De zomervakantie is lang niet voor iedereen een aaneenschakeling van mooie, verre reizen en het kopen van luxueuze nieuwe spullen. Mensen met weinig geld zijn vaak aangewezen op lange zomers in eigen stad met weinig leuke momenten en dus ook weinig aankopen voor zichzelf én kinderen.
Voor Melvin Slooten aanleiding genoeg om de Zomertoren op te zetten. "We zijn vorig jaar begonnen met een zelfde soort pop-up, maar dan rondom de kerstdagen. Dit smaakte naar meer én dus zijn we aan de slag gegaan met eenzelfde soort actie maar dan voor de zomer."
Voorbeelden in directe omgeving
Het idee van de pop-up toren bedacht Slooten vanachter zijn laptop. "Ik werk zelf in Wielwijk en zie daar schrijnende gevallen van mensen die echt bijna geen cent te makken hebben. Ik zie wat er nodig is én daar ben ik een beetje op ingesprongen. Ik ben langs verschillende bedrijven, stichtingen en instanties gegaan. Uiteindelijk werken er meer dan dertig instanties mee aan de Zomertoren zoals hij er deze week staat."
Het initiatief zorgt voor blije gezichten bij kinderen én ouders. Op zes verschillende etages in de toren kunnen mensen terecht voor kleding, bordspelletjes en verzorgingsproducten. Buiten de monumentale watertoren is de dankbaarheid tastbaar. Kinderen kunnen hun energie kwijt op tal van luchtkastelen en met de nodige buitenspelen en voor de hongerige gasten wordt er vrij van betaling vlees op de barbecue gelegd.
Goed voorbeeld doet volgenWethouder Tycho Jansen, die zich in Zwijndrecht bezighoudt met armoedebestrijding, wandelt ook een rondje door de Zomertoren. Hij merkt op hoe zowel de pop-up toren nu voor de tweede keer een succes is. "Het is een geweldig initiatief. Met verschillende organisaties bereiken we deze actie zoals hij er nu staat. Er zijn gewoonweg steeds meer gezinnen die moeite hebben om rond te komen. De extra uitgaven die bij de zomerperiode komen kijken, zullen dan als eerste worden weggeschrapt van hun budget."
Als Jansen rondloopt in de watertoren gaat hij het gesprek aan met gezinnen die op aanwezig zijn in de watertoren. "Je praat met mensen over het feit dat ze bijvoorbeeld al jarenlang niet meer op vakantie hebben kunnen gaan. Deze mensen zeggen echt op te zien tegen de zomerperiode, omdat er gewoon haast geen geld is voor het doen van leuke dingen of voor dagjes weg."
Groot succesDe actie is een groot succes. Meermaals moeten er spullen extra worden aangeleverd door de meewerkende instanties. “We hebben geflyerd bij kledingbanken, voedselbanken en sociale wijkteams. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat we genoeg spullen hebben om deze week zonder tekorten uit te zingen.”
Een blik op de toekomst durft organisator Slooten wel aan. Hij wil nog een lange tijd door. “Wij houden de zomer, en ook kersttoren, gewoon in stand. Daarnaast houden we uiteraard onze ogen open voor verbeteringen én eventuele nieuwe acties die we op poten kunnen zetten voor deze doelgroep.”
Bekijk hieronder ook de videoreportage over de Zomertoren.