Dordrecht, Netherlands

Bizarre gasrekening als Jaime verhuist: hij moet bijna 70.000 euro bijbetalen

Het leven van de Dordtse Jaime Quant komt compleet op zijn kop te staan als hij een mailtje van zijn energieleverancier krijgt. Zijn eindafrekening is maar liefst 70.000 euro. Hij heeft geen idee hoe dit kan. Jaime roept nu de hulp in van het publiek van Rijnmond.
Corrado Francke | 27 november 2023 15:41 | Aangepast op 27 november 2023 15:41
Het begint allemaal met een eindnota van Eneco waar vrolijk 'alsjeblieft' boven staat, vertelt Jaime Quant. “Alsof het een cadeautje was. En toen zag ik het bedrag: ruim 68-duizend euro. Het kwam zo de mail binnen rollen. Ik schrok me echt dood. Kon mijn ogen niet geloven, het kwam vanuit het niets. Geen waarschuwend telefoontje. Helemaal niks.”

Op de Cornelis de Wittstraat in het centrum van Dordrecht laat Jaime zien welk huis hem 's nachts wakker houdt. "Dit is ‘m", zegt hij. Het pand gaat plaatsmaken voor een hotel en zal worden gesloopt. "Hier heb ik jarenlang gewoond. Het is een prachtig huis, meer dan honderd jaar oud. Maar ik heb er gemengde gevoelens voor. Het verhaal van de binnenkant is veel minder warm dan de mooie buitenkant. Erlangs lopen geeft me spanning.”

Jaime verhuisde deze zomer naar een leuk huis in een buitenwijk van Dordrecht. Hij is blij op zijn nieuwe plek. De afgelopen zeven jaar woonde hij antikraak in het huis aan de Cornelis de Wittstraat. Antikraak is meestal de tijdelijke verhuur van een pand waar in de toekomst andere plannen voor zijn, om te voorkomen dat er krakers in het pand komen.

In het antikraakhuis heeft hij geen toegang tot de gasmeter en worden zijn standen geschat. Bij de eindafrekening moet hij over een periode van vier jaar 68.426 euro en 96 cent voor een verbijsterende 27.000 kuub gas bijbetalen. Die mededeling komt kei- en keihard aan. Jaime pijnigt zijn hersens, maar kan geen oorzaak bedenken. Zijn verwarming heeft hij al die jaren op een redelijke temperatuur gehad, zegt hij en eindeloos douchen deed hij zeker ook niet.

“Mijn hart stond stil toen ik het las. Een complete verstandsverbijstering. Ik was op dat moment aan het werk, maar dat ging niet meer. Zo’n bedrag zie je alleen bij bankovervallen in films. Ik heb weleens over een paar honderd euro wakker gelegen, maar dit was buiten alles wat ik ooit mentaal heb meegemaakt. Ik wist wel: ik moet meteen bellen.”

En daarom belt Jaime zijn energieleverancier, Eneco. “Ik kreeg de klantenservice aan de lijn. Die vonden het ook vrij hoog. Ze adviseerden me meterstanden op te zoeken. Maar meterstanden had ik niet. Die lagen bij mijn oude beheerder.” Omdat Jaime antikraak woont, is zijn situatie een bijzondere. Hij kan niet bij de gasmeter, die onder zijn woning in een afgesloten ruimte hangt.

Geen sauna
Hij belt met de eigenaar het pand, een vastgoedbedrijf. "De beheerder van het pand liet weten dat hij die standen niet meer had. Later hoorde ik dat er een computer was gecrasht. In de jaren dat ik er woonde heb ik betaald op basis van schattingen.” Naast de eindafrekening van bijna 70 duizend euro betaalt Jaime ook jarenlang een maandelijks bedrag tot wel 430 euro voor zijn gas en elektriciteit. Dat ligt in lijn met de kosten voor de vorige bewoner die hij opspoort, zegt hij, en ook met wat je zou verwachten met de stijgende gasprijzen vanaf het moment dat Rusland Oekraïne binnenvalt.

De eindstand op de meter ziet hij met zijn eigen ogen, maar de beginstand weet hij niet. "Het was mijn eerste woning. Ik had geen idee. Ik ging ervan uit dat het allemaal goed geregeld was." Jaime bezweert nogmaals dat hij van zijn vorige woning geen sauna maakte. “De 27 duizend kuub.. ik kan het gewoon niet bevatten en ik kan het me ook niet voorstellen. Het is een oud huis, maar ik had echt niet constant de verwarming aan staan. Het is gewoon niet te verklaren.”

