Maandag werden de bloembakken op hun plaats, direct naast een parkeerplaats, neergezet. Als op deze parkeerplaatsen namelijk geen voertuig geparkeerd staat, rijdt het verkeer daar over heen. Hierdoor wordt de rijbaan breder en rijden automobilisten volgens de gemeente sneller te hard.
"Door de plantenbakken te plaatsen wordt de rijbaan teruggebracht tot het oorspronkelijke, smalle formaat. Dat moet leiden tot een lagere snelheid", legt woordvoerder Jonne van Bochhove van de gemeente Dordrecht uit.
Al langer zoeken buurtbewoners en de gemeente naar de oplossing om het verkeer op het stukje Rechte Zandweg tussen de Provinciale weg en de Prunuslaan zachter te laten rijden. Verkeersdrempels waren onder andere geen succes, die zorgde voor scheuren in de niet onderheide huizen die aan de weg staan.
Nog niet af
In overleg met omwonenden heeft de gemeente er daarom voor gekozen om de bloembakken te plaatsen. "Bewoners hebben aangegeven graag een proef te willen zoals op de Nieuwe Haven (waar de tijdelijke plantenbakken eerst stonden om de snelheid te verlagen, red.) is toegepast. Met enkele bewoners hebben we de plekken voor de bakken bepaald."
Bewoners zijn hiervan op de hoogte gebracht, maar zijn er niet allemaal van overtuigd dat dit wel dé oplossing gaat zijn. "Als je er naast geparkeerd staat, moet je goed opletten dat je de bak in de gaten hebt. Omdat die bak zo laag is, dan zie je die niet vanuit de auto. Als je dan niet oplet, heb je zo'n ding aan de auto hangen", vertelt een buurtbewoner.
"Er komt nog beplanting in heb ik begrepen, het is nog niet af", vult zijn buurvrouw aan. "Maar of het gaat werken? De tijd moet het leren."
Geen plek voor fietsers?
Weggebruikers zijn minder te spreken over dit idee. “Deze situatie zorgt voor onduidelijkheid, mensen schrikken ervan: opeens een plantenbak!”, vertelt een voetganger die de veranderde situatie eens kritisch bekijkt. Daarnaast is er twijfel over de plek van fietsers op de weg: “Als er ook nog auto’s geparkeerd staan, weet ik niet waar ik nog kan fietsen.”
De fietsers zien, net zoals enkele omwonenden, wel een plek waar ze alsnog kunnen rijden: de stoep. Maar vooral de laatste groep zit daar niet op te wachten. "Ik kom al bijna niet van m'n garagepad af gereden en ik ben bang dat fietsers de stoep op duiken. Voor je het weet liggen die dan onder je auto."
Flitspaal
De plantenbakken blijven als proef drie maanden staan. De gemeente meet dan opnieuw de snelheid van het autoverkeer op de Rechte Zandweg, en baseert op die resultaten of er permanente bloembakken komen.
"Als uiteindelijk gekozen wordt voor permanente bakken, is een eventueel groter of hoger formaat een optie, net als in de Nieuwe Haven", zegt Van Bochhove. "Ook dat bespreken we dan met de bewoners. Verder vragen we bewoners vooral hun auto in de parkeervakken te parkeren. Dan blijft de echte rijbaan over die dan smaller wordt ervaren, wat een positief effect heeft op de snelheid."
Een andere oplossing om het 'racen' voor de deur tegen te gaan weten omwonenden ook niet echt te verzinnen, op een na dan: "Als je hier een flitspaal neerzet, dan is het zo voorbij.".