Dordrecht, Netherlands

Toch lof voor nieuwe Oranjelaan

Zeker 70 mensen zijn vanavond afgekomen op de inloopavond in het Energiehuis over de tweede fase van de herinrichting van de Oranjelaan. Veel mensen reageren enthousiast. Toch zijn er ook bedenkingen. Kan de nieuwe laan al het verkeer wel aan?
Peter Tromp | 26 oktober 2016 22:10 | Aangepast op 26 oktober 2016 22:10
Aan de wanden hangen grote tekeningen en deskundigen geven toelichting en beantwoorden vragen. Het gaat vanavond om het deel vanaf het Sumatraplein tot en met de kruising met de Noordendijk. De dubbele rijbanen maken plaats voor twee hoofdrijbanen voor doorgaand verkeer met aan weerszijden een ventweg voor bewoners. De verkeerslichten op de kruising met Bankastraat en Stooplaan zijn verdwenen. Die van het Sumatraplein en Noordendijk worden op elkaar afgestemd.

Positieve reacties

Uit een snelle inventarisatie van een aantal ingevulde reactieformulieren blijken veel mensen positief te zijn. Vooral bewoners van de Oranjelaan zijn te spreken over de ventweg voor hun deur. Die is bedoeld om voor het huis rustig te kunnen parkeren en ruimte te geven aan fietsers. Hoewel het trottoir smaller wordt, komt de hoofdrijbaan verder weg te liggen. Een heg van zo’n 70 centimeter hoog dempt het bandengeluid van de auto’s .

Mensen zijn ook kritisch

Twijfels zijn er ook. Gevreesd wordt dat die enkele hoofdrijbaan per rijrichting de hoeveelheid verkeer niet aankan. Vooral op het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan zou linksafslaand verkeer voor opstoppingen kunnen zorgen.

Niet over één nacht ijs

Het projectteam ziet het niet zo somber in. Meerdere externe bureaus kwamen tot de op tafel liggende indeling. De oplossing voor het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan is afgekeken van Hilversum. Daar liggen meerdere van die kruisingen en die zorgen voor een betere doorstroming. Er is een bewegende computeranimatie gemaakt die de verkeersstroom inzichtelijk maakt. Er is rekening gehouden met een toename van het verkeer van 1,5 procent per jaar. Tot 2030 zou de nieuwe laan moeten voldoen, maar niemand weet hoe het verkeer er rond die tijd uitziet. Misschien kunnen auto’s dan wel dichter achter elkaar aanrijden dan de dertig meter waar nu mee is gerekend.


Fietsers 

De nieuwe inrichting is vooral bedacht om de veiligheid van fietsers te vergroten. Die zouden nu regelmatig bijna omver worden gereden door in- en uitparkerende auto’s.


Aanpak

Het projectteam gaat alle reactieformulieren lezen en vragen beantwoorden. Verzoeken tot aanpassingen worden getoetst op financiële haalbaarheid.


Laan moet hoe dan ook worden aangepakt

De Oranjelaan moet op de schop, omdat het asfalt is versleten. De gemeente grijpt die noodzaak aan om de indeling meteen te verbeteren. In 2018 starten de werkzaamheden.

Meest gelezen

Op deze plek komen bijna 200 nieuwe koop- en huurwoningen

Redactie Streek 56 | 3 nov 2025 10:43

Politie zoekt verdachte van beroving jongen (16) in Zwijndrecht

Rijnmond | Redactie Streek 56 | 31 okt 2025 14:00

Lees ook

Leven samengevat in één tentoonstelling: 'Niet luguber, juist leerzaam!'

Twee grote gebeurtenissen in het leven – trouwen en rouwen – staan centraal in een tentoonstelling v...

Opnieuw demonstratie bij Fokker, actievoerders op het dak van hoofdkantoor

Meerdere mensen demonstreren donderdagochtend in en om het hoofdkantoor van Fokker in Papendrecht. D...

'Gemeentebestuur moet aan de bak!’ GroenLinks kritisch op uitblijven meer deelauto's

GroenLinks wil dat het stadsbestuur meer doet om de groei van het aantal deelauto’s in de stad mogel...

Wat is jouw ideale coalitie? Dit vindt men op de Dordtse markt

Welke partijen moeten sowieso gaan meeregeren? Een belangrijke vraag die komende tijd beantwoord moe...

Streep door isolatiehulp: ‘Alle lopende afspraken geannuleerd’

Inwoners van onze streek kunnen voorlopig geen beroep doen op isolatiehulp vanuit de gemeenten. Het ...

Woning gesloten na vondst harddrugs

Een woning aan de Koolmees in Ridderkerk is maandag gesloten op last van burgemeester Marco Oosterwi...