In het Albert Schweitzer, dat met ongeveer vierduizend werknemers eigenlijk een klein dorp binnen onze stad is, is het met zoveel werkenden lastig om alle klachten direct te behandelen. De hoeveelheid papierwerk diedaar bij komt kijken zorgt ervoor dat meldingen bijvoorbeeld blijven liggen. Nu heeft het ziekenhuis daar een alternatief voor gevonden: de Zou-Ik-Wat-Zeggen-App.
Actieplan
Sinds de The Voice affaire van 2022 zijn vijf onderdelen van het ziekenhuis begonnen met een actieplan tegen grensoverschrijdend gedrag onder de noemer “We trekken een grens”. Het in gebruik nemen van de app valt onder dat actieplan. Betrokken instellingen zijn de Raad van Bestuur, medisch-specialisten Bestuur, ondernemingsraad, verpleegkundig Stafbestuur en de cliëntenraad.
De ondernemingsraad kwam met het idee van de app. Voorzitter Manuel Langendoen vertelt: “de verwachting is dat dit ervoor zorgt dat grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar wordt op de werkvloer.” Het bespreekbaar maken van ongewenst gedrag past in de lijn die het ziekenhuis voor zichzelf heeft uitgestippeld. Men wil uitkomen bij een aanspreekcultuur, waarbij werknemers elkaar durven aan te spreken op iedere vorm van ongewenst gedrag.
Vervolgstappen
De app helpt medewerkers om na een vervelende ervaring eventuele vervolgstappen te kiezen: wat moeten ze doen en bij wie kunnen ze het best aankloppen? De app is ontwikkeld in academische ziekenhuizen, het Albert Schweitzer is het eerste regioziekenhuis dat met de app aan de slag gaat. Naast de app werkt het ziekenhuis voor het actieplan ook aan scholing onder de eigen werknemers.
Bestuursvoorzitter Peter van de Meer geeft in het gesprek aan dat er binnen het Albert Schweitzer zelf ook meldingen binnen kwamen van grensoverschrijdend gedrag, al in 2021. Hoe die meldingen zijn afgehandeld is bij de redactie niet bekend.
Bekijk hieronder de reportage die RTV Dordrecht over de app maakte.