"In het Albert Schweitzer ziekenhuis besteden we aandacht aan het melden van agressie en maken we melden makkelijker. We vinden het daarom ook positief dat medewerkers sneller aan de bel trekken wanneer ze iets meemaken", zo laat een woordvoerder van het Dordtse ziekenhuis weten aan deze streekomroep.
De teller in 2025 staat tot 1 augustus op 128 meldingen van agressie. Maar waarom worden mensen agressief? "In sommige gevallen is de aandoening bij de patiënt de aanleiding voor specifiek gedrag, maar het kan ook frustratie, onmacht of onbegrip zijn waardoor mensen soms verbaal of fysiek agressief gedrag vertonen."
Het Albert Schweitzer kan niet aangeven of het op de ene afdeling meer voorkomt dan op de andere. Vakbond FNV suggereert dat een tekort aan personeel en lange wachttijden voor oplopende emoties zorgen in wachtkamers, aan balies en op ziekenhuisafdelingen.
Verbaal of fysiek
Wat medewerkers van het Albert Schweitzer ziekenhuis allemaal meemaken, loopt uiteen van verbale agressie tot fysieke agressie. Zo kunnen patiënten of bezoekers zich dreigend, eisend en agressief opstellen, wat soms gepaard gaat met fysiek geweld of bedreigingen. Het ziekenhuis kan niet ingaan op specifieke voorvallen.
Niet alles gebeurt bewust of opzettelijk, stelt het ziekenhuis, dat als voorbeeld psychiatrische of geriatrische patiënten neemt. "Als gevolg van hun aandoening kunnen zij soms agressief zijn." Om welke vorm van agressie het ook gaat, het kan een grote impact hebben op het personeel en op andere patiënten. Het Albert Schweitzer ziekenhuis ziet dat die impact toeneemt. "Voor onze medewerkers zijn dit heftige ervaringen die ertoe kunnen leiden dat medewerkers tijdelijk uitvallen."
Ondersteuning
Het ziekenhuis biedt zorgmedewerkers die met agressie te maken hebben gehad, psychosociale ondersteuning aan na afloop. Op het moment zelf wordt beveiliging ingeschakeld om de situatie te de-escaleren en om medewerkers in veiligheid te brengen.
Bij ernstige gevallen, zoals fysiek geweld of ernstige bedreiging, wordt de politie ingeschakeld. Bij fysiek geweld wordt altijd aangifte gedaan. De veiligheidscoördinatoren ondersteunen de medewerkers daarbij. "We helpen medewerkers bij het doen van aangifte en zetten we waar nodig preventief beveiliging in bij patiënten die mogelijk agressief kunnen worden", aldus het ziekenhuis.
Tijdens werkoverleggen wordt volgens het ziekenhuis ook stilgestaan bij de manier van handelen bij incidenten en welke ondersteuning medewerkers kunnen krijgen als hen zoiets overkomt. Daarvoor kan ook de veiligheidscoördinator van het ziekenhuis worden ingeschakeld. "Agressie, in welke vorm dan ook, nemen we zeer serieus. Het uitgangspunt is altijd dat onze medewerkers veilig hun werk moeten kunnen doen."