De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid ziet het steeds vaker: accu’s van elektrische fietsen, steps of andere voertuigen zoals longboards die een brand veroorzaken. “Er komen ook steeds meer elektrische voertuigen, dus dit is een logisch gevolg daarvan”, zegt Joost van Vlimmeren, medewerker risicobeheersing bij de Veiligheidsregio.
Dat overkwam Milan anderhalf jaar geleden in Dordrecht ook. “Zijn longboard had al wat butsen en deed het na verloop van tijd niet zo goed meer. Hij had een tijdje in de garage gelegen toen Milan er nog één keer aan wilde gaan sleutelen”, legt vader Marco uit.
Zijn zoon had het longboard naar de woonkamer gehaald, maar toen hij het apparaat vervolgens optilde ging het vreselijk mis. “Hij ontplofte hier”, zegt broertje Tobias terwijl hij wijst naar een gedeelte van de woonkamer. “Ik hoorde een harde knal en schrok heel erg. Ik zag een vuurbal met vonken. Ik was in paniek, want ik kon niet wegkomen.”
Tientallen incidenten per jaar
In augustus brak brand uit in een appartement aan de Witte de Withstraat in Dordrecht, vermoedelijk veroorzaakt doordat een accu van een elektrische step tijdens het opladen is gaan branden. En in juni was er in Zwijndrecht, aan de PC Hooftstraat, een brand waarbij de accu van een elektrische fiets aantoonbaar de oorzaak was.
Exacte cijfers heeft de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid niet, maar volgens een woordvoerder gaat het om tientallen incidenten per jaar. Zij spreken van een stijging van het aantal branden door accu’s vergeleken met enkele jaren geleden.
Een accubrand is anders dan een gewone brand. “Bij een accu ontstaat iets dat een ‘thermal runaway’ wordt genoemd”, vertelt Van Vlimmeren. “Dat betekent eigenlijk dat een accu meerdere keren kan ontbranden. Je ziet een soort ‘spark’ ontstaan, waarbij het lijkt alsof er een soort kleine explosies zijn. Hij brandt dus niet zozeer harder, maar over het algemeen wel langer.”
Dompelen
Dat ondervond de familie Van Wensen ook. “Milan heeft de longboard opgepakt en in de tuin gegooid”, vertelt Marco. “Daar hebben ze er een blusdeken overheen gegooid en is de brandweer ingeschakeld. Toen die kwamen, zeiden ze dat de accu 24 uur lang in het water moest liggen.”
Want normaal blussen is bij een accubrand niet genoeg. “Het beste is om een accu te blussen door hem volledig onder te dompelen", legt Van Vlimmeren van de Veiligheidsregio uit. "Voor elektrische auto's zijn er containers, waar de voertuigen in kunnen.” Maar voor een brand in een accu van een fiets of step wordt vaak ter plaatse gekeken wat er voorhanden is. “Dan wordt bijvoorbeeld een gft-bak gevuld met water om daar de accu in onder te dompelen.”
Aandacht voor de risico’s
De Veiligheidsregio vindt het belangrijk dat er meer aandacht is voor het brandgevaar van accu’s. Brandweerpersoneel wordt er niet alleen meer gericht voor opgeleid, maar ook wordt meer ingezet op het voorlichten van burgers om hen te informeren over de risico’s. Tijdens de Brandpreventieweken, in de maand oktober, wordt ook extra stilgestaan bij het onderwerp 'veilig laden'.
Want stel dat een accu begint te roken, wat moet je dan doen? “Vooral ervan wegblijven, want een accu kan snel ontbranden. Het is gevaarlijk om er dan mee aan de haal te gaan”, zegt Van Vlimmeren.
Tips
Maar voorkomen is beter dan genezen. “Veilig opladen is erg belangrijk. Laad ‘m op op een stabiele ondergrond, zodat de accu niet kan vallen. Een beschadigde accu heeft namelijk meer kans om te ontbranden dan een accu die niet beschadigd is. En een accu moet je niet opladen op brandbare plekken, zoals op kussens of banken.”
Mensen halen bovendien steeds vaker spullen uit China. Een grotere kans op brand door dergelijke spullen merkt Van Vlimmeren niet, maar: “het gaat erom dat de spullen goedgekeurd zijn. Hebben ze bijvoorbeeld een CE-markering? Het is belangrijk om de originele oplader te gebruiken.”
Impact
Het gezin Van Wensen kon door de brand een week lang niet thuis slapen. De accubrand liet een grote brandplek achter op de houten vloer en uit de accu was volgens Marco accuzuur gelekt. Zoon Milan kwam er wonderwel met enkel een brandwond op zijn arm vanaf.
“Gelukkig was het vooral materiële schade. We kunnen er nu om lachen, maar deze gebeurtenis heeft impact gehad op ons allemaal thuis”, blikt Marco van Wensen terug.
“Ik wil mensen echt meegeven dat ze bewust moeten zijn van wat er kan gebeuren met apparaten die je moet opladen. Zeker als het een keer is gevallen, nat is geworden of niet meer functioneert. Wees alert, laadt de accu alleen op als je erbij bent. En is een accu kapot? Bewaar ‘m niet in de garage of in huis, maar voer het af en koop een nieuwe. Dat is veiliger en goedkoper dan wanneer er iets anders gebeurt.”
Dit is een verhaal in het kader van Bureau Lokaal, een samenwerking tussen diverse streekomroepen in de regio en de regionale omroep Rijnmond.