De ene school heeft er een handjevol, de ander bij elkaar twee klassen gevuld. Geen enkele middelbare school heeft geen leerlingen die ‘van de overkant’ komen. In de meeste gevallen reizen de scholieren per fiets van huis naar school en terug. Sommigen pakken de Waterbus, maar om de ov-kosten te drukken trekken hele colonnes dagelijks over de Papendrechtse- en de Baanhoekbrug. Volgens Rijkswaterstaat passeren zo'n 2000 fietsers per dag de Baanhoekbrug, over de Papendrechtse brug gaan dagelijks 5000 (brom)fietsers.
Dat kan straks niet meer als beide bruggen dicht zijn. Hoewel de sluiting pas over een jaar plaatsvindt, zijn de zorgen bij de besturen van middelbare scholen nu al merkbaar. De school die het meest wordt getroffen is het Wartburg College, locatie Marnix in Dordrecht. Ongeveer 350 leerlingen steken dagelijks de rivier over om de school te bereiken. Dat is ruim een derde van hun totale aantal leerlingen.
“We verwachten dat onze leerlingen ongeveer twintig minuten vertraging per rit oplopen, dus veertig minuten per dag,” zegt schooldirecteur Herman den Hollander. Die extra reistijd komt boven op de al lange tocht die sommige leerlingen nu al maken. Sommigen reizen vanuit Hardinxveld of verder, en hebben voordat de schoolbel gaat er al een uur op de fiets opzitten.
Bij de vmbo-locatie van de De Lage Waard in Papendrecht maakt schooldirecteur Peter Hoogendoorn zich meer zorgen of de leerkracht wel op tijd binnen is. Die school telt slechts twintig tot dertig leerlingen die vanuit Dordrecht met de fiets naar school komen. Leerkrachten die met de auto van verder weg komen, zouden op omrijroutes (A15/A16 red.) in files kunnen staan. ”Je vraagt je zo af: kan dat onderhoud niet beter gepland worden”, verzucht de directeur.
Teleurstelling over communicatie
De extra reistijd voor fietsende leerlingen zorgt nu al voor onrust binnen het Wartburg College en die had volgens de schooldirecteur voorkomen kunnen worden met betere communicatie vanuit Rijkswaterstaat. “Ik ben teleurgesteld dat we dit via het nieuws moesten vernemen. De onrust is nu al ontstaan, dit hadden we liever voorkomen door ouders en leerlingen eerder te informeren.”
Door de extra reistijd en het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen is de kans groot dat leerlingen vaker te laat zullen komen. Volgens de schooldirecteur is dat vooral een kwestie van eerder opstaan, al is er ruimte voor enige coulance. “In eerste instantie verwachten we echt dat ze op tijd zijn, maar met incidenten houden wij uiteraard rekening.”