Door tegenvallende opbrengsten, oplopende kosten en de impact van de coronacrisis kwam vervoerder Aqualiner de afgelopen jaren steeds verder in de problemen. Eind vorig jaar waren de verliezen zo hoog opgelopen dat de vervoerder liet weten niet meer op de huidige manier door te kunnen.
Exploitatie
Dit jaar kreeg Aqualiner als exploitant ruim 8,5 miljoen euro subsidie om de verbindingen overeind te houden en de provincie deed daar onlangs ruim drie miljoen bij. Vorig jaar gaf de provincie al 2,4 miljoen extra.
De extra miljoenen lijken niet te hebben geholpen. Zo concludeert de provincie dat de concurrentiepositie van de Waterbus is verslechterd. Dat komt door investeringen in de MerwedeLingelijn en in buslijnen, maar ook door de opkomst van de elektrische fiets.
Bruggen
De komende jaren staan flink wat werkzaamheden op stapel aan onder meer de Brug over de Noord en de Papendrechtse brug, maar de provincie ziet geen aanleiding om de lijnen 21 en 23 langer overeind te houden. Zo regelt Rijkswaterstaat tijdens de sluiting van de brug een veerpont, parallel aan de brug. Verder worden bussen ingezet van en naar treinstation Dordrecht Stadspolders.
Kinderdijk
Kinderdijk blijft in de zomerperiode nog wel bereikbaar over water, schrijft de provincie. Maar reizigers krijgen dan wel te maken met andere tarieven dan de reguliere ov-tarieven. Intussen blijven lijn 20 van de Waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht en lijn 22 tussen Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht in stand.
Dit verhaal verscheen eerder bij onze mediapartner Rijnmond.