gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Terraseigenaar Scheffersplein roept op: 'Gemeente organiseer een dialoog'

b85d0f14ec7a59cb537e728b0aac9005

Als alles goed gaat, gaan de horeca en hun terrassen op 1 juni weer open. Iets voor ondernemers om naar uit te kijken, zou je denken. Maar dat is niet voor iedereen zo. Volgens Dennis van Buuren, eigenaar van Vissers Poffertjes en Osteria Luca, is het volstrekt onduidelijk hoe de horeca aan en op het Statenplein coronaproof te werk moet gaan.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
"Kom over de brug met een gesprekstafel of iets anders voor een dialoog", roept Van Buuren de gemeente om om te helpen. "Er zijn veel dingen die onduidelijk zijn, en er moet goed richting aangegeven worden. Dat is de kern van het verhaal."

"Wij hebben twee weken de tijd om een gedegen plan te schrijven. Dat plan moet ook goed gekeurd worden, dus in mijn optiek moet het plan in week 1 geschreven worden en in week 2 goedgekeurd worden. Dan moet er ook nog tijd zijn om het plan aan te passen."

Ideeën hebben de ondernemers genoeg, maar zonder hulp van de gemeente kunnen die lang niet altijd uitgevoerd worden. Zo is de noodzakelijke ruimte volgens Van Buuren te creëren door het gebied rondom het Scheffersplein autoluw te maken, zodat daar een gedeelte van het terras of de binnenruimte op gezet kan worden.

Niet alleen op het Scheffersplein is het passen en meten, ook bijvoorbeeld op het Groothoofd, het Statenplein en bij terrassen in Stadspolders moet er worden gewoekerd met ruimte.

Tuin Het Magazijn coronaproof

Maar niet alle Dordtse ondernemers zitten met de handen in het haar. Fokke Wagner, van Het Magazijn heeft de laatste maanden niet stil gezeten en heeft de eigen tuin van de horecazaak omgebouwd tot coronaproof terras.

"We hebben een routing gemaakt. Mensen moeten zich vooraan bij de hoofdingang melden, of ze nu gereserveerd hebben of niet. We noteren wie er binnen zijn, zodat we nooit teveel mensen hebben. Als mensen weggaan, vertrekken ze via de uitgang aan de kant van de Munt, zodat ingaande en uitgaande klanten niet hoeven te passeren."

En ook zijn er tafels vrij gemaakt waar het personeel eten en drinken op kan plaatsen, wat de klant er dan zelf af kan pakken.

Lees ook

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

parkies

Voorlopig einde aan gratis festival Parkies: 'Dat doet wel zeer'

Het gratis maandagavondfestival Parkies keert deze zomer niet terug in Dordrecht. De organisator bevestigt aan Omroep Brabant dat de financiële risico's van de zomerconcerten in het Wantijpark te groot geworden zijn door fors gestegen kosten en lagere subsidies van gemeenten. Ook de edities in Breda en Bergen op Zoom zijn geschrapt.

PSX_20260615_133225

Man (32) zwaargewond bij steekpartij op opvangboot voor vluchtelingen

Een 32-jarige man is maandagmiddag zwaargewond geraakt bij een steekpartij op een opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hij had onder meer verwondingen aan zijn gezicht.

mishandelingstadspolders

Politie publiceert beelden van mishandeling man door fatbiker

De politie heeft beelden gedeeld van de mishandeling van een 79-jarige man door een fatbiker in Dordrecht. Dat gebeurde donderdagmiddag 7 mei in de wijk Stadspolders.

politie 01

Aantal woninginbraken in deze gemeente bijna verdubbeld, minder fraudegevallen

Het aantal woninginbraken in Hendrik-Ido-Ambacht is het afgelopen jaar fors gestegen, zo blijkt uit de Veiligheidsrapportage van die gemeente. Ook het aantal diefstallen bij bedrijven en instanties steeg, net als het aantal fietsen dat is gestolen. Wel is er een daling zichtbaar in meldingen over fraudegevallen.

a8419246a66f830a452e9b4de43779b5

Let op: woensdagochtend rijden er door staking nauwelijks treinen en bussen

Vakbonden CNV en FNV organiseren woensdagochtend een landelijke staking. Vanaf 04.00 uur tot 08.00 uur rijden er in het hele land geen treinen vanuit de NS en dus ook niet in onze streek. Ook rijden er tot 08.00 uur mogelijk minder of zelfs helemaal geen bussen en treinen van Qbuzz.