Dordrecht, Netherlands

Reactie Qbuzz: problemen zijn vervelend maar oplossing is in aantocht

Beslagen ramen waardoor het zicht beperkt is, bussen die spontaan beginnen te rijiden zonder dat er een chauffeur achter het stuur zit: er is van alles aan de hand met de bussen van Qbuzz. Vorige week deed buschauffeur en medenzeggenschapsraadlid van Qbuzz Mario Okkersen zijn verhaal bij het radioprogramma Studio De Witt.
Marjolein Vos | 3 augustus 2021 12:12 | Aangepast op 3 augustus 2021 12:12
‘Het is levensgevaarlijk,’ zei Okkersen over de omstandigheden van de bussen van busproducent Ebusco. Qbuzz reageert nu ook op de verhalen van Okkersen, in een schriftelijke verklaring die voorgelezen werd door radiopresentator Ben Corino.


“Zoals Mario heeft aangegeven, heeft Qbuzz de afgelopen jaren op verschillende manier gewerkt om de gebreken aan de Ebusco bussen op te lossen,” laat Arjan van Dijk, woordvoerder Qbuzz weten. “En evenals Mario vinden we het onacceptabel dat de weg naar de oplossing lang is. We smnappen dat het vertrouwen van onze chauffeurs in de bussen geschaad is. En dit absoluut niet fijn is bij de uitvoering van hun vak.”


“Omdat de problemen met het klimaatsysteem het grootst zijn en er te weinig voortgang is/was in de oplossing ervan heeft Qbuzz zich gemengd in het gerechtelijk kort geding tuissen Ebusco en zijn klimaatsysteemleverancier. Met succes: de rechter heeft Qbuzz in het gelijk gesteld. Ebusco moet op straffe van een dwangsom uiterlijk 1 november 2021 de gebreken aan de bussen en de klimaatsystemen, dus ook de beslagen ruiten, volledig hebben opgelost.”


Over de Rošero-bussen (de kleinere stadsbus) laat de woordvoerder het volgende weten:

“Extern onafhankelijk onderzoek toont aan dat er geen technische oorzaak en/of fout in de bus aan te wijzen is. Om alles uit te sluiten is er een tweede technisch onderzoek door een andere onafhankelijk externe partij in gang gezet. En de betreffende bus wordt, zolang het niet duideljjk is, niet ingezet in de huidige dienstregeling.”


“Net als Mario hebben wij er alle belang bij onze voertuigen zo optimaal mogelijk in te zetten. Als fijne werkplek voor onze medewerkers en voor een comfortabele, veilige reis voor onze klanten. Daar doen we alles voor en net als Mario vinden we het absoluut niet fijn dat de oplossingen voor de problemen met de klimaatsystemen veel tijd kosten. Soms is er dus een gerechtelijke uitspraak voor nodig, maar de oplossing is in aantocht.”

Lees ook

Steeds meer boa’s met bodycams, al is niet iedere gemeente voorstander

Steeds meer handhavers in onze regio krijgen bodycams. Ridderkerk is het meest recente voorbeeld waa...

Vakbonden leggen nieuw cao-voorstel Chemours naast zich neer

Vakbonden CNV en FNV hebben het cao-voorstel van Chemours afgewezen. Het chemiebedrijf stelde komend...

Duikers rukken uit om meeuw uit benarde situatie te redden

Het redden van een verstrikt geraakte meeuw in Dordrecht heeft afgelopen weekend veel voeten in de a...

Ravage op N3: veel schade en gewonde door aanrijding

Bij een aanrijding op de N3 is maandagochtend iemand gewond geraakt. Twee auto’s en een busje hielde...

Sinterklaas is weer in Dordrecht: zo zag de feestelijke intocht eruit

Het was nog even spannend, maar na de nodige hindernissen is Sinterklaas toch echt veilig aangekomen...

Wie wordt de nieuwe Biai of Hahn? FC Dordrecht zoekt doelman voor de toekomst

Aan de Krommedijk was het woensdag een komen en gaan van talentvolle keepers. Tijdens de eerste edit...