Dordrecht, Netherlands

Bijzonder huwelijksportret te zien in het Dordrechts Museum

Foto: Dordrechts Museum
Wie dinsdag in het Dordrechts Museum de trap bij de ingang oploopt, staat oog in oog met Johan de Witt en Wendela Bicker op hun trouwdag. Het is een werk van Natasja Kensmil, winnares van de Johannes Vermeerprijs 2021. “Dit huwelijksportret hoort in het Dordrechts Museum”, vertelt museumdirecteur Peter Schoon.
Marjolein Vos | 22 maart 2022 12:23 | Aangepast op 22 maart 2022 12:23
“Dordrecht is de geboortestad van Johan de Witt, historisch kopstuk en Nederlands politicus. Natasja Kensmil zet een nieuw licht op de geschiedenis en onze collectie, waarin Johan de Witt natuurlijk vaker voorkomt,” licht Schoon toe.

Wendela in beeld
In dit werk krijgt Wendela Bicker een gezicht. Johan en Wendela waren echtgenoten, maar er bestond geen huwelijksportret van het paar. “Nu doemen ze recht voor je op. Ze verschijnen ten voeten uit, zoals Rembrandts Marten en Oopjen, maar dan in de vorm van een hedendaagse installatie met familiewapens eromheen. Het Huwelijksportret is een nieuw sleutelwerk binnen onze verzameling met zes eeuwen schilderkunst; een aankoop die we dankzij bijdragen van het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum konden realiseren,” vertelt Schoon.
Het museum kocht het werk al een paar maanden geleden aan, maar vanaf deze week is het ook voor bezoekers te zien. En het is niet te missen, want het is wandvullend en bestaat uit 11 losse schilderijen. Het vult twee 17de-eeuwse portretten van Johan en Cornelis de Witt en hun ouders werken van Jan de Baen, die al langer bij de trap hangen, goed aan.
Keerzijde van ‘de gouden eeuw’
Natasja Kensmil (1973) laat in haar schilderijen vaak bespiegelingen zien op het verleden. Ze stelt onderwerpen als macht, rijkdom en vrijheid in de 17de eeuw ter discussie, laat het museum weten. “Een keerzijde aan ‘de goude eeuw’ was bijvoorbeeld het systeem van kolonisatie en slavernij overzee, maar ook dichterbij woedde soms een harde strijd. Zo werd Johan samen met Cornelis in het rampjaar 1672 bruut vermoord. Bij de werken van Kensil schemert de geschiedenis door de verf heen. Haar werken zijn geen gepolijste spiegelbeelden en statige protretten, maar zit vol dubbelzinnigheden: lief en leed, historie en actualiteit. Wij zijn enorm verguld met dit topwerk, dat verschillende tijden samenbrengt”, vertelde Wilma Sütö, conservator moderne en hedendaagse kunst, al eerder.

Meest gelezen

Minister opent zorginitiatief Verwijspunt 078: ‘Uniek concept voor de regio’

Dennis Koorevaar | Corrado Francke | 7 dec 2022 15:40

Het is bijna zover: de Dordtse Decemberdagen zijn aanstaande!

Redactie RTV Dordrecht | Trevyn van Houwelingen | 7 dec 2022 09:00

Lees ook

Herkansing voor omstreden kunstproject Rivier, Boot, Stad

Een nieuwe website en nieuwe plannen voor Rivier, Boot, Stad van kunstenaar Edward Clydesdale Thomso...

'Het Dordrechts Museum is een pareltje van de stad': Peter Schoon blikt terug op 21 jaar directeurschap

Deze zomermaanden geniet hij ook even van vakantie, maar Ad van den Herik is nog wel gewoon te zien ...

Philip Elzerman (80) overhandigt unieke The Zipps-gitaar aan Dordrechts Museum

Geef Het Dordt en HVC stonden afgelopen zomer in Wielwijk even met de mond vol tanden toen Philip El...

Gewoon Dordt: Geef ‘saaie en grauwe’ museumramen wat meer kleur

De ramen en de ingang van het Dordrechts Museum zijn maar saai en grauw, stelt Gewoon Dordt. De loka...

Gratis museumavond: Dordrecht viert Cuyp

Het is feest in het Dordrechts Museum op vrijdagavond 29 april. Die avond viert Dordrecht zijn beroe...

‘Mijn hart maakt een sprongetje’: Femke Hameetman is de nieuwe museumdirecteur

Vroeg in de ochtend, als het publiek zich nog niet in de ruimtes van het museum heeft verspreid en d...