“Het is bedacht voor de ouders die de hele dag aan het werk zijn, waardoor kinderen niet meer thuis lunchen. Het is niet zozeer bedacht voor de kinderen die, net als wij, af en toe behoefte hebben aan een break.” En dan met een vleugje cynisme: “Kinderen lijken best op mensen. Terug naar het oude systeem kan niet, dus zijn we gaan kijken naar een andere manier waarin we weer iets doen voor de kinderen.”
De Rijke Schooldagen op dinsdag en donderdag duren extra lang, tot 17:00 uur. Maar tussendoor hebben de kinderen wel pauzes van de reguliere les in de vorm van twee doe-blokken en een centraal eetmoment. Tijdens die doe-blokken gaan pedagogisch medewerkers in kleinere groepen proefjes doen in het laboratorium of leren kinderen hoe ze een winkel moeten runnen.
Meer energie, minder moe
Een van de meest opmerkelijke gevolgen is dat kinderen aan het eind van die lange schooldagen juist energieker zijn dan op reguliere schooldagen. “Ik krijg van ouders te horen dat hun kinderen op maandag om half drie vermoeider zijn dan op dinsdag om vijf uur. Dat komt doordat ze dan niet de hele dag op hun stoel hebben hoeven zitten met volle bak focus”, zegt Lilian.
De kinderen zelf weten er alles van. “Gisteren (tijdens een reguliere schooldag, red.) was het wel saai en moesten we veel doen. Ook moet je tijdens de les stil zijn en kapot veel werken”, zegt Sophie. Ook al is het “leuk” om op de korte dagen eerder thuis te zijn, op de Rijke Schooldagen “zijn de spelletjes nóg leuker”, vertelt Milan.
Samenwerking met bso
Dat twee schooldagen per week langer duren is zo’n 2,5 jaar geleden voortgekomen uit een samenwerking met de buitenschoolse opvang (bso). Sindsdien wordt het concept stapsgewijs uitgerold over de hele school. In de hogere klassen hebben ouders nog de keuze voor volledig regulier onderwijs. “Maar alle kinderen die nieuw beginnen, krijgen alleen nog maar rijk onderwijs.”
Het invoeren van de vernieuwende methode ging niet helemaal zonder slag of stoot. Meerdere ouders haalden hun kinderen zelfs van school. “Ik had daar heel veel begrip voor.” Volgens Lilian, die destijds pas net als directeur was begonnen, waren er te veel veranderingen in korte tijd op de school en waren ouders het vertrouwen verloren.
Wat volgens haar ook meespeelde, was dat ouders zich geen concrete voorstelling konden maken van de Rijke Schooldagen. “Ze moesten het doen met de verhalen die we erover vertelden, we konden ze nog heel weinig laten zien.” Intussen voeren steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland het concept in, maar 2,5 jaar geleden was het nog vrij nieuw.