De eerste voorbijganger hoeft er niet lang over na te denken. Bij het zien van het beeldmerk zegt zij direct: “Dordrecht.” Of ze door het logo verliefd wordt op de stad? “O, dat ben ik al.” Wat er volgens haar ‘begonnen is in Dordrecht’, de vraag die gelinkt isaan de slogan? “De Staten-Generaal”, zegt ze.
‘Liefde op het eerste gezicht? Vooruit dan maar’
Een tweede Dordtenaar ziet er meteen “de D van Dordrecht” in, al moet de liefde nog groeien. “Ik heb het nog maar net gezien. Liefde op het eerste gezicht moet het dan zijn, vooruit dan maar.”
Een daggast uit het centrum reageert ronduit eerlijk wanneer de D haar wordt voorgehouden. Eerst ziet ze er 'iets kunstzinnigs' in, maar verliefd worden op Dordrecht door het logo? “Nee, ik vind het lelijk en oubollig. Een beetje een roestig kleurtje, laten we het daarop houden.”
Een andere inwoner herkent meteen dat het om de stad gaat: “Dordrecht”, zegt hij trots. 'Het begint in Dordrecht” roept bij hem gemengde herinneringen op. “Ja, niks als naarheid en plezier. Een mixje.” En verliefd? “Dat ben ik al. Een rasechte Dordtenaar. Je leeft voor de stad, makkelijk zat.”
'Het lijkt op Google'
Onder jongeren roept het beeldmerk een ander associatie op. "Het lijkt op Google", klinkt het meermaals. Ze vinden het kunstzinnig, maar niet per se Dordts. Liefde voor de stad door het logo? “Nee. Ik zou hem wel aanpassen”, zegt een van hen. Meer lichtere kleuren en minder donkere, vinden ze. “Zulke kleuren, dat representeert Dordrecht niet echt.”
Volgens Dordrecht Marketing is de nieuwe huisstijl gebouwd op drie kernwaarden: initiatiefrijk, eigenzinnig en veerkrachtig. Burgemeester Nanning Mol presenteerde het merk als eerste ‘ambassadeur’. Het moet de komende jaren zichtbaar worden in campagnes, evenementen en stadscommunicatie.