Dordrecht, Netherlands

Hét schip van 2024 komt uit Hardinxveld-Giessendam

Het schip van het jaar 2024 is geen gigantisch megajacht en ook geen bizar baggerschip. Het is een hypermoderne veerpont en hij vaart al sinds januari tussen Hardinxveld-Giessendam en Woudrichem.
Trevyn van Houwelingen | Redactie Streek 56 | 22 november 2024 17:30 | Aangepast op 22 november 2024 17:30
In de oude haven van de vestingstad Gorinchem komt vanaf de Boven-Merwede een aluminium gevaarte aangevaren. Het doet denken aan een kruising tussen een ruimteschip en een veerpont. De boot, niet geheel toevallig Gorinchem XII genoemd, en zusterschip Altena VI zijn hypermoderne veerboten die zijn gemaakt door het Hardinxveldse Holland Shipyards.

Na vijf eerdere pogingen is het voor de scheepsbouwers van Holland Shipyards met deze moderne en ultralichte ferry eindelijk gelukt: de Gorinchem XII heeft begin deze maand het Maritime Awards Gala de prijs voor schip van het jaar in de wacht gesleept. Deze erkenning wordt uitgereikt door een jury van brancheorganisatie KNVTS: de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied.

De jury prees de schepen vanwege het innovatie karakter en het strakke design. Over dat design gesproken, de schepen zijn vanwege gewichtsbesparing niet eens voorzien van een laag verf. Volgens Stefan Paardekoper, die als projectleider bij de bouw van de boten betrokken was, kwam het verzoek direct van de klant: veerdienst Riveer.

Licht als een veertje
Voor veerpontbegrippen is de Gorinchem XII zo licht als een veertje. Het schip is rond de vijftig ton, met alle batterijen aan boord. “De boot heeft 104 accu's, in totaal een vermogen van 600 en drie kilowatt. Vergelijkbaar met ongeveer acht Tesla's”, aldus Paardekoper.

Ter vergelijking: een stalen veerboot verderop in de haven weegt volgens Paardekoper een ton of 400. Door deze gewichtsbesparing is er ook veel minder aandrijvingskracht nodig.

Duurzaam
De elektrische veerboten zijn ook een stuk milieubewuster dan vergelijkbare schepen die op fossiele brandstof varen. Volgens Riveer wordt, als beide schepen varen, naar schatting een uitstoot van 1000 tot 1600 ton CO2 vermeden. Dit vanwege de efficiënte batterijen. Paardekoper: “Deze batterijen sturen twee elektromotoren aan de voorkant en de achterkant aan. Daarmee bewegen ze het schip eigenlijk voort zonder brandstofverbruik.”
De boot is vastgezet en staat op te laden. Onderin het mechanisme voor vastzetten, bovenin de oplader ©RTV Dordrecht
Daarnaast is het opladen van de boot zo gepiept. Hij laadt op bij een speciaal ontwikkeld oplaadpunt in de haven van Gorinchem. Het opladen heeft wat weg van een pitstop. “We varen bij Gorinchem een fuik in en dan sluiten we de boot een soort van op met een met een klemsysteem. Zo wordt hij veilig vastgezet en kan de boot niet zo maar de fuik uit drijven. Vervolgens komt er een oplader de kade uit”, aldus Paardekoper. In totaal zijn de boten met zo’n acht minuten volledig opgeladen. Wanneer de passagiers op- en afstappen.

Lees ook

Sinterklaas is weer in Dordrecht: zo zag de feestelijke intocht eruit

Het was nog even spannend, maar na de nodige hindernissen is Sinterklaas toch echt veilig aangekomen...

Wie wordt de nieuwe Biai of Hahn? FC Dordrecht zoekt doelman voor de toekomst

Aan de Krommedijk was het woensdag een komen en gaan van talentvolle keepers. Tijdens de eerste edit...

De Sint komt eraan: hier in Dordrecht kun je hem vandaag zien

De spanning neemt toe, want Sinterklaas is in aantocht. Als alles goed gaat, meert de Goedheiligman ...

Fiona helpt mee in deze supermarkt met vlees inpakken: ‘Niet moeilijk’

De Jumbo Foodmarkt in winkelcentrum Sterrenburg in Dordrecht heeft er in één klap zes nieuwe collega...

Zaterdag in Studio De Witt: In gesprek met fotograaf Louis Meulstee

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt in gesprek met de Dordtse fotograaf Lo...

Hij komt, hij komt: de lieve, goede Sint is er op deze locaties

Sinterklaas en zijn pieten hebben hun reis uit Spanje bijna achter de rug en komen zaterdag aan in d...