Talkshow
In talkshowvorm, met muzikale onderbrekingen, schoven verschillende gasten aan bij presentator Kees Thies. Zoals innovatiemanager Leon Vlemmings, hoofdtrainer Michele Santoni, sportwethouder Marco Stam en algemeen directeur Hans de Zeeuw.
Om de toekomstvisie samen te stellen, heeft de club veel gesprekken gevoerd met supporters, sponsoren, medewerkers, bedrijven, organisaties, de gemeente en verenigingen. Daaruit is het plan ‘Energiek Dordt’ ontstaan, dat de club als magazine presenteerde woensdag.
Sterke teamspeler
Daarin staan verschillende pijlers centraal: sportief, maatschappelijk, organisatorisch en economisch. Algemeen directeur Hans de Zeeuw in Energiek Dordt: “Wij geloven dat wij een sterke teamspeler worden in en voor Dordrecht en de Drechtsteden. Zo worden we gezonder en kunnen onze sportieve prestaties structureel verbeteren.” In Kunstmin sprak De Zeeuw van "grote stappen" die de club neemt om haar doelen te behalen.
De algemeen directeur deelde, na een vraag over het stadiondossier, nog wel een sneer uit naar de gemeenteraad en spreekt van een "heel slecht beleid op sportief gebied in de stad". Hij noemt het een "groot gemist voor de gemeente" en vindt Energiek Dordt met de gepresenteerde plannen een goede uitkomst. De Zeeuw hoopt op hulp vanuit de gemeente om de plannen van de club te realiseren.
Waardevolle verbindingen
In het boekje wordt de impact van het betaald voetbal benadrukt. De club wil “waardevolle verbindingen maken” met de stad en de regio maken en zo de impact vergroten van FC Dordrecht. Verbinding, energie en vitaliteit speelt daarin een hoofdrol.
Innovatiemanager Leon Vlemmings sprak van een "gezamenlijk thema die boven de stad moet hangen" en presenteerde de doelen op lange termijn van de club. Hieronder een opsomming.
Sportief wil FC Dordrecht:
- Het spelersbudget van bijna negen ton vergroten naar anderhalf miljoen
- Slim scouten: regionaal talent moet bij FC Dordrecht spelen
- Dat de selectie over vier jaar minimaal uit een derde regionale spelers bestaat
- Een energieke strijdwijze: vermaak van de toeschouwers staat centraal
- Persoonlijke aandacht voor de spelers, kansen voor spelers uit eigen opleiding
Verder wil de club over vier jaar qua organisatie:
- Een gezonde financiële bedrijfsvoering
- Een positief imago
- Een duidelijke organisatiestructuur
- Gesprekken blijven voeren met iedereen in de omgeving
- Energie uitstralen en op zoek naar vernieuwingen
Ook zijn er maatschappelijke doelen en eisen:
- Spelers zijn vier uur per week beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten
- Activiteiten met Maatschappelijk Actief Drechtsteden (MADS) uitbreiden
- Educatief vitaliteitsprogramma voor jeugdspelers van amateurverenigingen en het onderwijs
- Waardevolle ontmoetingen voor oud-spelers FC Dordrecht
- Samenwerken met partners op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, sport en vitaliteit zoals HBO Drechtsteden, Sportboulevard Dordrecht, DordtSport, amateurverenigingen en bedrijven
En economisch:
- Een energiek innovatieplatform die op zoek gaat naar nieuwe ideeën en producten
- Krachtige communicatie via social media
- Het netwerk vergroten
- Kennis en ontwikkeling delen met partners
- Op zoek naar zakelijke partners