gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Boom voor eerste bezoeker tentoonstelling 'Diepgeworteld'

9f3d5d56d48a0fb509364642d7021754

Eigenlijk zou de tentoonstelling vorige week al geopend worden, maar door de aangescherpte coronamaatregelen moest het Dordrechts Museum de deuren gesloten houden. De eerste bezoeker werd donderdagmorgen dan ook feestelijk onthaald en ontving een presentje. Een heuse linde.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
“Het is echt een verrassing, ik wist helemaal niet dat dit de eerste dag was”, reageert eerste bezoeker Maarten Meddens enthousiast. De tentoonstelling op zich was al een cadeautje voor hem. “Er zijn niet zo vaak tentoonstellingen over bomen en ik ben echt een liefhebber. Ik ben benieuwd wat er allemaal te zien is.”

‘Diepgeworteld’ is een tentoonstelling over bomen in de Nederlandse schilderkunst. Enkele werken komen uit de eigen collectie van het museum maar het overgrote deel is afkomstig uit andere musea of geleend van particulieren. De conservatoren hebben ervoor gekozen om alleen Nederlands werk te tonen, maar wel uit ruim 450 jaar schilderkunst. Er zijn werken van onder andere Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, Gerard van Nijmegen, Barend Cornelis Koekkoek, Vincent van Gogh, Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck, Charley Toorop, Erik Andriesse en Maaike Schoorel te zien.  

"De aanleiding voor deze tentoonstelling is het 50-jarig jubileum van de bomenstichting”, vertelt conservator Quirine van der Meer Mohr. De stichting zocht een locatie waar ook bomen buiten het museum staan. En dat is het geval bij het Dordrechts Museum, waar indrukwekkende platanen van tweehonderd jaar oud in de tuin staan.


Het museum en de Bomenstichting zijn al jaren bezig met de voorbereidingen voor deze tentoonstelling. Wat er allemaal bij kwam kijken, is vanaf donderdagavond wekelijks te zien op TV Dordrecht in het programma Eilandleven. ‘Diepgeworteld’ is tot en met 5 april 2021 te zien in het Dordrechts Museum.

Lees ook

OPMA20260527 Moskee te klein

Op Pad Met Ad: Aksa Moskee bestaat 25 jaar, maar groeit te hard

De Aksa Moskee in Dordrecht heeft wat te vieren. Ze bestaan 25 jaar en daarom gaat presentator Ad van den Herik er op bezoek in de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad. Hij krijgt een rondleiding van Mehmet Uysal, de voorzitter van de moskee.

PSX_20260607_032650 (1)

Auto in lichterlaaie, tweede voertuigbrand in onze streek dit weekend

Aan de Parkweg in Papendrecht is in de nacht van zaterdag op zondag rond 01:30 uur een auto in brand gevlogen. Op foto's is te zien dat de voorkant in brand stond.

1ba0a183-2c19-3050-bfcb-5f6cf0946623

Superfan Carin kijkt uit naar Phantom of the Opera: 'Ik kreeg koude rillingen'

In 2028 keert Phantom of the Opera voor het eerst sinds de jaren negentig terug naar Nederland. De wereldberoemde musical gaat spelen in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam en voor superfan Carin Klabbers uit Ridderkerk voelt dat bijna onwerkelijk. “Ik wist niet wat ik hoorde", zegt ze tegen Rijnmond.

PSX_20260615_120016

Botsing tussen lijnbus en auto, twee gewonden

Bij een aanrijding tussen een lijnbus en een personenauto in Dordrecht zijn maandag twee inzittenden gewond geraakt. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht.

fatbike1

Mannen mishandeld door fatbiker: politie heeft dader op beeld en dreigt met tonen foto

De politie heeft de dader van een mishandeling in Stadspolders in beeld en roept hem op zich te melden. De tiener reed met zijn fatbike een 79-jarige voetganger van de sokken op een in Dordrecht. Daarna deelde hij klappen uit en sloeg ook een 48-jarige omstander die te hulp schoot. Komt de jongeman niet uit eigen beweging naar de politie, dan wordt zijn gezicht herkenbaar gepubliceerd.

seringenstraat Papendrecht

Raad wil besluit over huisvesting statushouders overlaten aan nieuw college: ‘Politiek zuiver’

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Papendrecht wil een besluit over de huisvesting van statushouders overlaten aan het nieuwe college. Het huidig gemeentebestuur stelt voor om mensen met een verblijfsvergunning tijdelijk te huisvesten in de voormalige asielopvang aan de Seringenstraat. Volgens de raad is het politiek zuiver om daarmee te wachten tot het nieuwe bestuur is aangetreden.