Dordrecht, Netherlands

'Als je niks doet, slibt de stad dicht', Dordrecht wil rem op autogebruik

Parkeren op de Grote Markt: in de toekomst ondergronds? RTV Dordrecht
Dordrecht drukt langzaam op de rem als het gaat om autogebruik in de stad. Volgens verkeerswethouder Rik van der Linden is dat nodig omdat de groeiambitie naar 140 duizend bewoners ook meer 'blik' met zich meebrengt. Om dagelijkse verkeersopstoppingen te voorkomen, is ingrijpen volgens hem noodzakelijk. "Anders rijdt er niemand meer."
Corrado Francke | 25 september 2024 17:30 | Aangepast op 25 september 2024 16:34
Het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040, dat dinsdag in de gemeenteraad werd besproken, is een aanzet daartoe. Het 122 pagina's tellende document beschrijft de denkrichting van het stadsbestuur, dat alternatieven zoals fietspaden en het openbaar vervoer wil toejuichen.

Minder parkeerplekken op straat
Hier en daar, maar lang niet overal, staan concrete maatregelen. Zo wil het gemeentebestuur toewerken naar 500 minder parkeerplekken op straat in en rond het centrum. Alternatieven voor de automobilisten worden onderzocht, zoals nieuwe parkeergarages op de Steegoversloot en onder de Grote Markt. Ook wordt de parkeergarage in de Visstraat ingezet voor bewonersparkeren.

Het leverde zorgen op bij enkele partijen in de raad. "Als ik de plannen van het college goed lees, is er haast geen auto meer voor de auto in de binnenstad", reageert Aydin Gündogdu, fractievoorzitter van Op Ons Eiland. "Dat vind ik bijzonder jammer omdat de auto een onderdeel is van de bewegingsvrijheid die veel Dordtenaren hebben."
Zonder maatregelen wordt een flinke toename van het aantal motorvoertuigen per dag verwacht Mobiliteitsplan Gemeente Dordrecht
Raadslid Dan van Leeuwen (Fractie van Leeuwen) was het met hem eens. "Fietsen en lopen worden wél gestimuleerd en het ov wordt 'zogenaamd' verbeterd, maar dat horen we al tientallen jaren. Maar het gebruik van de auto komt door het wensdenken van het college in de knel", concludeert hij.

Maar volgens Van der Linden kán de stad nu eenmaal niet vol worden gezet met auto's. "Als je niks zou doen, is over vijftien jaar deze stad op allerlei manieren dichtgeslibd. Dat wil niemand, volgens mij."

Wel of niet afsluiten van Krispijntunnel?
Een van de plannen die de wethouder verdedigde, is het rond 2030 afsluiten van de Krispijntunnel voor autoverkeer. Daar wordt pas tegen die tijd over gestemd, maar verschillende partijen willen daar nu nog niet op voorsorteren. "Als je dat afsluit, wordt het op andere punten drukker", merkte VVD'er Alexander Kuhlmann op.

Een motie die opriep niet te hard van stapel te lopen over sluiting van de tunnel, werd echter nipt verworpen. Het Mobiliteitsplan zelf kreeg wél groen licht vanuit de raad, waardoor het stadsbestuur aan de slag kan om de plannen uit te gaan werken.

Meest gelezen

Tientallen ouders gedupeerd: moeten op zoek naar nieuwe opvang na Fit-Kidz sluiting

Trevyn van Houwelingen | Redactie Streek 56 | 2 okt 2024 15:04

Lees ook

Waarom heeft Ridderkerk wel en Alblasserdam geen kinderburgemeester?

In Ridderkerk wordt alweer gezocht naar een opvolger van de huidige kinderburgemeester, maar in Albl...

Ongeluk op N3: personenauto achterop vrachtwagen en weg dicht

Op de N3 zijn donderdag een personenauto en een bestelbus achterop een vrachtwagen gereden. Dat gebe...

Fit-Kidz gestopt, andere partij mag kinderopvang deels overnemen

De gemeente Papendrecht heeft een opvolger gevonden voor de gesloten Fit-Kidz locatie aan de Andoorn...

Afscheidswedstrijd voor Joop Hartman (87): ‘Bijzonder allemaal!’

Hij dacht zijn laatste wedstrijd al gefloten te hebben, maar de 87-jarige Joop Hartman neemt dinsdag...

Bezuinigingen op komst in gemeente Dordrecht: welke keuzes maken de raadsleden?

De gemeente Dordrecht moet vanaf 2026 minder geld uitgeven. De vraag is alleen op welk terrein gekor...

Vanaf december elke tien minuten een sprinter vanaf Station Dordrecht

De NS laat vanaf december elke tien minuten een trein vertrekken vanaf Station Dordrecht richting De...