Er zal gedebatteerd worden over migratie, emancipatie en vrouwenrechten aan de hand van drie stellingen. Die kunnen op school worden voorbereid, maar de teams horen pas op de dag zelf of ze voor of tegen zijn. Dit staat uiteraard los van hun eigen mening. Ook is er nog een improvisatie-stelling waarop zonder voorbereiding moet worden ingegaan.
In drie ronden wordt uitgemaakt welke twee teams de finale zullen spelen.
In totaal nemen zo’n 200 MBO-ers deel.
Het debattoernooi word gesteund door een aantal ministeries en stichtingen. Organisator is het Nederlands Debat Instituut.