Dordrecht, Netherlands

Reactie Qbuzz: problemen zijn vervelend maar oplossing is in aantocht

Beslagen ramen waardoor het zicht beperkt is, bussen die spontaan beginnen te rijiden zonder dat er een chauffeur achter het stuur zit: er is van alles aan de hand met de bussen van Qbuzz. Vorige week deed buschauffeur en medenzeggenschapsraadlid van Qbuzz Mario Okkersen zijn verhaal bij het radioprogramma Studio De Witt.
Marjolein Vos | 3 augustus 2021 12:12 | Aangepast op 3 augustus 2021 12:12
‘Het is levensgevaarlijk,’ zei Okkersen over de omstandigheden van de bussen van busproducent Ebusco. Qbuzz reageert nu ook op de verhalen van Okkersen, in een schriftelijke verklaring die voorgelezen werd door radiopresentator Ben Corino.


“Zoals Mario heeft aangegeven, heeft Qbuzz de afgelopen jaren op verschillende manier gewerkt om de gebreken aan de Ebusco bussen op te lossen,” laat Arjan van Dijk, woordvoerder Qbuzz weten. “En evenals Mario vinden we het onacceptabel dat de weg naar de oplossing lang is. We smnappen dat het vertrouwen van onze chauffeurs in de bussen geschaad is. En dit absoluut niet fijn is bij de uitvoering van hun vak.”


“Omdat de problemen met het klimaatsysteem het grootst zijn en er te weinig voortgang is/was in de oplossing ervan heeft Qbuzz zich gemengd in het gerechtelijk kort geding tuissen Ebusco en zijn klimaatsysteemleverancier. Met succes: de rechter heeft Qbuzz in het gelijk gesteld. Ebusco moet op straffe van een dwangsom uiterlijk 1 november 2021 de gebreken aan de bussen en de klimaatsystemen, dus ook de beslagen ruiten, volledig hebben opgelost.”


Over de Rošero-bussen (de kleinere stadsbus) laat de woordvoerder het volgende weten:

“Extern onafhankelijk onderzoek toont aan dat er geen technische oorzaak en/of fout in de bus aan te wijzen is. Om alles uit te sluiten is er een tweede technisch onderzoek door een andere onafhankelijk externe partij in gang gezet. En de betreffende bus wordt, zolang het niet duideljjk is, niet ingezet in de huidige dienstregeling.”


“Net als Mario hebben wij er alle belang bij onze voertuigen zo optimaal mogelijk in te zetten. Als fijne werkplek voor onze medewerkers en voor een comfortabele, veilige reis voor onze klanten. Daar doen we alles voor en net als Mario vinden we het absoluut niet fijn dat de oplossingen voor de problemen met de klimaatsystemen veel tijd kosten. Soms is er dus een gerechtelijke uitspraak voor nodig, maar de oplossing is in aantocht.”

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...