Dordrecht, Netherlands

Wat als de 'stamlijn' verdwijnt? 'Continuïteit van ons bedrijf per direct in gevaar'

Het goederenspoor tussen het station en het Zeehavengebied moet, als het aan het stadsbestuur ligt, wijken voor de nieuwbouwwijk Maasterras. Bedrijven vinden dat alleen geen goed plan, kregen raadsleden dinsdag (opnieuw) te horen. "De stamlijn is voor ons een levensader."
Pascal Lenstra | 13 november 2024 16:45 | Aangepast op 13 november 2024 16:45
In het ontwerpbestemmingsplan van de nieuwbouwwijk valt te lezen dat de spoorlijn 'moet worden verlegd en op termijn binnen het plangebied verdwijnen'. Een regel waar flink wat kritiek op kwam, bleek wel toen bekend werd dat het ontwerpbestemmingsplan op 45 zienswijzen kon rekenen.

Dilemma voor de raad
Het Maasterras moet in 2040 een groene woonwijk zijn met ongeveer 4000 woningen. Voor gemeenteraadsleden is het een dilemma. “Ik snap dat de bedrijven zich zorgen maken”, zegt VVD-raadslid Robin Noldus. “Tegelijkertijd spreken we ook mensen aan de deur en merken we dat de woningbouwopgave heel hoog is.” De VVD is nog niet zover om daarin een duidelijke keuze te maken.

Een mogelijke oplossing kan zijn om het spoor om te leiden. Volgens de VVD is dat niet uit te sluiten. “Ik weet nog niet hoe haalbaar dat is. We zitten daar met de drukst bevaren rivier van Nederland en de A16 die daarlangs zit. Het is daar qua milieu, geluid en stoffen die langs komen erg complex”, zegt Noldus.

Compromis
Ook voor GroenLinks-commissielid Nick Bootsman is het lastig. “Het is overduidelijk dat de bedrijven die aan de stamlijn gevestigd zijn het spoor nodig hebben”, concludeert hij. “We moeten heel goed met de bedrijven in gesprek om te weten waar ze hem voor nodig hebben om zo tot een compromis te komen”.

Standic, één van de bedrijven langs de lijn, zou mogelijk in gevaar komen als het spoor verdwijnt. “Wij kunnen onze klanten dan niet meer de logistieke mogelijkheden bieden die nodig zijn, namelijk vervoer via water, weg en spoor”, laat CEO Ronald Ooms in een schriftelijke reactie weten. Volgens het bedrijf, dat de raadsleden dinsdag een presentatie voorschotelde, verliezen er dan honderden mensen hun baan.

Het bedrijf dat olietanks opslaat, ziet geen problemen als de gemeente besluit om het spoor om te leiden. Spoorbeheerder ProRail en andere bedrijven zoals Bam RAILS en VolkerWessels kijken ondertussen ook naar alternatieven.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Wantijbad klaar voor het seizoen: nieuwe lichting toezichthouders geslaagd

Het Wantijbad kan dit weekend met een gerust hart open: een tiental badmeesters en juffen is deze we...

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...