Dordrecht, Netherlands

Zuid-Holland wil goede CAO voor buschauffeurs en duurzaam vervoeren

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. De partijen hebben dit punt met ruime steun van de Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in Zuid-Holland. Daarnaast ligt willen verschillende partijen dat het busvervoer in Zuid-Holland duurzamer wordt.
Nynke Cuperus | 22 april 2020 19:59 | Aangepast op 22 april 2020 19:59
De zorgen om de CAO Van buschauffeurs komen voort uit andere regio's waar chauffeurs volgens Ariëtte Kasbergen, Statenlid van GroenLinks 'niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken'. "Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs."

Lies van Elst, fractievoorzitter van de SP zegt blij te zijn dat er met zoveel partijen samen een stuk zekerheid voor de chauffeurs is geregeld. "Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen."

Duurzaamheid

Naast goede arbeidsvoorwaarden voor de buschauffeurs willen GroenLinks, PvdD, SP en PvDA ook voor duurzaam busvervoer gaan. "Het is heel belangrijk dat de provincie het goede voorbeeld geeft in de energietransitie", zegt Kasbergen. "Dat betekent dat Zuid-Hollandse bussen zo snel mogelijk op duurzame energie moeten rijden."

De provincie gaat nu met gemeenten en andere partijen in gesprek hoe dit zo goed mogelijk kan worden gerealiseerd. Maar dat is volgens Statenlid Sinan Özkaya van GroenLinks nog niet zo makkelijk. "Duurzame bussen moeten natuurlijk ook goed en betrouwbaar zijn. Dat is in andere regio's helaas vaak nog niet het geval. Daarnaast moet de energie duurzaam worden opgewekt, op een geschikte plek, liefst in de buurt van de belangrijkste knooppunten. Die energie moet ook nog eens goed en efficiënt via het energienet aan de bussen worden geleverd."

In december 2020 wordt bekend wie de nieuwe vervoerder wordt in Zuid-Holland Noord. Dit is een grote regio, waar onder andere Gouda, Leiden en Alphen aan den Rijn onderdeel van uitmaken.

Lees ook

Deze kinderen planten bomen: ‘Leren hoe belangrijk groen in de buurt is’

Papendrecht heeft er dankzij leerlingen van het OBS t’ Kofschip weer 18 nieuwe bomen bij. Tijdens de...

Jonge dak- en thuislozen vanaf 1 januari geholpen aan woning: ‘Hele systeem zit verstopt’

De proef om dak- en thuislozen in Dordrecht versneld aan een woning te helpen gaat vanaf 1 januari v...

Spuihavengarage gaat toch nu al open: ‘Een week eerder dan voorzien’

De Spuihavenparkeergarage gaat deze donderdag al open, een week eerder dan gedacht. Vanaf 16.00 uur ...

Papendrechter krijgt cel- en taakstraf én vermaning van zijn vrouw na rellen in Den Haag

De rechter heeft twee mannen uit Papendrecht en Schiedam veroordeeld voor hun aandeel in de rellen i...

Ruim 250 mensen gefouilleerd in Zwijndrecht na jongerengeweld, cameratoezicht blijft

De politie heeft de afgelopen maand ruim 250 mensen preventief gefouilleerd in vier Zwijndrechtse wi...

'A new Job with the Boss': vacatures in de regio op Drechtstad FM

Vanaf deze donderdagavond is er om 18.00 uur een nieuw radioprogramma op Drechtstad FM. ‘A new Job w...