Dordrecht, Netherlands

De nieuwe hybride waterbus vaart vanaf vandaag van Dordrecht naar Kinderdijk

Een unieke ontwikkeling in het openbaar vervoer op het water, zo wordt gezegd. De nieuwe waterbus van Aqualiner die vanaf 3 april in onze regio gaat varen kan 40 kilometer per uur en draait voor de helft op batterijen. De hybride waterbus vaart tussen Papendrecht en Kinderdijk. De volledige elektrische variant vaart straks in de Drechtsteden.
Dennis Koorevaar | 3 april 2023 10:16 | Aangepast op 3 april 2023 10:16
“We hebben nu zes grote varianten”, vertelt Pieter Bijl, operationeel manager bij Aqualiner. “Vier daarvan gaan we gedoseerd in de vaart brengen op lijn 20 richting Rotterdam. En twee daarvan gaan van Dordrecht naar Rotterdam en door naar Kinderdijk.” Daarnaast zijn komen er nog vier kleine varianten. Die schepen zijn volledig elektrisch en varen in de Drechtsteden. “Daarvoor hebben we in Papendrecht een laadinfrastructuur gemaakt. Met drie boten gaan we als het waren een Z varen. Van Hooikade, Dordrecht naar Veerplein Zwijndrecht, Merwekade Dordrecht en door naar Papendrecht. Daar zal die een minuut of zeven laden, en zo kan de waterbus weer door.”

Nu is niet alleen de bediening van de waterbus anders. Kapiteins moeten dan ook opnieuw worden opgeleid om met de waterbus te mogen varen. En het nieuwe schip is volledig van kunststof. Maar ook over de indeling van het nieuwe schip is lang nagedacht. “Stel je voor”, begint Dewi Wesselmans. Zij is coördinator duurzaamheid bij Damen. Zij heeft zich mede bemoeid met de indeling van de boot. “Je bent moeder en je hebt een kindje bij je in de kinderwagen. Dan kun je nu makkelijker de kinderwagen kwijt zonder het looppad te veel te blokkeren.”

Oplader voor fiets en telefoon
In vergelijking met de oude waterbus staat er in de nieuwe in het midden een grote bank. “Zo heb je altijd meer ruimte om te lopen en te bewegen en heb je altijd uitzicht op het water.” Daarnaast kun je ook je elektrische fiets opladen en zijn er een flink aantal stopcontacten in de waterbus te vinden. “Wat we heel erg merkte is dat vooral de jeugd als ze even de kans krijgen snel op hun mobieltje zitten. Dan is een stopcontact bij de hand altijd handig.”

‘Uniek op de markt’
Ook is er vooral gebruik gemaakt van herbruikbare materialen. Zo is een deel van de vloer gemaakt van oude visnetten en kunnen de stoeltjes makkelijk terug naar de fabrikant als er iets aan mankeert. De oude waterbus was na 25 jaar wel aan vervanging toe. Pieter hoopt dat deze dan ook weer 25 jaar mee kan. “We lopen voorop doordat we mee moeten in de nieuwe technieken. Maar dat is natuurlijk een onwijze uitdaging. Het is een hybride waterbus. Dat betekent dat we nog een generator hebben en voor de rest alleen maar elektromotoren met een accupakket aan beide zijden. Dat is uniek op de markt. Zorgt natuurlijk voor ook wel wat uitdagingen. Vooral op het technische vlak. Om dan al te zeggen dat dit 25 jaar mee kan, dat weet ik niet. Ik hoop het wel.”

Lees ook

CDA doet oproep aan samenleving Drechtsteden: ‘Laat zien dat de waterbus niet weg moet vallen’

“De samenleving moet nu laten zien hoe belangrijk de waterbus is in de streek”, aldus Dagmar van de...

Toekomst van deze waterbus aan zijden draadje: geen toename aan reizigers verwacht

De kans dat waterbuslijn 23 wordt opgeheven wordt met de dag groter. Uit een analyse van de provinci...

Erik wint wéér bij Transplant Games, maar 'het gaat niet om winnen'

Het is Papendrechter Erik Paalvast gelukt zijn wereldtitel hoogspringen te verdedigen. Hij wist bij ...

Regenboogpad Papendrecht opnieuw beklad: 'Onbegrijpelijk'

Het regenboogpad aan de kruising van de Veerweg met de Vondellaan in Papendrecht is opnieuw doelwit ...

Teleurstelling in Sliedrecht over dreigend einde dure Waterbus

Het nieuws dat de provincie Zuid-Holland een einde wil maken aan twee Waterbusverbindingen in onze r...

Deze twee lijnen van de Waterbus verdwijnen, maar Kinderdijk blijft bereikbaar

Als het aan de provincie Zuid-Holland ligt, verdwijnen twee lijnen van de Waterbus tussen Rotterdam ...