Bijna 30.000 kuub gas in vier jaar tijd, het is een hoeveelheid die normaal past bij een groot kantoor. Dat er op mysterieuze wijze gas weglekte kan Jaime bijna niet geloven en voor 700 euro laat hij op eigen kosten de meter ijken. Daar komt uit dat die prima werkt. “De monteur zei tegen me dat hij absoluut niet geloofde dat er in dit huis zo ontzettend veel gas is verstookt.”

“Dat dit m’n leven verziekte is een understatement", zegt Jaime. "Ik slaap er slecht van en eet minder goed.” Onlangs overleed de pleegvader van Jaime. “Ook dat ben ik aan het verwerken. Ik heb een tijd niet kunnen werken. Het heeft me kei- en keihard geraakt. Het houdt me ieder uur bezig, die ene vraag: wat kan ik doen?” Het is in ieder geval mis gegaan met het waarborgen van de beginstand op de meter, zegt Jaime. Die is nooit goed vastgelegd.

Toch is er de laatste maanden nog wel iets ten goede veranderd voor de Dordtenaar. Als tv-programma Radar zich op de zaak stort, brengt dat toch het nodige in beweging. Monoma, de beheerder van het pand weet toch nog wat meterstanden op te diepen en de computer blijkt niet gecrasht. Dan hoort Jaime vervolgens dat hij helemaal niets meer hoeft te betalen, de vlag gaat uit.

Maar het blijkt maar van korte duur, die gelukzalige tijd. “Ik heb er zes dagen op kunnen teren, het goede nieuws." Dan komt er een telefoontje dat het bedrag toch weer terugschiet naar de eerdere bijna 70 duizend euro. Er is een fout gemaakt.

Vervolgens verlaagt Eneco vrij verrassend het te betalen bedrag tot 11.086 euro. Tegen Radar vertellen vastgoedbedrijf Monoma en Eneco dat de standen de verantwoordelijkheid zijn van Jaime en dat ze alles hebben gedaan wat ze konden. Eneco stelt speciaal een contactpersoon aan die hem elke week belt of mailt. Maar eigenlijk lijkt het spoor langzaam dood te lopen.

Duidelijkheid
“Ik kan het niet duiden en dat maakt het vreemd. Daarom is het niet acceptabel voor me. Dit geeft mij geen rust. Als ik een fout heb gemaakt is dat vervelend, maar moet ik betalen. Maar dan snap ik het tenminste en dat antwoord is er nu niet. Help me duiden hoe dit verschil is ontstaan. Hoe kan dit vanuit één woning? Is er een externe factor die ik niet heb gezien? Ik weet het niet.”

Jaime hoopt dat mensen met hem mee willen denken. Zelf loopt hij vast in zijn situatie. "Ik wil het graag afsluiten en verder met mijn leven. Zolang het niet is opgelost, lig ik er wakker van. Aan betalen ben ik nu nog niet toe. Ik wil zo graag eerst duidelijkheid over wat er is gebeurd.”

Jaime, die in het dagelijks leven werkt in de bibliotheek, staat nu op de rem met zijn financiën. "Tijdens de boodschappen of een keertje naar de film, je denkt er toch echt over na. Ik ben net verhuisd naar een nieuwe woning en woon nu samen. Ik dacht: een mooie nieuwe start, maar je komt niet verder. Ik wil mijn leven opbouwen, maar ik sta nu stil.” Ook zijn grootste droom - een reis naar Japan - is door de bizarre rekening in de ijskast gezet.

Dit verhaal is gemaakt door onze mediapartner Rijnmond. Jaime Quant uit Dordrecht wil mensen vragen om met hem mee te denken. Wat kan er zijn gebeurd? Mocht het zijn fout zijn geweest, dan is hij uiteraard bereid om het gevraagde bedrag te betalen. Maar in ieder geval wil hij graag duidelijk om het boek te kunnen sluiten. Reacties kunnen naar maurice.laparliere@rijnmond.nl

Lees meer over:

Eneco|

Meest gelezen

Lepeltje Lepeltje terug in het Weizigtpark

Ylva Verbeek | 9 mei 2024 08:30

Lees ook

Al bijna 10.000 euro opgehaald voor Jaime, die hoge energierekening kreeg

Jaime Quant uit Dordrecht kreeg deze zomer de schrik van zijn leven. Hij vond een eindafrekening voo...