Dordrecht, Netherlands

Toch lof voor nieuwe Oranjelaan

Zeker 70 mensen zijn vanavond afgekomen op de inloopavond in het Energiehuis over de tweede fase van de herinrichting van de Oranjelaan. Veel mensen reageren enthousiast. Toch zijn er ook bedenkingen. Kan de nieuwe laan al het verkeer wel aan?
Peter Tromp | 26 oktober 2016 22:10 | Aangepast op 26 oktober 2016 22:10
Aan de wanden hangen grote tekeningen en deskundigen geven toelichting en beantwoorden vragen. Het gaat vanavond om het deel vanaf het Sumatraplein tot en met de kruising met de Noordendijk. De dubbele rijbanen maken plaats voor twee hoofdrijbanen voor doorgaand verkeer met aan weerszijden een ventweg voor bewoners. De verkeerslichten op de kruising met Bankastraat en Stooplaan zijn verdwenen. Die van het Sumatraplein en Noordendijk worden op elkaar afgestemd.

Positieve reacties

Uit een snelle inventarisatie van een aantal ingevulde reactieformulieren blijken veel mensen positief te zijn. Vooral bewoners van de Oranjelaan zijn te spreken over de ventweg voor hun deur. Die is bedoeld om voor het huis rustig te kunnen parkeren en ruimte te geven aan fietsers. Hoewel het trottoir smaller wordt, komt de hoofdrijbaan verder weg te liggen. Een heg van zo’n 70 centimeter hoog dempt het bandengeluid van de auto’s .

Mensen zijn ook kritisch

Twijfels zijn er ook. Gevreesd wordt dat die enkele hoofdrijbaan per rijrichting de hoeveelheid verkeer niet aankan. Vooral op het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan zou linksafslaand verkeer voor opstoppingen kunnen zorgen.

Niet over één nacht ijs

Het projectteam ziet het niet zo somber in. Meerdere externe bureaus kwamen tot de op tafel liggende indeling. De oplossing voor het kruispunt met Bankastraat en Stooplaan is afgekeken van Hilversum. Daar liggen meerdere van die kruisingen en die zorgen voor een betere doorstroming. Er is een bewegende computeranimatie gemaakt die de verkeersstroom inzichtelijk maakt. Er is rekening gehouden met een toename van het verkeer van 1,5 procent per jaar. Tot 2030 zou de nieuwe laan moeten voldoen, maar niemand weet hoe het verkeer er rond die tijd uitziet. Misschien kunnen auto’s dan wel dichter achter elkaar aanrijden dan de dertig meter waar nu mee is gerekend.


Fietsers 

De nieuwe inrichting is vooral bedacht om de veiligheid van fietsers te vergroten. Die zouden nu regelmatig bijna omver worden gereden door in- en uitparkerende auto’s.


Aanpak

Het projectteam gaat alle reactieformulieren lezen en vragen beantwoorden. Verzoeken tot aanpassingen worden getoetst op financiële haalbaarheid.


Laan moet hoe dan ook worden aangepakt

De Oranjelaan moet op de schop, omdat het asfalt is versleten. De gemeente grijpt die noodzaak aan om de indeling meteen te verbeteren. In 2018 starten de werkzaamheden.

Meest gelezen

Woede om geopende graven Essenhof, geen vervolging en raadsenquête

Corrado Francke | Redactie Streekomroep | 17 dec 2025 17:00

Lees ook

Toename van crimineel jongerengeweld: meer geld naar camera's en straatcoaches

Jongeren die voor overlast zorgen en zich crimineel gedragen moeten worden aangepakt en een verdere ...

Deze gemeente bouwt eerste houten woningen: 'De impact op het milieu is veel kleiner'

Woningen die niet van beton zijn gemaakt, maar van hout. In de gemeente Zwijndrecht worden de komend...

Woede en verdriet na vrijspraak koffermoord: 'Het recht zou moeten zegevieren'

Nabestaanden van Manuel Alvarez hebben woedend gereageerd op de beslissing van het Haagse gerechtsho...

Het Jaar van Nanning Mol: 'Ik scoorde geen punten bij een paardenfan'

In 'Het Jaar Van' gaan we langs bij streekgenoten die een bijzonder jaar achter de rug hebben. Nanni...

Het wordt koud! Koudste kerst in 15 jaar op komst

Op kerstavond valt de vorst binnen en volgt misschien wel de koudste kerst in de afgelopen 15 jaar, ...

Hakenkruis geschilderd op regenboog-zebrapad Leerpark

Het regenboog-zebrapad op het Leerpark in Dordrecht is maandag beklad. Er was met zwarte verf onder ...