Dordrecht, Netherlands

Toch lof voor nieuwe Oranjelaan

Zeker 70 mensen zijn vanavond afgekomen op de inloopavond in het Energiehuis over de tweede fase van de herinrichting van de Oranjelaan. Veel mensen reageren enthousiast. Toch zijn er ook bedenkingen. Kan de nieuwe laan al het verkeer wel aan?
Peter Tromp | 26 oktober 2016 22:10 | Aangepast op 26 oktober 2016 22:10
Aan de wanden hangen grote tekeningen en deskundigen geven toelichting en beantwoorden vragen. Het gaat vanavond om het deel vanaf het Sumatraplein tot en met de kruising met de Noordendijk. De dubbele rijbanen maken plaats voor twee hoofdrijbanen voor doorgaand verkeer met aan weerszijden een ventweg voor bewoners. De verkeerslichten op de kruising met Bankastraat en Stooplaan zijn verdwenen. Die van het Sumatraplein en Noordendijk worden op elkaar afgestemd.

Positieve reacties

Uit een snelle inventarisatie van een aantal ingevulde reactieformulieren blijken veel mensen positief te zijn. Vooral bewoners van de Oranjelaan zijn te spreken over de ventweg voor hun deur. Die is bedoeld om voor het huis rustig te kunnen parkeren en ruimte te geven aan fietsers. Hoewel het trottoir smaller wordt, komt de hoofdrijbaan verder weg te liggen. Een heg van zo’n 70 centimeter hoog dempt het bandengeluid van de auto’s .

Mensen zijn ook kritisch

Twijfels zijn er ook. Gevreesd wordt dat die enkele hoofdrijbaan per rijrichting de hoeveelheid verkeer niet aankan. Vooral op het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan zou linksafslaand verkeer voor opstoppingen kunnen zorgen.

Niet over één nacht ijs

Het projectteam ziet het niet zo somber in. Meerdere externe bureaus kwamen tot de op tafel liggende indeling. De oplossing voor het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan is afgekeken van Hilversum. Daar liggen meerdere van die kruisingen en die zorgen voor een betere doorstroming. Er is een bewegende computeranimatie gemaakt die de verkeersstroom inzichtelijk maakt. Er is rekening gehouden met een toename van het verkeer van 1,5 procent per jaar. Tot 2030 zou de nieuwe laan moeten voldoen, maar niemand weet hoe het verkeer er rond die tijd uitziet. Misschien kunnen auto’s dan wel dichter achter elkaar aanrijden dan de dertig meter waar nu mee is gerekend.


Fietsers 

De nieuwe inrichting is vooral bedacht om de veiligheid van fietsers te vergroten. Die zouden nu regelmatig bijna omver worden gereden door in- en uitparkerende auto’s.


Aanpak

Het projectteam gaat alle reactieformulieren lezen en vragen beantwoorden. Verzoeken tot aanpassingen worden getoetst op financiële haalbaarheid.


Laan moet hoe dan ook worden aangepakt

De Oranjelaan moet op de schop, omdat het asfalt is versleten. De gemeente grijpt die noodzaak aan om de indeling meteen te verbeteren. In 2018 starten de werkzaamheden.

Meest gelezen

Let op: Papendrechtsebrug één avond en nacht dicht

Redactie Streek 56 | 24 nov 2025 15:00

Lees ook

Meer dan 400 waarschuwingen voor rijden in voetgangersgebied: boetes in aantocht

De gemeente Dordrecht heeft in nog geen twee maanden tijd ruim vierhonderd waarschuwingen uitgedeeld...

Van Drunen, Dorsman en veel PKC-korfballers in de race voor nationale sportprijs

Lotte van Drunen staat op de shortlist met kanshebbers op de titel Sportvrouw van het jaar. Dat maak...

De Plucheplakkers zien hoe racisme zege van FC Dordrecht overschaduwt

Voetbal kan heel mooi zijn, maar soms is voetbal heel lelijk. Dat blijkt na het uitduel met Roda JC ...

Drechtsteden, Stedin en HVC werken samen aan oplossing overbelast elektriciteitsnet

Netbeheerder Stedin, publiek warmtebedrijf HVC en Smart Delta Drechtsteden gaan meer samenwerken om ...

'Hoe dichter bij Dordt...': wat wordt dé slogan van Dordrecht?

Dordrecht krijgt voor het eerst een stadsmerk. Veel andere steden gingen haar al voor, maar nu vindt...

Jaarlijkse vogeltentoonstelling geannuleerd vanwege vogelgriep: ‘We voelen onmacht’

De jaarlijkse tentoonstelling waarbij vogelliefhebbers uit heel Zuid-Holland samenkomen, gaat niet ...