Terwijl de waterbus van en naar Rotterdam (lijn 20) en die tussen Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht (lijn 22) jaarlijks een flinke reizigersgroei laten zien, is dat in het geval van lijn 23 niet het geval. Zowel vorig jaar, als voor dit jaar is er geen toename in het aantal reizigers te zien, blijkt uit recente cijfers van de provincie.
Tussen Dordrecht en Sliedrecht maakten in 2024 35.000 mensen gebruik van de waterbus en de cijfers over het eerste half jaar van 2025 laten geen toename zien. Daarmee draagt lijn 23 een fractie bij aan het totaal aantal van 1.3 miljoen waterbusgebruikers. Ook lijn 21, van Rotterdam naar Kinderdijk, staat er slecht voor. Ondank een groei van 31 procent ten opzichte van 2024 worden er dit jaar ’slechts’ 72.000 passagiers verwacht.
Gemiddeld 8 reizigers per afvaart
De toekomst van de twee waterbuslijnen stond woensdagochtend op de agenda in de zaal van het provinciehuis in Den Haag. Daar werd door commissieleden van Provinciale Staten met de verantwoordelijk provinciebestuurdergesproken of het schrappen van de twee lijnen nog van tafel kan. Maar de kans daarop lijkt heel klein.
“Ik ben mij ervan bewust dat de opheffing van met name lijn 23 in de regio wordt betreurd vanwege
de geplande renovatie van de Papendrechtsebrug door Rijkswaterstaat in 2026”, schrijft provinciebestuurder Frederik Zevenbergen in een brief aan Provinciale Staten. “Het bestaande gebruik van deze lijn is met gemiddeld 8 reizigers per afvaart echter zeer laag.”
Naast het lage gebruik van de lijnen is de waterbus ook nog eens veel duurder om te laten varen. "Voor de hoeveelheid geld die het kost om één persoon met de Waterbus te vervoeren kunnen we twaalf mensen met de bus of trein vervoeren", vertelde Zevenbergen eerder al aan deze streekomroep.
Opties om de waterbus door te laten varen tijdens de afsluiting van zowel de Papendrechtse- als de Baanhoekbrug vanaf komende zomer, zijn er volgens Zevenbergen niet. Rijkswaterstaat heeft gekozen voor pontjes die per keer veel meer reizigers kunnen vervoeren dan één waterbus. Ook is het risico van een totaal faillissement van het waterbusbedrijf te groot.
Daarnaast zijn er volgens het provinciebestuur voldoende alternatieven voor reizigers die vanuit Sliedrecht naar Dordrecht willen en andersom. Zoals de Merwedelingelijn en de streekbus van R-net. Op 24 september wordt voor het laatst in het provinciehuis gesproken over de verlieslijdende waterbus. Als lijn 21 en 23 worden geschrapt, zullen ze vanaf 6 oktober niet meer varen.