gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

'Als je niks doet, slibt de stad dicht', Dordrecht wil rem op autogebruik

f0b8ae111d608606190f11b8a0586758

Dordrecht drukt langzaam op de rem als het gaat om autogebruik in de stad. Volgens verkeerswethouder Rik van der Linden is dat nodig omdat de groeiambitie naar 140 duizend bewoners ook meer 'blik' met zich meebrengt. Om dagelijkse verkeersopstoppingen te voorkomen, is ingrijpen volgens hem noodzakelijk. "Anders rijdt er niemand meer."

Corrado Francke |  | Aangepast op
Het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040, dat dinsdag in de gemeenteraad werd besproken, is een aanzet daartoe. Het 122 pagina's tellende document beschrijft de denkrichting van het stadsbestuur, dat alternatieven zoals fietspaden en het openbaar vervoer wil toejuichen.

Minder parkeerplekken op straat
Hier en daar, maar lang niet overal, staan concrete maatregelen. Zo wil het gemeentebestuur toewerken naar 500 minder parkeerplekken op straat in en rond het centrum. Alternatieven voor de automobilisten worden onderzocht, zoals nieuwe parkeergarages op de Steegoversloot en onder de Grote Markt. Ook wordt de parkeergarage in de Visstraat ingezet voor bewonersparkeren.

Het leverde zorgen op bij enkele partijen in de raad. "Als ik de plannen van het college goed lees, is er haast geen auto meer voor de auto in de binnenstad", reageert Aydin Gündogdu, fractievoorzitter van Op Ons Eiland. "Dat vind ik bijzonder jammer omdat de auto een onderdeel is van de bewegingsvrijheid die veel Dordtenaren hebben."
126dc1e69bda1ffef87e0bb570e48838
Raadslid Dan van Leeuwen (Fractie van Leeuwen) was het met hem eens. "Fietsen en lopen worden wél gestimuleerd en het ov wordt 'zogenaamd' verbeterd, maar dat horen we al tientallen jaren. Maar het gebruik van de auto komt door het wensdenken van het college in de knel", concludeert hij.

Maar volgens Van der Linden kán de stad nu eenmaal niet vol worden gezet met auto's. "Als je niks zou doen, is over vijftien jaar deze stad op allerlei manieren dichtgeslibd. Dat wil niemand, volgens mij."

Wel of niet afsluiten van Krispijntunnel?
Een van de plannen die de wethouder verdedigde, is het rond 2030 afsluiten van de Krispijntunnel voor autoverkeer. Daar wordt pas tegen die tijd over gestemd, maar verschillende partijen willen daar nu nog niet op voorsorteren. "Als je dat afsluit, wordt het op andere punten drukker", merkte VVD'er Alexander Kuhlmann op.

Een motie die opriep niet te hard van stapel te lopen over sluiting van de tunnel, werd echter nipt verworpen. Het Mobiliteitsplan zelf kreeg wél groen licht vanuit de raad, waardoor het stadsbestuur aan de slag kan om de plannen uit te gaan werken.

Lees ook

PSX_20260527_233207

Auto brandt uit in Papendrecht

In Papendrecht is woensdagavond laat een auto in vlammen opgegaan. De wagen stond geparkeerd aan de Stellingmolen.

asfalteringswerkzaamheden

Let op: N915 richting A15 komende dagen dicht

Verkeer bij Hendrik-Ido-Ambacht moet de komende dagen rekening houden met omleidingen en vertraging. Rijkswaterstaat vernieuwt het asfalt op de N915, tussen de kruising Noordeinde en de aansluiting Hendrik-Ido-Ambacht van de A15.

aszouderenmishandeling

zorg

Steeds meer gevallen van vermoedelijke ouderenmishandeling, ziekenhuis slaat alarm

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht ziet een verdrievoudiging van het aantal patiënten waarbij vermoedelijk sprake is van ouderenmishandeling. In 2023 bestond bij twaalf patiënten dit vermoeden; vorig jaar stond de teller op 37. "Vroegtijdig signaleren helpt om erger te voorkomen."

bouw Kraanspoor

Na dertig jaar wachten kan bebouwing Noordoevers beginnen: 'Heel bijzonder'

Na drie decennia van voorbereiding, is deze week dan echt de bouw begonnen van de eerste woningen aan de oever van de rivier de Noord. Nieuwbouwproject Kraanspoor is het eerste deel van een grote nieuwbouwwijk, genaamd De Noordoevers. Waar de komende tien jaar zo'n 800 woningen zullen verrijzen.

pexelswandeling

Dit jaar geen avondvierdaagse in Sliedrecht

Geen avondvierdaagse in Sliedrecht dit jaar. Ondanks herhaaldelijke oproepen, is het de organisatie niet gelukt om genoeg vrijwillige verkeersregelaars te vinden. "Door dit tekort kunnen wij de veiligheid van de deelnemers en overige weggebruikers niet voldoende waarborgen", schrijft de organisatie Avondvierdaagse Sliedrecht. Deelnemers krijgen hun inschrijfgeld terug.

kraanwater Pexels

Kookadvies vanwege poepbacterie opgeheven: ‘Vervelend dat dit noodzakelijk was’

Het kraanwater in Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht kan gewoon gedronken worden. Dat meldt waterbedrijf Evides. Eerder gold er een kookadvies, omdat de E. colibacterie, beter bekend als de poepbacterie, in het water was gevonden.