gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Reizend 'Zelfbeeld' om mbo'ers te eren staat voor een maand in Sliedrecht

5d14881dd8f992cdb53e2122996cb379

Bij zorginstelling ASVZ in Sliedrecht is woensdagmiddag een rondreizend standbeeld onthuld. Het beeld is bedoeld om aandacht te vragen voor het belang van het middelbaar beroepsonderwijs. "Natuurlijk hebben we mensen nodig die theoretisch opgeleid zijn, maar juist de mensen die praktisch opgeleid zijn doen heel veel goed werk."

Trevyn van Houwelingen |  | Aangepast op
Op een zonnige lentemiddag verzamelen zich tientallen mensen op het plein voor het hoofdgebouw van ASVZ-locatie de Merwebolder. Naast de ingang staat, onder een doek verhuld, een beeld dat op reis is door Nederland.

Het beeld is ontworpen door voormalig landelijk ambassadeur mbo Quillian Blom en verstrekt door de mbo-raad, een landelijk orgaan dat aandacht vraagt voor mbo-opleidingen en studenten. Het gaat om het beeld van een man met een hamer en beitel in de hand. Om hem heen is de topografische vorm van Nederland te zien.

“Het staat symbool voor het feit dat je je vanuit het mbo binnen Nederland kunt ontwikkelen en vormen. Door de chroom-coating spiegelt het standbeeld ook, waardoor je jezelf ziet. Het is dus letterlijk een zelfbeeld!”, vertelde maker Quillian eerder.

Zij-instromers
Maar waarom zou je een beeld voor het mbo plaatsen bij een zorginstelling? Daar heeft ASVZ een heel goede reden voor. De afgelopen jaren leidde de instelling al duizend zij-instromers intern op. Zij haalden tijdens hun werk bij ASVZ een mbo-diploma, bijvoorbeeld als persoonlijk begeleider.

Mbo'ers worden nog vaak lager ingeschat dan mensen die een hbo of universitaire opleiding hebben gevolgd. Onterecht, vindt Hanneke Kooiman. Ze is voorzitter van de Raad van Bestuur van ASVZ en heeft vol trots staan kijken bij de onthulling van het beeld.

"Ik vind het jammer dat er soms een neiging lijkt te zijn om te zeggen dat het pas goed is als mensen theoretisch opgeleid zijn¨, legt zij uit. "Natuurlijk hebben we mensen nodig die theoretisch opgeleid zijn, maar juist de mensen die praktisch opgeleid zijn doen heel veel goed werk. "

Kooiman gebruikt dan ook liever de termen 'theoretisch en praktisch opgeleid' dan het te hebben over mensen die 'mbo-, hbo- of universitair geschoold' zijn.

Hart onder de riem
Het Zelfbeeld, zoals het kunstwerk heet, stond eerder al in Apeldoorn en Vlaardingen en zal na Sliedrecht nog andere scholen door het land aandoen. Het beeld en bijbehorende sokkel, in totaal zo'n 300 kilogram zwaar, rusten op een stalen plaat. Daarin is de zin "Zie mij, ik vorm en maak mijzelf" te lezen. Een uitspraak die is bedoeld om een hart onder de riem te steken van vakmensen op het mbo.

Druppel op gloeiende plaat?
Martijn is een van de vele zij-instromers die ASVZ heeft. Hij werkte eerder voor Defensie. Ook is hij met Cees de duizendste gediplomeerde zij-instromer bij ASVZ. Martijn ziet belang in het uitlichten van het nut van vakmensen. "Belicht het maar wat meer, laat zien wat voor mooi werk wij dagelijks doen", legt hij uit.

"Wat ik hier doe en meemaak, is het mooiste wat er is. Het is zo mooi wat je terugkrijgt van de cliënten die hier zorg ontvangen. Promoot dat maar wat meer." Martijn noemt het beeld wel een druppel op een gloeiende plaat: "Ik vind het een prachtig beeld, maar laat er maar wat meer gebeuren om ons mbo'ers in het zonnetje te zetten."

Replica's
Zorgorganisatie ASVZ is zo trots op de aanwezigheid van het beeld dat er twee kleinere replica's van het beeld zijn gemaakt. Die gaan meerdere locaties in Zuid-Holland en Brabant door om ook daar medewerkers van ASVZ te laten zien dat ze er toe doen.

Bekijk de beelden van de onthulling van het Zelfbeeld op ons Youtube-kanaal.

Lees ook

Clip0015.MXF.00_38_46_30.Still001

Geen zerk of urn: laatste rustplaats in het groen op nieuw natuurbegraafpark

Begraafplaats Achterambacht opent op 6 juni zijn deuren voor bezoekers die het nieuwe natuurbegraafpark willen bezoeken. “Een ontwikkeling waarmee we ons aanpassen op veranderende wensen van inwoners en bijdragen aan een duurzame en toekomstgerichte invulling van begraafplaats Achterambacht", aldus de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

THUMB WEBSITE 2

Cultuurcentrum kent complete metamorfose: ‘Ruimte voor honderd bezoekers extra’

Cultuurcentrum Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht is na een jaar gesloten te zijn geweest weer open. Door een grootschalige verbouwing en vernieuwing van het pand moest het samen met de bibliotheek een jaar lang wijken naar een tijdelijk onderkomen. De eerste twee verdiepingen hebben een behoorlijke metamorfose ondergaan.

IMG_7275 (1)

Let op: dit station staat donderdagavond opnieuw vol met hulpdiensten

Hulpdiensten zijn donderdagavond opnieuw massaal op station Dordrecht te vinden. Niet vanwege een groots incident, maar vanwege een oefening. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid wil hiermee de samenwerking tussen de betrokken hulpdiensten verder verbeteren.

kraanwater Pexels

Kookadvies vanwege poepbacterie opgeheven: ‘Vervelend dat dit noodzakelijk was’

Het kraanwater in Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht kan gewoon gedronken worden. Dat meldt waterbedrijf Evides. Eerder gold er een kookadvies, omdat de E. colibacterie, beter bekend als de poepbacterie, in het water was gevonden.

aszouderenmishandeling

zorg

Steeds meer gevallen van vermoedelijke ouderenmishandeling, ziekenhuis slaat alarm

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht ziet een verdrievoudiging van het aantal patiënten waarbij vermoedelijk sprake is van ouderenmishandeling. In 2023 bestond bij twaalf patiënten dit vermoeden; vorig jaar stond de teller op 37. "Vroegtijdig signaleren helpt om erger te voorkomen."

2606028031

Neergestoken man (21) in ziekenhuis overleden aan verwondingen

De 21-jarige man die maandagnacht zwaargewond raakte bij een steekpartij in Zwijndrecht, is aan zijn verwondingen overleden. Dat laat de politie via sociale media weten.