Dordrecht, Netherlands

Geen 'burger' of 'worst' meer? Dit bedrijf uit onze streek zoekt nieuwe naam voor vleesvervangers

De vleesvervangers van het bedrijf Groente- en fruitbedrijf Van Gelder
Een sojaschijf of plantaardig lapje: het zouden zomaar de nieuwe namen kunnen worden voor producten die we nu nog kennen als een vegaburger of plantaardige schnitzel. Een meerderheid van het Europees Parlement stemde onlangs in met een verbod op vleestermen voor plantaardige alternatieven. Het Ridderkerkse groente- en fruitbedrijf Van Gelder schakelt de hulp van klanten en andere liefhebbers in voor alternatieven.
Barbara Visscher | 18 oktober 2025 13:00 | Aangepast op 17 oktober 2025 17:54
Het voorstel voor het verbod werd ingediend door de Franse Europarlementariër Céline Imar. Volgens haar zorgt het gebruik van de vleesgerelateerde termen voor plantaardige producten, zoals burger, worst of schnitzel, voor verwarring onder consumenten en vormt het een 'bedreiging' voor de traditionele landbouw.

'Als je dat hoort, denk je echt niet dat daar vlees in zit'
Bij groente- en fruitbedrijf Van Gelder kunnen ze zich daar niet in vinden. “Ik vind het een beetje overdreven”, reageert Anton van Gelder, commercieel directeur van het bedrijf. “Ze kunnen zich beter druk maken over het feit dat mensen meer groente moeten gaan eten. We hebben teveel stikstof in Europa. Daar komt bij: wij maken bijvoorbeeld de bloemkool-broccoli burger. Als je dat hoort, denk je echt niet dat daar vlees in zit.”

Het bedrijf uit Ridderkerk levert producten aan zo’n negenduizend horecazaken in Nederland en is al jaren bezig met de ontwikkeling van vleesvervangers. “We zitten nu zo’n vijf jaar in dat proces”, vertelt Van Gelder. “In het begin werkten we veel met soja, maar tegenwoordig gebruiken we vooral tarwe en peulvruchten. En als we soja gebruiken, halen we het uit Europa en niet zoals vroeger uit verre landen. Ook maken we bijna geen gebruik meer van E-middelen.”

Populair
Van Gelder merkt dat plantaardig eten steeds populairder wordt. “Mensen eten tegenwoordig vaker vegetarisch: één, twee en soms zelfs drie keer per week. Niet alleen omdat het gezonder is, maar ook goedkoper. Vlees en vis zijn natuurlijk duur geworden. Maar mensen willen, als ze bijvoorbeeld in een restaurant gaan eten, vaak wel iets op hun bord wat ze herkennen. Dan werkt een naam als ‘burger’ goed, ook al zit er geen vlees in. We zien dat dit soort producten daardoor echt vaker worden besteld”, aldus Van Gelder.

Veel binnengekomen suggesties
Hoewel het besluit van het Europees Parlement nog niet definitief is, is het groente en- fruitbedrijf Van Gelder alvast een actie gestart waarbij klanten en liefhebbers suggesties kunnen insturen voor nieuwe namen voor hun plantaardige vleesvervangers. Er stromen veel reacties binnen. “We hebben al verrassend veel suggesties binnengekregen: tussen de dertig en veertig. En daar zitten mooie voorbeelden tussen.” Maar welke dat precies zijn, houdt Van Gelder liever nog even voor zich. ”Als ik dat nu zou vertellen, zou dat niet eerlijk zou zijn voor de mensen die al iets hebben ingestuurd”, zegt hij.

Prijs
Tot het einde van oktober is het nog mogelijk om ideeën voor nieuwe namen in te sturen. De inzendingen worden beoordeeld door een marketingsteam en PR-bureau. Het meest creatieve antwoord ontvangt een prijs opgestuurd: een box vol vleesvervangers voor thuis.

Lees meer over:

vleesvervangers|