Bewoners van Sliedrecht balen van het voornemen. Dimmy is net haar hond aan het uitlaten in het baggerdorp als ze hoort van de plannen. Zij maakt tweewekelijks gebruik van Waterbuslijn 21 richting Dordrecht en noemt het "een hele erge beperking voor heel veel mensen".
Ook Evert Plugge denkt dat de beslissing niet goed zal vallen. Zelf maakt hij weinig gebruik van de dienst, "tenzij mijn vrouw naar Dordrecht wil". De keren dat hij echter bij de opstapkade bij Middeldiep komt staat het volgens hem "toch altijd aardig vol." De cijfers van de provincie vertellen echter een ander verhaal.
"Er zijn gemiddeld tussen de acht en elf passagiers per Waterbus op de desbetreffende lijnen. Buiten de spits zijn het er nog minder", weet Frederik Zevenbergen, gedeputeerde voor de provincie Zuid-Holland en belast met de portefeuille OV. "De lijnen 21 en 23 zijn gezamenlijk goed voor minder dan tien procent van het totale Waterbus-vervoer in deze regio."
Naast het lage gebruik van de lijnen is de Waterbus ook nog eens veel duurder om te laten varen. "Voor de hoeveelheid geld die het kost om één persoon met de Waterbus te vervoeren kunnen we twaalf mensen met de bus of trein vervoeren", aldus Zevenbergen.
Miljoenensteun
Door de hoge kosten heeft de provincie ook al meermaals moeten bijspringen om Aqualiner, de organisatie achter de Waterbus, boven water te houden. Dit jaar kreeg Aqualiner al ruim 8,5 miljoen euro subsidie om de verbindingen overeind te houden en de provincie deed daar onlangs ruim drie miljoen bij. Vorig jaar gaf de provincie ook al 2,4 miljoen extra.