Dordrecht, Netherlands

Wat als de 'stamlijn' verdwijnt? 'Continuïteit van ons bedrijf per direct in gevaar'

Het goederenspoor tussen het station en het Zeehavengebied moet, als het aan het stadsbestuur ligt, wijken voor de nieuwbouwwijk Maasterras. Bedrijven vinden dat alleen geen goed plan, kregen raadsleden dinsdag (opnieuw) te horen. "De stamlijn is voor ons een levensader."
Pascal Lenstra | 13 november 2024 16:45 | Aangepast op 13 november 2024 16:45
In het ontwerpbestemmingsplan van de nieuwbouwwijk valt te lezen dat de spoorlijn 'moet worden verlegd en op termijn binnen het plangebied verdwijnen'. Een regel waar flink wat kritiek op kwam, bleek wel toen bekend werd dat het ontwerpbestemmingsplan op 45 zienswijzen kon rekenen.

Dilemma voor de raad
Het Maasterras moet in 2040 een groene woonwijk zijn met ongeveer 4000 woningen. Voor gemeenteraadsleden is het een dilemma. “Ik snap dat de bedrijven zich zorgen maken”, zegt VVD-raadslid Robin Noldus. “Tegelijkertijd spreken we ook mensen aan de deur en merken we dat de woningbouwopgave heel hoog is.” De VVD is nog niet zover om daarin een duidelijke keuze te maken.

Een mogelijke oplossing kan zijn om het spoor om te leiden. Volgens de VVD is dat niet uit te sluiten. “Ik weet nog niet hoe haalbaar dat is. We zitten daar met de drukst bevaren rivier van Nederland en de A16 die daarlangs zit. Het is daar qua milieu, geluid en stoffen die langs komen erg complex”, zegt Noldus.

Compromis
Ook voor GroenLinks-commissielid Nick Bootsman is het lastig. “Het is overduidelijk dat de bedrijven die aan de stamlijn gevestigd zijn het spoor nodig hebben”, concludeert hij. “We moeten heel goed met de bedrijven in gesprek om te weten waar ze hem voor nodig hebben om zo tot een compromis te komen”.

Standic, één van de bedrijven langs de lijn, zou mogelijk in gevaar komen als het spoor verdwijnt. “Wij kunnen onze klanten dan niet meer de logistieke mogelijkheden bieden die nodig zijn, namelijk vervoer via water, weg en spoor”, laat CEO Ronald Ooms in een schriftelijke reactie weten. Volgens het bedrijf, dat de raadsleden dinsdag een presentatie voorschotelde, verliezen er dan honderden mensen hun baan.

Het bedrijf dat olietanks opslaat, ziet geen problemen als de gemeente besluit om het spoor om te leiden. Spoorbeheerder ProRail en andere bedrijven zoals Bam RAILS en VolkerWessels kijken ondertussen ook naar alternatieven.

Meest gelezen

Brandlucht te ruiken in Dordrecht: dit is er aan de hand

Redactie Streek 56 | 6 jun 2025 10:07

Automobilist belandt in sloot langs afrit N3, traumaheli opgeroepen

Corrado Francke | Rijnmond | 1 jun 2025 09:24

Lees ook

Ziekenhuismedewerkers onderweg naar Roparun, voor velen de laatste keer

Medewerkers van het Albert Schweitzer ziekenhuis zijn onderweg naar hun veertiende Roparun-avontuur....

245 kilo cocaïne gevonden in bedrijfspand na melding van inbraak

In een bedrijfspand in Papendrecht is dinsdag 245 kilo cocaïne aangetroffen. Dat meldt de politie vr...

Cel en tbs-geëist tegen oud-lid Zuidhovenkerk: misbruik in familiekring

Tegen een 38-jarig oud-lid van de Zuidhovenkerk in Dordrecht is negen jaar cel geëist voor seksueel ...

Nieuwe burgemeester beëdigd: ‘Ik word al herkend op straat’

Het is zover, Nanning Mol is officieel de nieuwe burgemeester van Dordrecht. Donderdagavond werd hij...

Basisscholieren maken kennis met de wereld van techniek

Een drone besturen, zelf energie opwekken of ervaren hoe het is om uit te rukken als brandweerman. H...

Hierop wil het stadsbestuur de komende jaren ruim 15 miljoen bezuinigen

Het Dordtse stadsbestuur wil de komende jaren vooral bezuinigen door ‘zakelijker te handelen’, veel ...