Dordrecht, Netherlands

Steeds meer deelauto’s, in vijf jaar meer dan verdubbeld

Een deelauto in Dordrecht Streekomroep 56
Het aantal auto’s dat gedeeld kan worden met anderen is in onze streek fors toegenomen: Van zeventien in 2020, naar 44 deelauto’s in 2025. Dordrecht is koploper, blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Coen Theuwis | Redactie Streek 56 | 20 augustus 2025 14:13 | Aangepast op 20 augustus 2025 14:13
Waren er in 2020 nog twaalf zogenoemde deelauto’s in Dordrecht, nu telt de stad er 32. Bijna overal in Dordrecht zijn tegenwoordig meerdere deelauto’s te vinden. Vooral in het centrum en de 19e eeuwse schil is het aanbod groot: daar zijn veertien deelauto’s van verschillende aanbieders te vinden.

Verder zijn de voertuigen te vinden in de wijken Oud- en Nieuw- Krispijn, Wielwijk, Crabbehof en de Vogelbuurt. De buitenwijken, zoals Sterrenburg en Stadspolders, moeten het zonder deelauto stellen. Een deelauto wordt door een bedrijf op verschillend vaste plekken aangeboden. Iedereen die bij de betreffende aanbieder is geregistreerd kan gebruik maken van een bij dat bedrijf aangesloten wagen.

Grootste toename
Papendrecht is de absolute nummer twee in onze streek als het gaat om deze vorm van deelmobiliteit. Daar kun je op tien verschillende plekken een deelauto vinden. Vijf jaar geleden was dat er nog maar één.

Verder is onze streek wat matig bedeeld: alleen in Zwijndrecht staat nog een deelauto bij het NS-station en in Ridderkerk-Bolnes is er één te vinden langs de Nelson Mandelastraat. In die laatste gemeente is in plaats van een toename sprake van een afname: in 2023 stonden in Ridderkerk nog drie deelauto’s geregistreerd.


Voor- en nadelen?
Deelauto’s zijn volgens het ministerie belangrijk om klimaatdoelen te halen: je hoeft geen auto te bezitten om er toch af en toe één te gebruiken. “Autodelen draagt bij aan schonere lucht, minder files, minder parkeerproblemen en meer ruimte voor groen”, aldus het ministerie. Ongeveer de helft van alle deelauto’s is inmiddels elektrisch.

Wie twijfelt over of een deelauto iets voor hem is, kan de rekenmachine erbij pakken: rij je minder dan 10.000 kilometer per jaar, dan kan zo’n wagen al gunstig uitpakken. Volgens de ANWB scheelt een deelauto bijvoorbeeld in aanschafkosten, onderhoud en reparatie van een eigen auto. Daarnaast betaal je geen wegenbelasting en autoverzekering. Betalen doe je alleen als je de deelauto gebruikt.

Nadelen zijn er wel: de auto staat niet altijd in de eigen garage of straat in de buurt en reserveren is verplicht.

Lees meer over:

Deelautos|

Meest gelezen

Lees ook

Dordrecht krijgt er in zeven jaar honderden deelauto's bij: 'De vraag neemt echt toe'

De gemeente Dordrecht wil in 2030 vierhonderd deelauto's rond laten rijden in de stad. Nu zijn dat e...