Dordrecht, Netherlands

Bijzonder huwelijksportret te zien in het Dordrechts Museum

Foto: Dordrechts Museum
Wie dinsdag in het Dordrechts Museum de trap bij de ingang oploopt, staat oog in oog met Johan de Witt en Wendela Bicker op hun trouwdag. Het is een werk van Natasja Kensmil, winnares van de Johannes Vermeerprijs 2021. “Dit huwelijksportret hoort in het Dordrechts Museum”, vertelt museumdirecteur Peter Schoon.
Marjolein Vos | 22 maart 2022 12:23 | Aangepast op 22 maart 2022 12:23
“Dordrecht is de geboortestad van Johan de Witt, historisch kopstuk en Nederlands politicus. Natasja Kensmil zet een nieuw licht op de geschiedenis en onze collectie, waarin Johan de Witt natuurlijk vaker voorkomt,” licht Schoon toe.

Wendela in beeld
In dit werk krijgt Wendela Bicker een gezicht. Johan en Wendela waren echtgenoten, maar er bestond geen huwelijksportret van het paar. “Nu doemen ze recht voor je op. Ze verschijnen ten voeten uit, zoals Rembrandts Marten en Oopjen, maar dan in de vorm van een hedendaagse installatie met familiewapens eromheen. Het Huwelijksportret is een nieuw sleutelwerk binnen onze verzameling met zes eeuwen schilderkunst; een aankoop die we dankzij bijdragen van het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum konden realiseren,” vertelt Schoon.
Het museum kocht het werk al een paar maanden geleden aan, maar vanaf deze week is het ook voor bezoekers te zien. En het is niet te missen, want het is wandvullend en bestaat uit 11 losse schilderijen. Het vult twee 17de-eeuwse portretten van Johan en Cornelis de Witt en hun ouders werken van Jan de Baen, die al langer bij de trap hangen, goed aan.
Keerzijde van ‘de gouden eeuw’
Natasja Kensmil (1973) laat in haar schilderijen vaak bespiegelingen zien op het verleden. Ze stelt onderwerpen als macht, rijkdom en vrijheid in de 17de eeuw ter discussie, laat het museum weten. “Een keerzijde aan ‘de goude eeuw’ was bijvoorbeeld het systeem van kolonisatie en slavernij overzee, maar ook dichterbij woedde soms een harde strijd. Zo werd Johan samen met Cornelis in het rampjaar 1672 bruut vermoord. Bij de werken van Kensil schemert de geschiedenis door de verf heen. Haar werken zijn geen gepolijste spiegelbeelden en statige protretten, maar zit vol dubbelzinnigheden: lief en leed, historie en actualiteit. Wij zijn enorm verguld met dit topwerk, dat verschillende tijden samenbrengt”, vertelde Wilma Sütö, conservator moderne en hedendaagse kunst, al eerder.

Lees ook

Horeca en cultuursector weer open: 'Het is een meer dan heugelijke dag'

Met een bezoek aan het museum en bij een horecazaak een broodje en een kop koffie halen zijn de dage...

Het Hof van Nederland krijgt een vooral kleurrijke update: ¨Niet alleen voor historisch geïnteresseerden”

Al een paar maanden is het Hof van Nederland bezig met een flinke renovatie en het beloofd een kleur...

Tentoonstelling 'In het licht van Cuyp' verlengd, Dordrechts Museum weer open

De tentoonstelling over Dordtenaar Aelbert Cuyp in het Dordrechts Museum is verlengd. 'In het licht ...

Landschappen die niet bestaan: nieuwe tentoonstelling Dordts Museum

Licht dat tussen de takken en bladeren dwarrelt en alles in beweging zet. Daar lijkt het abstracte s...

Coffeelicious stopt met vestiging in museum Huis Van Gijn

De Dordtse horecaonderneming Coffeelicious sluit de vestiging in museum Huis Van Gijn, per 1 maart. ...

Biesbosch gevangen in penseelstreken

De Biesbosch, ooit ruig en ondoordringbaar terrein waar hooguit vissers, boeren en griendwerkers hun...