Dit nieuwe alarmeringssyteem werkt beter dan het oude, waarbij alle dienstdoende verpleegkundigen op de afdeling werden opgeroepen. Dit is een stuk efficiënter en rustiger: ze ontvangen minder alarmen. De alarmen die ze wel krijgen, zijn altijd voor hen bedoeld en bevatten veel meer informatie.
Uiteraard kan de patiënt nog altijd hulp oproepen, maar het signaal loopt nu via een berichtenserver naar smartphones die verpleegkundigen op zak hebben tijdens hun dienst, legt de woordvoerder van het Albert Schweitzer ziekenhuis uit. Eerst verschijnt de oproep in de app op de telefoon van de verpleegkundige die daadwerkelijk de zorg heeft over de betreffende patiënt. Als zij/hij reageert met de mededeling even niet beschikbaar te zijn, of niet snel genoeg reageert, gaat de oproep vanzelf door naar de ingestelde ‘buddy’. Kan ook die niet meteen komen, dan wijkt het systeem automatisch nog verder uit naar andere collega’s. Verstoring door overal tegelijk afgaande piepers behoort hiermee tot het verleden.
Monitor en infuuspomp
En dit is nog maar een stukje van de innovatie. Dankzij de speciale software van de berichtenserver en de smartphones, kan ook bijvoorbeeld de monitor waaraan de patiënt ligt, of een infuuspomp, een alarmering afgeven langs dezelfde weg. De verpleegkundige kan in de app doorklikken naar het apparaat dat ‘gebeld’ heeft en zien wat de aard van de melding is en welke waarden er zijn gemeten. In situaties waar een camera bij de patiënt hangt, kan worden doorgeklikt naar het livebeeld. Het
aantal te koppelen apparaten is in principe onbeperkt.
Het nieuwe oproepsysteem is inmiddels geïnstalleerd op de kinderafdeling, de Spoedeisende Hulp, C3 (Neurologie) en recent bij Geboortecentrum Rhena. Als eerstvolgende zijn komend voorjaar de IC en CCU aan de beurt. Daar is meer specialistische bewakingsapparatuur aanwezig en er kunnen dus ook meer data worden meegezonden naar de app.