Dordrecht, Netherlands

Wie is de meest patiëntvriendelijke of gastvrije medewerker van het ziekenhuis?

Foto: Albert Schweitzer ziekenhuis.
Net dat beetje extra aandacht, inzet voor onderzoek naar een bepaald ziektebeeld of fijne persoonlijke gesprekken: er kunnen tal van redenen zijn waarom die ene zorgverlener van het Albert Schweitzer ziekenhuis er voor jou tussenuit springt. De cliëntenraad van het Albert Schweitzer ziekenhuis zet ieder jaar een zorgverlener of afdeling in het zonnetje door de TopASz Award uit te reiken. En daarbij roepen ze ook deze keer de hulp van patiënten in. Want jij kunt iemand nomineren.
Marjolein Vos | 5 juli 2022 13:38 | Aangepast op 5 juli 2022 13:38
Vorig jaar waren de winnaars van de TopASz Award Valerie en Jos, verpleegkundigen van het Diabetescentrum. Ze werden door de jury uiteindleijk gekozen uit maar liefst 136 voordrachten. "Naast de aandachtige en liefdevolle wijze waarop patiënten in het Diabetescentrum worden gevolgd en verzorgd, denkt deze afdeling ook na over welke vernieuwingen de zorg naar een nog hoger plan kunnen tillen", stond er in het juryrapport te lezen. "Daarmee bedrijft de afdeling topsport, op een gebied waar de patiëntenaantallen de komende jaren alleen maar zullen toenemen."
De prijs bestaat uit een sculptuur en 5000 euro die besteed mag worden aan het nog patiëntvriendelijker maken van de zorg. Valeri en Jos wisten wel hoe ze dat wilden doen: door te investeren in animaties om patiënten beter voor te lichten over onder meer leefstijl en medicijngebruik. Valerie: "We willen op een laagdrempelig niveau de patiënten uitleg geven. Of het nu over het ziektebeeld is, of over de route binnen het ziekenhuis: als het maar voor iedereen toegankelijk is."

Een zorgverlener, afdeling of team kun je voordragen via een formulier op de website van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Nomineren kan tot 30 september. De prijs wordt uitgereikt tijdens de nieuwjaarsreceptie van 2023. De jury wordt dit jaar voorgezeten door burgemeester Jan de Vries van Sliedrecht.

RTV Dordrecht sprak vorig jaar uitgebreid met Valeri en Jos. Bekijk hieronder de reportage terug.

Lees ook

35% meer patienten van Albert Schweitzer ziekenhuis worden gevolgd door thuismonitoring

Er wordt steeds gewerkt met thuismonitoring vanuit het Albert Schweitzer ziekenhuis. Op deze manier ...

RoPaRunteam Albert Schweitzer haalt recordbedrag op voor goede doel

Tijdens de open dag van de RoPaRun werden op zaterdag 28 oktober de drie teams met de hoogste opbren...

'Goed om de kennis even bij te spijkeren', blijkt op Wereld Reanimatie Dag

In het kader van Wereld Reanimatie Dag zetten de medewerkers van het Albert Schweitzer ziekenhuis de...

Cliëntenraad Asz: 'Ga genuanceerd om met boete bij no-show', Dordtenaren zijn verdeeld

Patiënten die niet komen opdagen in het Albert Schweitzer ziekenhuis terwijl ze wel een afspraak heb...

Opa’s en oma’s kijken binnenkort in HD mee naar hun kleinkind

Gebruikers van het camerasysteem op de neonatologie afdeling in het Albert Schweitzer ziekenhuis heb...

Betalen als je niet komt opdagen in het ziekenhuis: de oplossing voor het probleem?

Ruim 10.000 keer per jaar komt het voor in het Dordtse ziekenhuis: patiënten die niet komen opdagen ...