Over een lengte van ruim 12 km is er onder meer nieuwe fundering en asfalt aangebracht, en zijn er nieuwe verlichting en nieuwe portalen met bewegwijzering en matrixborden geplaatst. Om de hinder te beperken waren de maandenlange voorbereidingen vooral 's nachts buiten het verkeer om, en waren de volledige wegafsluitingen in weekenden tijdens de zomerperiode gepland. In totaal waren er vier weekendafsluitingen van de A15 nodig, twee richting Rotterdam en twee richting Gorinchem.
De komende weken vinden er nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats zoals het plaatsen van de geleiderail en een deel van de openbare verlichting. Tijdens deze werkzaamheden blijft de A15 open. Er geldt in beide richtingen nog wel een aangepaste maximumsnelheid van 90 km/uur. Naar verwachting zijn deze laatste werkzaamheden eind september gereed.
Op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht staat structureel file in de spits. Daardoor ontstaat ook drukte op de gemeentelijke en provinciale wegen. Met een uitbreiding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht met 1 rijstrook verbetert de doorstroming van het verkeer.Tussen Sliedrecht-West en Papendrecht/N3 is daarom een extra rijstrook aangelegd. De extra rijstroken liggen binnen de bestaande contouren van de weg en de geluidschermen. De geluidschermen blijven op dezelfde plaats staan en houden dezelfde hoogte.
Rijkswaterstaat gaf bij de aankondiging van de verbreding een aantal cijfertjes die laten zien hoe veel werk er in zulk soort werkzaamheden zit:
• 220.000 m2 nieuwe deklaag (vergelijkbaar met 35 voetbalvelden)
• 47.000 ton asfalt (waarvan in het laatste weekend 15.000 ton asfalt)
• 50 km lengte aan markeringsstrepen
• 6 nieuwe portalen boven de A15
• 16 km openbare verlichting
• 12 km geleiderail