gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Terraseigenaar Scheffersplein roept op: 'Gemeente organiseer een dialoog'

b85d0f14ec7a59cb537e728b0aac9005

Als alles goed gaat, gaan de horeca en hun terrassen op 1 juni weer open. Iets voor ondernemers om naar uit te kijken, zou je denken. Maar dat is niet voor iedereen zo. Volgens Dennis van Buuren, eigenaar van Vissers Poffertjes en Osteria Luca, is het volstrekt onduidelijk hoe de horeca aan en op het Statenplein coronaproof te werk moet gaan.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
"Kom over de brug met een gesprekstafel of iets anders voor een dialoog", roept Van Buuren de gemeente om om te helpen. "Er zijn veel dingen die onduidelijk zijn, en er moet goed richting aangegeven worden. Dat is de kern van het verhaal."

"Wij hebben twee weken de tijd om een gedegen plan te schrijven. Dat plan moet ook goed gekeurd worden, dus in mijn optiek moet het plan in week 1 geschreven worden en in week 2 goedgekeurd worden. Dan moet er ook nog tijd zijn om het plan aan te passen."

Ideeën hebben de ondernemers genoeg, maar zonder hulp van de gemeente kunnen die lang niet altijd uitgevoerd worden. Zo is de noodzakelijke ruimte volgens Van Buuren te creëren door het gebied rondom het Scheffersplein autoluw te maken, zodat daar een gedeelte van het terras of de binnenruimte op gezet kan worden.

Niet alleen op het Scheffersplein is het passen en meten, ook bijvoorbeeld op het Groothoofd, het Statenplein en bij terrassen in Stadspolders moet er worden gewoekerd met ruimte.

Tuin Het Magazijn coronaproof

Maar niet alle Dordtse ondernemers zitten met de handen in het haar. Fokke Wagner, van Het Magazijn heeft de laatste maanden niet stil gezeten en heeft de eigen tuin van de horecazaak omgebouwd tot coronaproof terras.

"We hebben een routing gemaakt. Mensen moeten zich vooraan bij de hoofdingang melden, of ze nu gereserveerd hebben of niet. We noteren wie er binnen zijn, zodat we nooit teveel mensen hebben. Als mensen weggaan, vertrekken ze via de uitgang aan de kant van de Munt, zodat ingaande en uitgaande klanten niet hoeven te passeren."

En ook zijn er tafels vrij gemaakt waar het personeel eten en drinken op kan plaatsen, wat de klant er dan zelf af kan pakken.

Lees ook

archieffotopolitie

Vechtpartijen in Brabant na bekerfinale met Zwijndrechtse club

Een bekerfinale tussen voetbalclubs ZVV Pelikaan uit Zwijndrecht en Kozakken Boys uit Werkendam heeft afgelopen weekend voor vechtpartijen in Brabant gezorgd. Eerst ging het mis na de finale in Wijk en Aalburg, later raakte iemand gewond bij een restaurant in Werkendam.

72d34b52-4ce9-482b-af57-cf4b9f4ed274

Liever eigen zwembad en asielzoekers bij de buren, vindt deze nieuwe coalitie

De nieuwe coalitie in Hardinxveld-Giessendam wil liever een eigen gemeentelijk zwembad en noemt een asielzoekerscentrum (azc) binnen de eigen grenzen ‘onrealistisch’. Dat blijkt uit het bestuursakkoord van de nieuwe coalitiepartijen T@B en SGP.

hoogblokland

Gemeente hakt knoop door: deze twee locaties kunnen samen 275 vluchtelingen opvangen

Bleskensgraaf en Hoogblokland zijn gekozen als plekken voor nieuw te bouwen asielzoekerscentra. Op deze twee plekken in de gemeente Molenlanden zullen naar verwachting 125 en 150 vluchtelingen worden opgevangen. Met deze keuze valt Nieuw-Lekkerland af als locatie.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

politie 01

Aantal woninginbraken in deze gemeente bijna verdubbeld, minder fraudegevallen

Het aantal woninginbraken in Hendrik-Ido-Ambacht is het afgelopen jaar fors gestegen, zo blijkt uit de Veiligheidsrapportage van die gemeente. Ook het aantal diefstallen bij bedrijven en instanties steeg, net als het aantal fietsen dat is gestolen. Wel is er een daling zichtbaar in meldingen over fraudegevallen.

uysalraad

Meteen fel debat over Dordtse woonplannen: 'Ronduit onthutsend'

Nog geen dag nadat het Dordtse coalitieakkoord werd gepresenteerd, trekken oppositiepartijen fel van leer. Vooral de woningbouwplannen moeten het ontgelden. Onder meer fractievoorzitter Abdullah Uysal van GroenLinks-PvdA, de grootste oppositiepartij, noemt wonen “de achilleshiel van het akkoord”.