gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Jennie en Gerda krijgen gemeentepenning: 'Niemand hoort alleen te zijn'

30ec7ecc7b6ebf805cb8ed27efe35247

Vijftien jaar lang zetten Jennie Rijneveld en Gerda van Oort zich in als gastvrouwen in de Elzenhof-flat in Sliedrecht, waar zij elke dinsdagmorgen klaarstonden voor senioren met een kop koffie en diverse activiteiten. Voor al hun inzet kregen zij de gemeentepenning van Sliedrecht.

Redactie Streekomroep | Jasmijn Thomassen |  | Aangepast op
In 2011 begonnen Jennie en Gerda als vrijwilligers bij de Elzenhof in Sliedrecht. Elke week stonden ze in de recreatieruimte om mensen te ontvangen en diverse activiteiten met de bewoners te ondernemen. De gemeentepenning werd donderdag 12 december uitgereikt door burgemeester Jan de Vries en in het bijzijn van familie, vrienden en vertegenwoordigers van Stichting Welzijn Sliedrecht.

Eenzaamheid
Een veelvoorkomend probleem onder senioren is eenzaamheid en ook Jennie kwam dit veel tegen tijdens haar vijftien jaar als vrijwilliger. “Bewoners leefden écht naar zo’n ochtend toe, een praatje maken deed ze goed en ze vertrouwden ons heel erg met hun problemen", vertelt Jennie.

Als vrijwilliger was het niet altijd makkelijk voor Jennie. Soms kwamen ook de moeilijke onderwerpen van het leven aan bod. Zo overleden veel ouderen waar zij elke dinsdagochtend koffie mee dronk. “Eén van de bewoners vertelde mij zelfs dat ze euthanasie kreeg en of ik de avond ervoor bij haar wilde komen om afscheid te nemen. Dat deed ik natuurlijk, ik wilde niet dat ze alleen was. Gelukkig waren haar zoons bij het moment zelf. Niemand hoort alleen te zijn als ze sterven. Als ik de afgelopen vijftien jaar moet beschrijven, zou ik het kostbaar noemen, want dat is het.”

Lees ook

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

kat vermist

Kat Oscar verdween op hoge snelheid, nu is hij terug bij Remco: 'Ik kon bijna niet praten'

Mooi nieuws: de ruim anderhalve week vermiste kat Oscar is gevonden. Oscar verdween op hoge snelheid vanuit Rijsoord, maar werd woensdagavond door iemand gezien in het Brabantse Oudenbosch. Zijn baasje Remco van Die is opgelucht: “Toen ik werd gebeld, kon ik bijna niet praten."

ArtikelbijFoto

Geschokte reacties op geheime verplaatsing lichamen: 'Luguber en respectloos'

Verontwaardiging in Dubbeldam vanwege het nieuws dat 21 lichamen in 2020 vanaf de begraafplaats in de Dordtse wijk naar begraafplaats Essenhof zijn versleept. Nabestaanden wisten hier niets van en daarnaast is door administratieve rompslomp niet duidelijk welke lichamen er zijn verplaatst.

uysalraad

Meteen fel debat over Dordtse woonplannen: 'Ronduit onthutsend'

Nog geen dag nadat het Dordtse coalitieakkoord werd gepresenteerd, trekken oppositiepartijen fel van leer. Vooral de woningbouwplannen moeten het ontgelden. Onder meer fractievoorzitter Abdullah Uysal van GroenLinks-PvdA, de grootste oppositiepartij, noemt wonen “de achilleshiel van het akkoord”.

Ben-Corino-1-696x391

Tanja de Jonge is hoofdgast in Studio De Witt

Een gloednieuwe uitzending van Studio De Witt staat zaterdag 27 juni op het programma en is te beluisteren op Drechtstad FM tussen 10.00 en 13.00 uur.

soeteman foto

Na een eeuw valt doek voor Soeteman Tweewielers: 'Dankbaar voor alle klanten'

Een begrip in Dordrecht verdwijnt uit het straatbeeld. Na honderd jaar sluit Soeteman Tweewielers op 12 juni definitief de deuren van de winkel en werkplaats aan de Brouwersdijk. Daarmee komt een einde aan een familiebedrijf dat drie generaties lang verbonden was aan de stad.