Dordrecht, Netherlands

Spoorlijn Dordrecht-Rotterdam bestaat 150 jaar; NS deelt herdenkingsspeldjes uit

De meester reizigers stonden er dinsdagmorgen niet bij stil, toen ze de trein pakten op Dordrecht Centraal. Maar NS en ProRail vierden een feestje. Het is namelijk precies 150 jaar geleden dat de eerste trein over het spoor tussen Dordt en de havenstad vertrok.
Marjolein Vos | 1 november 2022 10:37 | Aangepast op 1 november 2022 10:37
Speciaal voor de gelegenheid had de spoorwegmaatschappij speldjes laten maken en die werden aan de reizigers uitgedeeld. Op 1 november 1872 vertrok de eerste stoomtrein van De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, één van de voorlopers van NS, vanaf station Dordrecht richting Rotterdam Feijenoord. Station Dordrecht was al onderdeel van een langer traject: van Antwerpen naar Rotterdam. In Rotterdam lagen toen nog geen bruggen of tunnels, dat veranderde later. De reizigers naar Rotterdam moesten uitstappen op station Mallegat, op Feijenoord. In de jaren daarna is het spoornetwerk verder uitgebreid naar de trajecten die we nu kennen.

Helga Cuipers, regiodirecteur Randstad Zuid ProRail: "150 jaar spoor tussen Dordrecht en Rotterdam is natuurlijk een feestje waard. We zijn er blij en eigenlijk ook wel een beetje trots op. Deze spoorlijn heeft in de loop der jaren veel betekent voor de regio. We zullen ons er natuurlijk voor in blijven zetten dat dat in de toekomst ook zo blijft en zelfs nog wordt uitgebouwd. Want het spoor heeft dus geschiedenis, maar nog veel meer toekomst."
Station Dordrecht
Eigenlijk is het dinsdag dubbel feest. Want de NS viert ook dat het station anderhalve eeuw geleden in gebruikt werd genomen. “Eigenlijk vierde station Dordrecht al op 1 januari haar 150e verjaardag maar door corona konden we dat toen niet vieren,” legt een woordvoerder uit. “Op 1 januari 1872 werd station Dordrecht in gebruik genomen toen het werd aangesloten op het spoorwegennet dat Rotterdam en Antwerpen met elkaar in verbinding bracht. Deze verbinding kon tot stand komen na de bouw van de spoorbruggen over de grote rivieren ten noordwesten en zuiden van Dordrecht. Het station is een mooi monumentaal gebouw, dat met name opvallend is door de lengte van het gebouw van 108 meter. In het hoge middengedeelte zijn negen deuren geplaatst die toegang geven tot de stationshal. De gevel is bekroond met een fronton, waarin de stationsklok is geplaatst. Aan beide zijden strekken lange lage vleugels zich uit langs het spoor. Op de beide uiteinden zijn kopgebouwtjes, die boven het dak van de vleugels uitsteken.”

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Wantijbad klaar voor het seizoen: nieuwe lichting toezichthouders geslaagd

Het Wantijbad kan dit weekend met een gerust hart open: een tiental badmeesters en juffen is deze we...

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...