'Huh? Wat bedoelt u?', staat er op een grote sticker op de gele container voor het Stadskantoor. De kliko diende de afgelopen tijd als meldpunt voor onbegrijpelijke zaken. Moeilijke taal in brieven, e-mailberichten die onbegrijpelijk zijn of digitale vragen niet kunnen afhandelen: dit soort situaties konden worden opgeschreven en in de bak worden gestopt. Vrijwilligers gingen vervolgens het gesprek aan met mensen over deze zaken.
Mensen die moeite hebben met de computer of met taal komen hierdoor soms in de problemen. "Als ik bel met de gemeente en dan doorverwezen wordt naar de computer, ben ik niet geholpen”, reageerde een van de melders. Bo Aarsbergen van de Stichting Lezen en Schrijven: "Er is simpelweg hulp nodig."
Actief doorverwijzen
Ze vervolgt: "Enkele mensen hebben we direct kunnen helpen. Zo was er een moeder die vastliep in het contact tussen hulpverlening en de school van haar zoon. Ze begreep het niet gewoonweg niet meer. In overleg met Buurtwerk heeft het Sociaal Wijkteam een afspraak met haar gemaakt om overzicht te krijgen. Want iedereen die hulp zoekt voor zorg of geldzaken kan terecht bij bijvoorbeeld Buurtwerk, Buitenwacht of Vogelnest, daar verwijzen we actief naar door. En als iemand aan de slag wil met taal of digitale vaardigheden? Dan kun je terecht bij het Taalcafé van de bibliotheek, bij de Buitenwacht, Bij Sagenn, Het WerkWoord of op het Stadskantoor."
Brieven en websites moeten in eenvoudiger Nederlands, blijkt uit de uitkomst van de campagne. “Ik werd benaderd door de belastingdienst terwijl ik minderjarig was. Natuurlijk begreep ik de brief niet door de dure woorden” aldus een inwoner. De ingeleverde meldingen helpen overheden en instanties om beter te kijken naar communicatie. Wethouder Peter Heijkoop: “Ik ben trots op de Dordtenaren die Huh? durfden te zeggen. De meldingen helpen ons om te horen waar mensen tegenaan lopen en waar we onze communicatie en dienstverlening begrijpelijk moeten maken voor iedereen."
Geen kritiek
Juist ook voor mensen met beperkte vaardigheden, zegt hij. "We blijven meldingen ophalen, dat stopt niet na deze campagne. Wij zien een melding niet als kritiek, maar als mogelijkheid om klantvriendelijk te zijn. Dus blijf Huh? Wat bedoelt u? zeggen. Samen maken we Dordrecht eenvoudiger!"
Naast de actie 'Huh? Wat bedoelt u?' is Dordrecht bezig met nieuwe projecten om laaggeletterdheid tegen te gaan. Die worden de komende maanden uitgerold.