gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Stadhuis hijst regenboogvlag tegen Nashville-verklaring

d202d687ac0af1236e9fcd9bd04001fa

Op het stadhuis in de stad hangt vandaag de regenboogvlag uit. Dat doen ze om een statement te maken tegenover de Nashvilleverklaring “In onze stad mag je zijn wie je bent en houden van wie je wilt.” schrijft de gemeente Dordrecht op Facebook.

Jordy Nijenhuis |  | Aangepast op
De Nashvilleverklaring is een in 2017 in de Verenigde Staten opgesteld document over het christelijk geloof, huwelijk en seksualiteit. Met deze verklaring wilden de ondertekenaars een eenduidig christelijk geluid laten horen rond thema’s als homoseksualiteit, genderneutraliteit en transgenderisme. De ondertekenaars spreken zich uit tegen onder andere lgbt-seksualiteit en het homohuwelijk.


Honderden protestante predikanten, voorgangers en politici hebben hun handtekening gezet onder een tekst die zich uitspreekt tegen homoseksualiteit en transgenders. Ook tientallen voorgangers en predikanten uit onze regio hebben het pamflet ondertekend.


Een van de ondertekenaars is de fractieleider van de SGP, Vlaardinger Kees van der Staaij. Hij kreeg op social media zondag veel kritiek voor zijn standpunt. Een twitteraar schrijft aangifte te hebben gedaan tegen de SGP-leider.


Dominee Paul Wansink van de Grote Kerk is teleurgesteld over de verklaring. "Twéé dingen raken mij. Het ene is dat ik het gevoel krijg dat de homoseksuele medemens toch weer het gevoel krijgt dat hun identiteit niet wordt geaccepteerd. De andere teleurstelling is naar mijn eigen kerk toe dat tóch weer de indruk gewekt wordt dat kerken moeite hebben met homoseksualiteit." LHBT-ers zijn wel welkom in de Grote Kerk zegt Wansink. "Er is geen enkele tekst in het nieuwe testament waarin Jezus homoseksualiteit veroordeelt."


Lees ook

Screenshot 2026-06-16 at 20.36.43

Dordtse editie van Swim to Fight Cancer gaat dit jaar niet door

Zwemmen om geld op te halen voor kankeronderzoek. Zeven keer eerder was dat mogelijk in Dordrecht tijdens Swim to Fight Cancer (voorheen City Swim), maar de achtste editie komt dit jaar niet van de grond. “Ik trek het me als voorzitter het meest aan”, vertelt Erik van Heijningen.

Point Blur_Jun142026_103437 (1)

Twee geparkeerde auto's in vlammen op, mogelijk opzet

In Zwijndrecht zijn twee geparkeerde auto's zaterdagnacht verwoest door brand. Dat gebeurde aan de Lindtsebenedendijk, ter hoogte van de Perkstraat.

verkeerslichten 02

wegen

Grote stoplichtoperatie van start: tientallen lampen vervangen

Op vier verschillende kruisingen in Dordrecht worden alle verkeerslichten vervangen. Als eerste zijn de stoplichten op de Provincialeweg bij de op- en afritten van de N3 aan de beurt.

IMG_1616 (2)

Houten hek bezorgt Van Drunen moeizame start van WK motorcross

Lotte van Drunen is de jacht op haar derde WK-titel begonnen met een vierde plaats. In Frankrijk ging de Sliedrechtse motorcrosser onderuit, waarna haar motor vast kwam te zitten onder een houten hekwerk.

PSX_20260615_120016

Botsing tussen lijnbus en auto, twee gewonden

Bij een aanrijding tussen een lijnbus en een personenauto in Dordrecht zijn maandag twee inzittenden gewond geraakt. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht.

pexelswandeling

Dit jaar geen avondvierdaagse in Sliedrecht

Geen avondvierdaagse in Sliedrecht dit jaar. Ondanks herhaaldelijke oproepen, is het de organisatie niet gelukt om genoeg vrijwillige verkeersregelaars te vinden. "Door dit tekort kunnen wij de veiligheid van de deelnemers en overige weggebruikers niet voldoende waarborgen", schrijft de organisatie Avondvierdaagse Sliedrecht. Deelnemers krijgen hun inschrijfgeld terug.