De Week Van Ons Eten is een initiatief van de Stichting Dutch Agri Food Week. Tijdens deze week probeert de organisatie de Nederlander bewust te maken van de waarde van ons eten. Een missie, waar Het Gemaal graag bij aanhaakt.
Duurzaamheid
Het restaurant werkt met lokale boeren en ondernemers om vrachtvervoer te verminderen, wat een stuk duurzamer is. “Wij zijn een duurzaam bedrijf, dus wij vinden dat erg belangrijk. Daarnaast is het ontzettend leuk om met producten van dichtbij te werken. Het hoeft niet altijd van veraf te komen”, aldus Jeroen Molenaar, eigenaar en kok bij Het Gemaal.
‘Week van de streek’
Molenaar wil verder gaan dan de Week Van Ons Eten. Hij wil elk kwartaal een week lang aandacht besteden aan het werken met lokale producten. "Op die manier willen wij onze lokale ondernemers ook steunen", vertelt de eigenaar. “Daarnaast heeft elk seizoen eigen lekkernijen en vinden we het heel leuk om onze gasten te verrassen met bijzondere lokale seizoensgebonden ingrediënten".
“Een leuk voorbeeld van een verrassend gerecht is onze tortelloni met rivierkreeftjes. Deze kreeftjes komen gewoon uit de sloot. Wanneer wij onze gasten dit gerecht voorschotelen, is het echt een gespreksstarter. Ze herkennen de kreeftjes vaak van hun wandelingen langs de waterkant. Dat is voor hen soms ook wel even slikken", vertelt Molenaar terwijl hij een rivierkreeftje pelt.
Kwaliteit
Volgens de kok is de kwaliteit van lokale producten vaak beter. "Hoe korter de periode is tussen de oogst en de keuken, hoe beter de kwaliteit van het product. Vers is altijd beter", vertelt de kok. Hij neemt een ui als voorbeeld. “Als ik een ui van de groothandel snijd, tranen mijn ogen een beetje. Wanneer ik een ui van de boer snijd, stromen de tranen over mijn wangen. Verse uien zijn een stuk sterker.”
Lastig contact met boeren
Ingrediënten dicht bij huis kopen, bijvoorbeeld bij de boer om de hoek, blijkt niet eenvoudig. “Boeren zijn heel goed op het land, maar iets minder goed in het verkopen van hun producten. Omdat ze gewend zijn hun producten aan grote bedrijven zoals supermarkten te verkopen, staan ze niet te springen om zaken te doen met ‘kleinere’ klanten. Dat kost meer werk”, legt Molenaar uit. Hierdoor kwam hij lastig in contact met boeren. “Sommigen reageerden helemaal niet", moppert de eigenaar.
Gelukkig heeft hij ondertussen vaste partners. "Het is ontzettend leuk om samenwerkingen aan te gaan en creatieve, nieuwe en seizoensgebonden gerechten te ontwikkelen", aldus Molenaar. "En dat bevalt bij zowel het personeel als de gasten in de smaak."
Bekijk hieronder de reportage bij Het Gemaal.