'Kwestie van tijd'Dagmar Hildebrand is directeur van de Henri Dunantschool in Sliedrecht: "We liggen aan de rand van het winkelcentrum. Daar kan het zeker rond de begin- en eindtijden van de school erg druk zijn. Als mensen even snel een pakketje moeten ophalen, zetten zij al snel de auto op de stoep." Daarbij wijst ze naar de plek, precies voor de ingang van de school. "We zouden hier bijvoorbeeld graag paaltjes hebben, om zo de auto's hier weg te houden." Sliedrecht wordt de komende jaren ingericht volgens het STOMP-principe. Dat staat voor de volgorde Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als service en Particulier vervoer. Denk daarbij aan je eigen auto. "We zijn in het algemeen een veilige gemeente, als je kijkt naar de verkeersveiligheid", laat een woordvoerder weten. "Daar zijn we dan ook trots op."
Bij beide scholen zijn vooralsnog geen ongelukken gebeurd. Maar volgens Anita Baggerman is het een kwestie van tijd. "Je moet er niet aan denken dat het gebeurd, maar stel je voor dat een kind tussen de auto's door over het hoofd wordt gezien."
DordrechtIn Dordrecht wordt stapsgewijs gewerkt aan het verbeteren van twintig gevaarlijke kruispunten in de stad. Daarbij zijn er ook een aantal aandachtspunten rondom scholen. "Basisschool de Fontein in de Douwe Aukesstraat staat in een woonstraatje en dat is in principe geen onveilige schoolomgeving", laat de gemeente in een schriftelijke reactie weten. "Het schoolterrein grenst wel aan de M.H. Trompweg, daar is het een stuk drukker. De gemeente gaat de weg rondom het Admiraalsplein opnieuw aanleggen. Het deel tussen de Van Spilbergenstraat en de Karel Doormanweg (het deel waar de school aan grenst) gaan we inrichten als 30-km-zone. Aan beide zijden komen ook inritconstructies, verwachting is dat op dit stuk weg het daardoor rustiger wordt. De gemeente weet dat men de situatie onveilig vindt, maar cijfers van ongevallen/ongelukken onderbouwen niet dat de situatie daadwerkelijk onveilig is."
Zwijndrecht"In Zwijndrecht willen we de schoolroutes zo goed mogelijk in kaart brengen", laat een woordvoerder weten. "Daarbij willen we de knelpunten zo snel mogelijk aanpakken. Daarbij kijken we ook of een weg niet al aan een opknapbeurt toe is, zodat we de maatregelen tegelijkertijd kunnen nemen. Als het belang en met name de veiligheidswinst groot genoeg is en het heeft ten opzichte van de andere projecten voldoende prioriteit, dan halen we dat project naar voren."
Al met al zijn er dus in iedere gemeente nog wel wat winsten te behalen. Bij iedere school staan de verkeerslessen en het Verkeersplein dan ook hoog op de prioriteitenlijst.