“Dit zijn belangrijke lijnen, en er zijn betere oplossingen dan ze compleet te schrappen”, aldus Van den Herik. Het gaat om de lijnen tussen Dordrecht en Sliedrecht (lijn 23) en tussen Rotterdam, Kinderdijk en Molenlanden (lijn 21). Op die trajecten varen te weinig mensen mee, waardoor de trajecten te duur worden. De provincie mag de waterbus ook geen geld meer geven voor deze trajecten. “Dan wordt het gezien als ‘onrechtmatige staatssteun’ van een bedrijf”, legt Van den Herik uit.
De handen van de provincie zijn daarmee gebonden, maar volgens het CDA is er vanuit andere hoeken nog van alles mogelijk. “Grote bedrijven als Boskalis en Fokker hebben bij de vergadering ingesproken. Voor hun werknemers sluiten de tijden van de waterbus niet aan op werktijden”, vertelt Van den Herik. “Als die tijden worden aangepast, zou dat al veel meer gebruikers kunnen opleveren.”
Lijnen 21 en 23 varen maar één keer in het uur. “Daarom is het ook niet logisch om die lijnen met de andere te vergelijken, die twee of drie keer per uur gaan”, aldus Van den Herik. In het onderzoeksrapport dat het schrappen van de lijnen als oplossing voordraagt, is dat wel gebeurd. “Zou het dan niet beter zijn om bij alle lijnen de minst gebruikte tijden eruit te halen?”, vraagt ze zich af.
Het CDA richt hun oproep ook aan de gemeenten waarvan de inwoners de lijnen gebruiken. “In Sliedrecht wil de gemeente in 2040 minstens 500 woningen toevoegen aan het dorp. Daar horen ook infrastructuur en voorzieningen bij zoals de waterbus”, aldus Van den Herik, die zelf een tijd in de gemeente heeft gewoond. Op dit moment woont ze in Nieuw-Lekkerland. “In Molenlanden gaan er zoveel touringcars naar Kinderdijk, veel ook vanuit Rotterdam. Daar zou je de lijn juist niet moeten schrappen, maar aantrekkelijker moeten maken. Veel inwoners hadden daar juist meer opstapplaatsen verwacht.”
Op 24 september wordt er in het provinciehuis voor het laatst gesproken over de verlieslijdende waterbus. “Voor die tijd hopen we dat ondernemers, Smart Delta Drechtsteden, werkgeverscommissies en gemeenten met het provinciebestuur komen praten over oplossingen. De samenleving moet dit nu zelf krachtig aanpakken”, aldus Van den Herik.
En de inwoners die de twee lijnen niet willen zien verdwijnen? “Laat van je horen door vooral zoveel mogelijk met de waterbus te reizen."