gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Wordt er teveel geblaft op het hondenspeelveld Zuidhoven?

418943238496f4c12c28e005937617a1

Het hondenspeelveld aan de Salvia in Zuidhoven moet verplaatst worden. Dat stelt het college voor om klagende omwonenden tegemoet te komen. De klagers ervaren namelijk veel overlast van het vele geblaf, maar hondenoppas en fervent bezoeker Arja Peels is het daarmee oneens. Zij vindt steun in de Dordtse VVD en Groenlinks. Die partijen gaan namelijk vragen stellen aan de gemeenteraad. "Je moet wel hele goede argumenten hebben om dit veld te laten verdwijnen," zegt Marc Merx van de VVD.

Alexander Eleveld |  | Aangepast op
Bijna dagelijks gaat Peels met een tiental honden twee keer naar de ruime uitlaatplek. Die ligt naast het spoor en grenst aan drie tuinen. Bij een daadwerkelijke verplaatsing richting het tennisveld zou er maar een 'postzegel' overblijven. "Ik kom hier heel graag. Het is een hele rustige plek en de honden kunnen hier echt hun ei kwijt," vertelt Peels. "Als je ergens gaat wonen waar een hondenveld aan je achtertuin grenst, ja dan zal je af en toe een blaf horen."

"Agressief en bedreigend"

Wat betreft de klagende omwonenden is het niet af en toe een blaf. Ze willen het liefst dat het speelveld zo ver mogelijk van hun huizen verplaatst wordt. Na bijna twee jaar zorgt de onenigheid nu voor veel spanning in de wijk. Met name sinds het begin van de coronacrisis is het een stuk drukker met mensen die hun hond uitlaten. Jan Brouwer woont al sinds 2003 in Zuidhoven en zag de busjes van de hondenuitlaatservice de wijk binnenrijden. "Toen liepen er ineens tien honden en begonnen ze met z'n allen te spelen en te blaffen."

Vooral in de zomer is de overlast groot. Eén bewoner heeft nu zelfs de hele dag de radio aanstaan en Brouwer vindt de honden ook "agressief" en "bedreigend" als hij langs de schutting loopt. Toch is hij ook niet helemaal te spreken over de oplossing van de gemeente: "Het voorstel is dat ze maar 10 á 15 procent overhouden van wat ze nu hebben. Daar heb ik zelf ook niet bij nagedacht. Waarom zouden wij dat willen? Geef die mensen de ruimte en laat de honden rustig spelen."

"Kilometerslange tenen"

Arja vindt dat mensen door de coronacrisis "kilometerslange tenen" hebben gekregen. Van haar mogen mensen iets toleranter zijn. Ook vraagt ze zich af waarom het belang van drie bewoners zwaarder weegt dan van honderden hondeneigenaren. "Ik vind dat de belangen van hondeneigenaren ver boven de belangen gaan van mensen die hier [pas] zijn komen wonen. Hondeneigenaren komen hier altijd met veel plezier. Er is ook een maatschappelijk belang, want als je je hond niet kan opvoeden en socialiseren dan heb je een probleem buiten de deur. Dat ga je niet op de Brouwersdijk doen tussen de auto's."

"Een maatschappelijke functie"

De Dordtse VVD en Groenlinks gaan vragen stellen over de verplaatsing. Ook volgens Marc Merx heeft de plek een maatschappelijke functie. "Ik zie geen enkele reden om hiertegen op te treden. Het is het enige veld waar meerdere honden tegelijk kunnen rennen en ravotten."

Binnenkort worden de vragen behandeld in de vergadering van de gemeenteraad.

Foto: Jordy Nijenhuis  

Lees ook

IMG_8032 (1)

Fietsen geweerd uit trein en minder stops, onbegrip in dit dorp: ‘Erg triest’

Als de Papendrechtsebrug straks maandenlang dicht is, mogen reizigers op de MerwedeLingelijn geen fietsen meer meenemen. Volgens de provincie broodnodig, maar sommige forenzen begrijpen er helemaal niets van. “In de avond is het heel handig om je fiets mee te nemen, dan kan je lekker de stad in”, zegt de Hardinxveldse tiener Jan den Breejen. In zijn dorp vallen de maatregelen helemaal niet goed: dat dorp wordt namelijk dubbel geraakt.

politie seringenstraat

Politie voert stopgesprekken over strafbare uitingen op sociale media

De politie in Papendrecht heeft met zes personen stopgesprekken gevoerd over strafbare uitingen die zij onder een bericht van de gemeente Papendrecht over huisvesting voor statushouders plaatsten op sociale media. De politie wil hiermee benadrukken dat niet alles wat wordt geplaatst op sociale media toegestaan is.

cobravondst

Buurman ziet tieners (13, 14) met zaklampen schijnen, mogelijke explosie voorkomen

Twee tieners van 13 en 14 jaar oud zijn opgepakt aan de Koolmees in Ridderkerk voor het voorbereiden van een explosie. Een oplettende bewoner zag de twee 's nachts in de straat, vertrouwde het niet en schakelde de politie in.

verkeern3

Afrit A15 naar N3 weer helemaal te gebruiken: wegdek gemaakt

De afgesloten rijstrook op de afslag van de A15 naar de N3 in Papendrecht is weer te gebruiken. Rijkswaterstaat heeft afgelopen weekend delen van het wegdek gerepareerd, waardoor er weer twee rijstroken beschikbaar zijn. De afsluiting zorgde de afgelopen weken regelmatig voor een overvolle afrit.

foto vierdaagse

VIERDAAGSE

Onweer zet streep door start Avondvierdaagse: 'We willen geen risico nemen'

De start van de Dordtse Avondvierdaagse wordt een dag uitgesteld. Vanaf de ochtend tot aan 21.00 uur dinsdagavond geldt voor heel ons land code geel: er wordt gewaarschuwd voor onweer en stevige regenbuien. Bij die buien zijn hagel en windstoten mogelijk.

stille tocht Kalilu 02.jpg

Tweehonderd mensen lopen stille tocht voor neergestoken Kalilu (21): 'Dit doet mij goed'

Een stille tocht voor de 21-jarige Kalilu in Zwijndrecht heeft zo'n 200 mensen op de been gebracht. De jongeman werd vorige week neergestoken in een woning aan de Nijhoffstraat in het dorp en overleed later aan zijn verwondingen. Vrienden, familie en buurtbewoners bewezen Kalilu de laatste eer. "Dit laat zien dat veel mensen om hem gaven."