Nu is daar nog een vergunning voor nodig, die slechts enkele keren per jaar wordt toebedeeld. Maar vanaf volgend jaar is die vergunning niet meer nodig. Het stadsbestuur ondersteunt namelijk een voorstel van vier lokale partijen om vergunningsvrij thuisladen op straat toe te staan. Nu kunnen alleen mensen die hun auto op eigen terrein parkeren 'eigen' stroom tanken.
'Toenemende maatschappelijke behoefte'
Het stadsbestuur was eerst terughoudend, maar krijgt de laatste tijd steeds vaker de vraag wat de mogelijkheden zijn voor thuisladen. "Het lijkt ons, gezien deze ontwikkelingen, verstandig in te spelen op deze toenemende maatschappelijke behoefte", schrijft wethouder Rik van der Linden (Mobiliteit) in een brief aan de gemeenteraad.
Ferry van Yperen is één van de weinige Dordtenaren die zo'n thuislaad-vergunning op straat heeft. De kabels aansluiten, alles uitrollen en voor de veiligheid een matje op de stoep: er is maar weinig nodig als zijn auto aan de lader moet.
Meerdere voordelen
De bewoner van de wijk Wilgenwende is groot voorstander om thuisladen vergunningsvrij toe te staan. Volgens hem zijn er voordelen genoeg. Zo komt zijn overbodige zonne-energie niet het net in, maar belandt het in de auto. Zeker handig
als vanaf 2027 de salderingsregeling stopt. "Daarnaast is laden aan de openbare laadpaal in Dordrecht een stuk duurder dan aan je eigen aansluiting", zegt Ferry.
De VVD, GroenLinks, Beter voor Dordt en het CDA zien die voordelen ook in en kwamen daarom met het voorstel. "Je maakt nog meer kans om de loterij te winnen dan zo'n vergunning te krijgen, terwijl er veel mensen zijn die dit graag zouden willen", merkt VVD-raadslid Alexander Kuhlmann op. "Daarom stellen wij voor het vergunningsvrij te maken."
Claimgedrag
De voordelen zijn volgens de indieners een stuk groter dan de nadelen, zoals meer kabels over de stoep en 'claimgedrag'. Laadkabels reiken vaak maar tot het dichtstbijzijnde parkeerplekje, die dan maar net vrij moet zijn. "Zie het een beetje als wanneer je je camper wil stofzuigen of de tuinslang wil gebruiken om je auto schoon te maken", zegt Kuhlmann. "Je hebt geen gereserveerde plek, maar als er ruimte is of je kunt er in goed overleg parkeren, is dat toch mooi meegenomen."
Om vergunningsvrij thuisladen daadwerkelijk in te voeren, is een aanpassing in de algemene plaatselijke verordening (apv) nodig. Voor het voorstel definitief is, vragen de indieners bewoners mee te denken over de precieze uitvoering 'om het plan nog beter te maken'. Dordtenaren die het willen, kunnen naar alle waarschijnlijkheid ergens in de eerste maanden van volgend jaar aan de slag met thuisladen.