De waterbus tussen Dordrecht en Sliedrecht is van alle waterverbindingen in onze streek die met het minst aantal passagiers. Terwijl andere lijnen honderduizenden passagiers per jaar vervoeren, vervoert lijn 23 35-duizend mensen per jaar. Ook laat de Sliedrechtse waterbus geen groei zien in het aantal gebruikers, terwijl de waterbus van en naar Rotterdam (lijn 20) en die tussen Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht (lijn 22) jaarlijks een flinke reizigersgroei hebben.
"Het is de mooiste vorm van openbaar vervoer die er is", legt provinciebestuuder Frederik Zevenbergen van Mobiliteit de keuze voor het schrappen van de lijn uit. "Maar het is ook een dure vorm. Ook al betekent het dat we pijnlijke keuzes moeten maken, is het dus enorm fijn dat de waterbus voor meer dan een miljoen reizigers kan blijven bestaan."
Want het schrappen van lijn 23 geeft de andere waterbusverbindingen lucht. Dat was hard nodig: dit jaar kreeg uitbater Aqualiner al ruim 8,5 miljoen euro subsidie om de verbindingen overeind te houden en de provincie deed daar onlangs ruim drie miljoen bij. Vorig jaar gaf de provincie al 2,4 miljoen extra.
Naast lijn 23 wordt ook bezuinigd op de waterbusverbinding tussen Kinderdijk en Rotterdam. Lijn 21 gaat verder als commerciële verbinding, waardoor het voor de vervoerder mogelijk is om alleen te varen op momenten dat er veel reizigers zijn.
Om de pijn van het verdwijnen van deze twee ov-verbindingen enigzins goed te maken, gaat onderzocht worden hoe het bestaande busnetwerk kan worden uitgebreid, en of extra deelfietsen in de streek welkom zijn. De uitkomst van deze onderzoeken zal begin 2026 worden verwacht.