gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

'Als je niks doet, slibt de stad dicht', Dordrecht wil rem op autogebruik

f0b8ae111d608606190f11b8a0586758

Dordrecht drukt langzaam op de rem als het gaat om autogebruik in de stad. Volgens verkeerswethouder Rik van der Linden is dat nodig omdat de groeiambitie naar 140 duizend bewoners ook meer 'blik' met zich meebrengt. Om dagelijkse verkeersopstoppingen te voorkomen, is ingrijpen volgens hem noodzakelijk. "Anders rijdt er niemand meer."

Corrado Francke |  | Aangepast op
Het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040, dat dinsdag in de gemeenteraad werd besproken, is een aanzet daartoe. Het 122 pagina's tellende document beschrijft de denkrichting van het stadsbestuur, dat alternatieven zoals fietspaden en het openbaar vervoer wil toejuichen.

Minder parkeerplekken op straat
Hier en daar, maar lang niet overal, staan concrete maatregelen. Zo wil het gemeentebestuur toewerken naar 500 minder parkeerplekken op straat in en rond het centrum. Alternatieven voor de automobilisten worden onderzocht, zoals nieuwe parkeergarages op de Steegoversloot en onder de Grote Markt. Ook wordt de parkeergarage in de Visstraat ingezet voor bewonersparkeren.

Het leverde zorgen op bij enkele partijen in de raad. "Als ik de plannen van het college goed lees, is er haast geen auto meer voor de auto in de binnenstad", reageert Aydin Gündogdu, fractievoorzitter van Op Ons Eiland. "Dat vind ik bijzonder jammer omdat de auto een onderdeel is van de bewegingsvrijheid die veel Dordtenaren hebben."
126dc1e69bda1ffef87e0bb570e48838
Raadslid Dan van Leeuwen (Fractie van Leeuwen) was het met hem eens. "Fietsen en lopen worden wél gestimuleerd en het ov wordt 'zogenaamd' verbeterd, maar dat horen we al tientallen jaren. Maar het gebruik van de auto komt door het wensdenken van het college in de knel", concludeert hij.

Maar volgens Van der Linden kán de stad nu eenmaal niet vol worden gezet met auto's. "Als je niks zou doen, is over vijftien jaar deze stad op allerlei manieren dichtgeslibd. Dat wil niemand, volgens mij."

Wel of niet afsluiten van Krispijntunnel?
Een van de plannen die de wethouder verdedigde, is het rond 2030 afsluiten van de Krispijntunnel voor autoverkeer. Daar wordt pas tegen die tijd over gestemd, maar verschillende partijen willen daar nu nog niet op voorsorteren. "Als je dat afsluit, wordt het op andere punten drukker", merkte VVD'er Alexander Kuhlmann op.

Een motie die opriep niet te hard van stapel te lopen over sluiting van de tunnel, werd echter nipt verworpen. Het Mobiliteitsplan zelf kreeg wél groen licht vanuit de raad, waardoor het stadsbestuur aan de slag kan om de plannen uit te gaan werken.

Lees ook

fatbike1

Jongens van twaalf opgepakt na mishandelingen, fatbikes in beslag genomen

Drie jongens van twaalf jaar oud uit Dordrecht zijn aangehouden op verdenking van meerdere mishandelingen en afpersing. Op fatbikes vielen de jongens, die onderdeel zijn van een grotere groep, andere jonge slachtoffers lastig.

hoogblokland

Gemeente hakt knoop door: deze twee locaties kunnen samen 275 vluchtelingen opvangen

Bleskensgraaf en Hoogblokland zijn gekozen als plekken voor nieuw te bouwen asielzoekerscentra. Op deze twee plekken in de gemeente Molenlanden zullen naar verwachting 125 en 150 vluchtelingen worden opgevangen. Met deze keuze valt Nieuw-Lekkerland af als locatie.

Fakkelprotest Nieuw-Lekkerland

Opnieuw protest tegen mogelijk azc, demonstranten tonen tientallen fakkels

In Nieuw-Lekkerland is woensdagavond opnieuw gedemonstreerd tegen de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (azc) in het dorp. Er werden meerdere toespraken gehouden, waarna de aanwezigen gezamenlijk zo’n zestig fakkels aanstoken. Het protest verliep rustig.

Wantijpop 2026

Dit was Wantijpop 2026: van draaimolen tot polonaise

Zo'n 25.000 bezoekers hebben zaterdag genoten van een gemoedelijke editie van Wantijpop. Het jaarlijks terugkerende gratis festival hield het grotendeels droog en dat was meer dan waar van tevoren rekening mee werd gehouden.

fotopersburobusinkzwijndrechtnijhoffstraat

Man (21) raakt zwaargewond bij steekpartij in huis

Bij een steekpartij in een huis in Zwijndrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een 21-jarige man zwaargewond geraakt. Mogelijk is er een ruzie in de relationele sfeer aan voorafgegaan, meldt de politie.

politie 01

Jongen (17) vast voor negen aanrandingen

De politie heeft een aanhouding verricht na meerdere meldingen van vrouwelijke fietsers die de afgelopen weken zijn betast in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. De verdachte, een 17-jarige man uit Hendrik-Ido-Ambacht, wordt verdacht van negen aanrandingen.