'Aan tafel over zorg en gezondheid', die deze zondag te zien is op TV Dordrecht.

THUMB WEBSITE

Oud-ploeggenoot Summerville trots op WK-prestatie: ‘Wist toen al dat hij het ver ging schoppen’

Terwijl het WK in de Verenigde Staten, Mexico en Canada in volle gang is, gaat het in Nederland over misschien wel dé verrassing van het toernooi. Crysencio Summerville debuteerde zeven jaar geleden nog in het profvoetbal bij FC Dordrecht en maakt nu furore in het shirt van Oranje. Toenmalige ploeggenoot Thomas Schalekamp wist het al gelijk: die gaat het ver schoppen.

edson

Deze Curaçaose Dordtenaar is blij met de eerste gespeelde WK-wedstrijd: ‘Het meedoen is al een winst’

Hoewel de meeste mensen zondag vooral focusten op de WK-wedstrijd tussen Nederland en Japan, werd er nog een bijzondere wedstrijd gespeeld. Caribisch eiland Curaçao maakte haar debuut op het WK voetbal. Edson Rafael, een op Curaçao geboren Dordtenaar, heeft de wedstrijd vol spanning gekeken.

1000113157

Supermarkt twee keer ontruimd om mistige damp in magazijn

Een supermarkt aan de Espenhof in Papendrecht is binnen een dag twee keer ontruimd. Beide keren veroorzaakte een kapotte koelmachine een mistige damp in het magazijn, laat een brandweerwoordvoerder weten.

fietsendief gepakt

Politie pakt notoire fietsendief: 19 tweewielers gevonden

De politie heeft afgelopen weekend in Dordrecht een man aangehouden die verdacht wordt van meerdere fietsendiefstallen. Bij de man thuis zijn vervolgens 19 tweewielers gevonden, waarvan er zeven als gestolen geregistreerd staan.

PSX_20260604_044825

Twee auto's gaan in vlammen op bij woning

Twee auto's aan de Zilverreiger in Hendrik-Ido-Ambacht zijn donderdagochtend vroeg uitgebrand. Beide voertuigen stonden op een oprit. Ook de woning is beschadigd. Er raakte niemand gewond.