gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Weer regenboogvlaggen vernield bij expositie

0e2fafac0561f0da0217d3dd7568c177

De samensteller voor de expositie No land for Love heeft maandagmorgen aangifte gedaan van brandstichting en vernieling. Zondag is opnieuw geprobeerd een regenboogvlag op de Spuiboulevard in brand te steken. Het is bij deze tentoonstelling de vijfde keer dat de vlaggen voor het oude ANWB-gebouw vernield worden.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Vorige week werden de vlaggen in de nacht van dinsdag op woensdag gescheurd, bespuugd en verbrand. Ook vrijdag gebeurde dat, die dag alleen al drie keer. “Het is ongekend”, zegt Sandro Kortekaas, die de expositie over gevluchte lhbti’ers heeft samengesteld.


“Vrijdag kwam er man vanuit de bus naar de expositieruimte lopen. Hij spuugt op de vlag, terwijl hij me aankijkt. Dat is zo bizar, om te zien dat iemand dat doet.”


De expositie, die tot en met zondag te zien was, trok volgens Kortekaas ook positieve aandacht. Zo werden de teksten naast foto’s in de etalage veelvuldig gelezen, dat maakt het voor hem extra pijnlijk dat het ook zoveel haat oproept.


“Het is zo grof, het raakte me echt. De dingen die wij doen, doen we met veel respect en dat anderen zich zo afreageren op een internationaal symbool. Dat is onbegrijpelijk.”


Door de aangifte hoopt Kortekaas dat de schuldigen zich binnenkort moeten verantwoorden. “Ik hoop dat de Officier van Justitie onderzoek gaat doen. Daarnaast heeft een raadslid van GroenLinks aangegeven er dinsdag in de gemeenteraad aandacht aan te willen besteden. Dat vind ik hartstikke goed, ik woon niet in Dordrecht, maar de politiek moet dit oppakken.”

Burgemeester Wouter Kolff uitte zijn afkeer over de vernielingen op Twitter. "Walgelijk en bespottelijk gedrag", schreef hij. "Ik heb de politie gevraagd hier extra aandacht aan te besteden."

Kortekaas is blij met de afkeur, maar had op meer gehoopt. "Een tweet is toch wel makkelijk. Het is de eerste keer in Nederland dat een regenboogvlag op deze wijze vernield wordt, meerdere keren zelfs. Zijn boodschap had veel krachtiger gekund, door langs te komen en een statement in de pers te maken bijvoorbeeld. Dat vind ik wel een gemiste kans."

Lees ook

fatbike1

17-jarige fatbiker opgepakt voor dubbele mishandeling

Een 17-jarige jongen uit Dordrecht is dinsdag opgepakt voor een mishandeling aan het Van Eesterenplein, bij winkelcentrum De Bieshof in die stad. Een 79-jarige man en een 48-jarige man raakten daarbij gewond.

PSX_20260615_133225

Man (32) zwaargewond bij steekpartij op opvangboot voor vluchtelingen

Een 32-jarige man is maandagmiddag zwaargewond geraakt bij een steekpartij op een opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hij had onder meer verwondingen aan zijn gezicht.

merwedelingelijn kleiner

Geen fietsen in de trein en minder stops op dit station tijdens afsluiting Papendrechtsebrug

Tijdens de afsluiting van de Papendrechtsebrug mogen in de treinen op de Merwedelingelijn geen fietsen meer mee. Ook wordt op station Hardinxveld-Giessendam in die periode voorlopig niet vier keer, maar twee keer per uur gestopt. Dat heeft de provincie besloten, in overleg met vervoerder Qbuzz en Rijkswaterstaat.

fotoman

Man steekt N3 over voor gevallen fiets en laat kinderen achter in auto op afrit

Een man heeft zaterdag een opzienbarende actie uitgehaald op de N3 bij Dordrecht. De bestuurder stak namelijk de weg over nadat een fiets van zijn auto was gevallen. Een langsrijdende weginspecteur greep halverwege in.

WhatsApp Image 2026-06-03 at 12.20.37

Gemeente Sliedrecht zet deur open voor Oranje-nachten, horeca wacht af

De gemeente Sliedrecht geeft horecagelegenheden de mogelijkheid om hun zaak langer open te houden tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal op het WK in Amerika, Canada en Mexico. Oranje speelt onder meer tegen Tunesië pas om 01.00 uur 's nachts, waardoor de wedstrijd pas ver na de normale sluitingstijd is afgelopen. Toch staat nog niet iedere uitbater te springen om langer open te blijven.

ArtikelbijFoto

Geschokte reacties op geheime verplaatsing lichamen: 'Luguber en respectloos'

Verontwaardiging in Dubbeldam vanwege het nieuws dat 21 lichamen in 2020 vanaf de begraafplaats in de Dordtse wijk naar begraafplaats Essenhof zijn versleept. Nabestaanden wisten hier niets van en daarnaast is door administratieve rompslomp niet duidelijk welke lichamen er zijn verplaatst.