Dordrecht, Netherlands

Wat als de 'stamlijn' verdwijnt? 'Continuïteit van ons bedrijf per direct in gevaar'

Het goederenspoor tussen het station en het Zeehavengebied moet, als het aan het stadsbestuur ligt, wijken voor de nieuwbouwwijk Maasterras. Bedrijven vinden dat alleen geen goed plan, kregen raadsleden dinsdag (opnieuw) te horen. "De stamlijn is voor ons een levensader."
Pascal Lenstra | 13 november 2024 16:45 | Aangepast op 13 november 2024 16:45
In het ontwerpbestemmingsplan van de nieuwbouwwijk valt te lezen dat de spoorlijn 'moet worden verlegd en op termijn binnen het plangebied verdwijnen'. Een regel waar flink wat kritiek op kwam, bleek wel toen bekend werd dat het ontwerpbestemmingsplan op 45 zienswijzen kon rekenen.

Dilemma voor de raad
Het Maasterras moet in 2040 een groene woonwijk zijn met ongeveer 4000 woningen. Voor gemeenteraadsleden is het een dilemma. “Ik snap dat de bedrijven zich zorgen maken”, zegt VVD-raadslid Robin Noldus. “Tegelijkertijd spreken we ook mensen aan de deur en merken we dat de woningbouwopgave heel hoog is.” De VVD is nog niet zover om daarin een duidelijke keuze te maken.

Een mogelijke oplossing kan zijn om het spoor om te leiden. Volgens de VVD is dat niet uit te sluiten. “Ik weet nog niet hoe haalbaar dat is. We zitten daar met de drukst bevaren rivier van Nederland en de A16 die daarlangs zit. Het is daar qua milieu, geluid en stoffen die langs komen erg complex”, zegt Noldus.

Compromis
Ook voor GroenLinks-commissielid Nick Bootsman is het lastig. “Het is overduidelijk dat de bedrijven die aan de stamlijn gevestigd zijn het spoor nodig hebben”, concludeert hij. “We moeten heel goed met de bedrijven in gesprek om te weten waar ze hem voor nodig hebben om zo tot een compromis te komen”.

Standic, één van de bedrijven langs de lijn, zou mogelijk in gevaar komen als het spoor verdwijnt. “Wij kunnen onze klanten dan niet meer de logistieke mogelijkheden bieden die nodig zijn, namelijk vervoer via water, weg en spoor”, laat CEO Ronald Ooms in een schriftelijke reactie weten. Volgens het bedrijf, dat de raadsleden dinsdag een presentatie voorschotelde, verliezen er dan honderden mensen hun baan.

Het bedrijf dat olietanks opslaat, ziet geen problemen als de gemeente besluit om het spoor om te leiden. Spoorbeheerder ProRail en andere bedrijven zoals Bam RAILS en VolkerWessels kijken ondertussen ook naar alternatieven.

Meest gelezen

Fietser overleden na botsing met auto in Zwijndrecht

Redactie Streek 56 | 5 sep 2025 17:30

Rechter geeft Hans Klok gelijk: opbouw tent in Dordrecht mag beginnen

Redactie Streek 56 | Tristan Kans | 2 sep 2025 12:18

Lees ook

Sterrenwacht extra open om dit bijzondere hemelverschijnsel te zien

De maan heeft zondagavond een bijzondere kleur. Vanwege een totale maansverduistering zal er een zog...

Deze modelbouwvereniging viert 45 jarig bestaan: 'Je vormt samen een vereniging'

Modelbouwvereniging Alblasserdam viert zaterdag het 45 jarig bestaan. In cultureel centrum is er van...

Zondag op TV Dordrecht: 'In gesprek met de stad' over 400 Jaar Johan de Witt

Deze zomer staat 'In Gesprek met De Stad' geheel in het teken van Johan de Witt, de beroemde raadspe...

Hans Klok terug in de stad waar het ooit begon: 'Ik kocht hier mijn eerste goocheltrucs'

Dordrecht maakt zich op voor een gloednieuw circusspektakel: de show ‘Hans Klok & Friends’ gaat zate...

Zaterdag in Studio De Witt: In gesprek met Kees van der Hel

Sliedrechtenaar Kees van der Hel stond met wijlen Joop Keesmaat aan de basis van de wekelijkse prote...

Hoe bereikbaar is onze streek als deze brug dicht is? Regio benoemt speciale ambassadeur

Oud-burgemeester Peter van der Velden is benoemd tot ambassadeur Bereikbaarheid voor de Drechtsteden...