Dordrecht, Netherlands

Wat als de 'stamlijn' verdwijnt? 'Continuïteit van ons bedrijf per direct in gevaar'

Het goederenspoor tussen het station en het Zeehavengebied moet, als het aan het stadsbestuur ligt, wijken voor de nieuwbouwwijk Maasterras. Bedrijven vinden dat alleen geen goed plan, kregen raadsleden dinsdag (opnieuw) te horen. "De stamlijn is voor ons een levensader."
Pascal Lenstra | 13 november 2024 16:45 | Aangepast op 13 november 2024 16:45
In het ontwerpbestemmingsplan van de nieuwbouwwijk valt te lezen dat de spoorlijn 'moet worden verlegd en op termijn binnen het plangebied verdwijnen'. Een regel waar flink wat kritiek op kwam, bleek wel toen bekend werd dat het ontwerpbestemmingsplan op 45 zienswijzen kon rekenen.

Dilemma voor de raad
Het Maasterras moet in 2040 een groene woonwijk zijn met ongeveer 4000 woningen. Voor gemeenteraadsleden is het een dilemma. “Ik snap dat de bedrijven zich zorgen maken”, zegt VVD-raadslid Robin Noldus. “Tegelijkertijd spreken we ook mensen aan de deur en merken we dat de woningbouwopgave heel hoog is.” De VVD is nog niet zover om daarin een duidelijke keuze te maken.

Een mogelijke oplossing kan zijn om het spoor om te leiden. Volgens de VVD is dat niet uit te sluiten. “Ik weet nog niet hoe haalbaar dat is. We zitten daar met de drukst bevaren rivier van Nederland en de A16 die daarlangs zit. Het is daar qua milieu, geluid en stoffen die langs komen erg complex”, zegt Noldus.

Compromis
Ook voor GroenLinks-commissielid Nick Bootsman is het lastig. “Het is overduidelijk dat de bedrijven die aan de stamlijn gevestigd zijn het spoor nodig hebben”, concludeert hij. “We moeten heel goed met de bedrijven in gesprek om te weten waar ze hem voor nodig hebben om zo tot een compromis te komen”.

Standic, één van de bedrijven langs de lijn, zou mogelijk in gevaar komen als het spoor verdwijnt. “Wij kunnen onze klanten dan niet meer de logistieke mogelijkheden bieden die nodig zijn, namelijk vervoer via water, weg en spoor”, laat CEO Ronald Ooms in een schriftelijke reactie weten. Volgens het bedrijf, dat de raadsleden dinsdag een presentatie voorschotelde, verliezen er dan honderden mensen hun baan.

Het bedrijf dat olietanks opslaat, ziet geen problemen als de gemeente besluit om het spoor om te leiden. Spoorbeheerder ProRail en andere bedrijven zoals Bam RAILS en VolkerWessels kijken ondertussen ook naar alternatieven.

Meest gelezen

Meisje gewond na aanrijding lijnbus

Redactie Streek 56 | 11 jul 2025 09:01

Big Rivers van start: zo zag de drukke eerste festivalavond eruit

Corrado Francke | Stijn van der Poel | 12 jul 2025 08:00

Lees ook

Coffeeshopbezoek eindigt in steekpartij met schaar: OM wil verdachte vrijspreken

De 21-jarige man die verdacht wordt van een steekpartij op het Bagijnhof in Dordrecht moet worden vr...

Rook uit scheepsruim, olierestjes in brand

Bij een scheepswerf aan de Merwedestraat in Dordrecht heeft korte tijd brand gewoed in het ruim van ...

Fietscursus voor ouderen: ‘Soms schrik ik me rot’

De aanwezigheid van elektrische stepjes, snelle fietsen en fatbikes op de fietspaden zorgt ervoor da...

Kortstondige romance mondt uit in stalking en bedreiging: 730 berichten op één dag

Tegen een dertigjarige man uit Oudekerk aan den IJssel is een voorwaardelijke celstraf en een gebied...

Zonder auto tóch door de milieustraat dankzij Conny: ‘Ik ben intens blij’

De Dordtse milieustraat is toegankelijk gemaakt voor bewoners zónder auto. En dat allemaal dankzij e...

Watertoren krijgt cultureel café: ‘Dit is een hele toffe locatie’

De watertoren van Zwijndrecht zal vanaf komend najaar publiek toegankelijk worden, met de mogelijkhe...