Statement
18PLUS vindt dat Ridderkerk al voldoende doet voor de opvang van asielzoekers. “In tegenstelling tot veel andere gemeenten heeft Ridderkerk op vrijwillige basis jarenlang asielzoekers opgevangen op de asielboot in de haven en blijft dat volgens afspraak doen tot de zomer van 2026. Daarmee heeft Ridderkerk haar steentje meer dan bijgedragen in de asielcrisis en is het nu aan andere gemeenten om verantwoordelijkheid te nemen”, valt er te lezen.
Momenteel worden er 90 asielzoekers opgevangen op passagiersschip Calypso. Voor de uitbreiding moet er een nieuw asielzoekerscentrum worden gerealiseerd. Beoogde locatie hiervoor is het voormalig baggerdepot aan de Oudelande.
De partij is voornemens bij de volgende raadsvergadering op donderdag 17 oktober vragen aan het college te stellen.