“Er is een waanzinnige achterstand in het onderhoud en de inspecties”, zegt emeritus professor Rob Nijsse van de TU Delft in EenVandaag. Hij vindt het terecht dat de verkeersbrug afgesloten is voor verkeer zwaarder dan 20 ton. “Sinds de jaren 80 zijn er te weinig inspecties uitgevoerd.”
Verantwoordelijke is Rijkswaterstaat. Precies daar gaat het volgens Nijsse mis. "Helaas is hun hele organisatie sinds de jaren 80 uitgekleed. Dat proberen ze nu wel te veranderen, maar het is moeilijk om geschikt personeel te vinden. Daarnaast zijn de gemeentes nu zelf verantwoordelijk voor de bruggen op hun gebied, maar bij veel gemeentes hebben niet de technische kennis in huis om dit zelf te doen."
Wethouders niet blij
Robert Kreukniet, wethouder in Zwijndrecht, is niet bepaald blij als hij van de sluiting hoort. “Wat betekent dit voor onze gemeente qua veiligheid?”, vraagt hij zich af. Kreukniet stipt ook aan dat vrachtwagens met gevaarlijke stoffen bij voorkeur niet door de Drechttunnel mogen. “Rijkswaterstaat, vertel het eens, wat gaan we doen?”
Ook de Dordtse wethouder Rik van der Linden heeft vraagtekens. “Je kunt niet alles tegelijk, daar heb ik begrip voor, maar dit vergt natuurlijk wel een andere agenda.”
Meer aandacht voor onderhoud
Van der Linden vindt het belangrijk dat het onderhoud vanaf nu meer aandacht krijgt. "De uitdaging voor de toekomst is om een goede balans te vinden tussen onderhoudsprojecten en aanlegprojecten. Maar ik denk dat Rijkswaterstaat zich daar wel van bewust is. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn best doet om die balans te vinden”, zegt hij.
Rijkswaterstaat laat EenVandaag weten dat vorig jaar het besluit is genomen om geld en mensen te verschuiven van aanleg naar groot onderhoud. "Dit komt door de stijgende kosten in de bouw, een krappe arbeidsmarkt en doordat er geen zicht is op de benodigde stikstofruimte om deze projecten op korte termijn te kunnen uitvoeren. Hierdoor is er meer geld voor groot onderhoud." Ook wil Rijkswaterstaat graag meer personeel aannemen.