gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Dordts Gebarenkoor zingt al 30 jaar via gebarentaal

0250eda5bde5f9188a8aed011b14030d

Zingen zonder daarbij je stem te gebruiken, maar enkel je handen. Dat klinkt voor veel mensen als iets onnatuurlijks, maar voor het gebarenkoor in Dordrecht is het de normaalste zaak van de wereld.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Het koor is bedoeld voor doven en slechthorenden die op deze manier, samen als koor, liedjes kunnen vertolken. "En ook met enkel gebarentaal kan je echt wel emotie overbrengen", legt initiatiefnemer Nellie Faber uit.

Zij begon het koor in 1990, nadat haar pasgeboren zoon doof bleek te zijn. "Ik hou namelijk zo erg van zingen en wilde daarin ook iets betekenen voor onze dove zoon."

Belang van gebarentaal

Er komen op woensdagavond genoeg mensen naar het Open Hof in Dordrecht. Een aantal slechthorenden, maar ook mensen die bezig zijn om het certificaat in gebarentaal te behalen. "We willen in deze gemeenschap de dove mensen echt betrekken bij alles wat we doen", vervolgt Nellie met trots.

De deelnemers hebben veel plezier. Ze converseren - uiteraard alleen met gebaren - druk met elkaar. "Muziek zit gewoon in mij", legt Lily, één van de deelnemers, uit. "Het zit diep in mij en ik word er gelukkig van om het op deze manier te kunnen uiten. En steeds meer mensen doen ook mee en dat maakt mij gelukkig."

'Coronatolk'

Ook Jan-Willem, die uitlegt dat hij zich soms net Michael Jackson voelt tijdens een optreden, is hartstikke blij om onderdeel te zijn van deze groep. Hij vindt het super dat er in Nederland nu meer aandacht is voor gebarentaal, door de gebarentolk bij de inmiddels beroemde corona-persconferenties.

"Dat geeft ons meer zelfvertrouwen. Ook omdat dove mensen steeds meer beroepen mogen uitoefenen. Dat kan nog steeds beter, maar ik zie het wel als een goede ontwikkeling."

Ook Nellie denkt dat de extra aandacht voor gebarentaal een positieve uitwerking heeft. "Het was hard nodig, want hoe wil je anders deze doelgroep bereiken met zulke cruciale informatie? Het toont hopelijk hoe belangrijk dit is. Maar ook hoop ik dat meer mensen inzien hoeveel vreugde het je kan brengen als je dit beheerst en op deze manier met mensen kan communiceren."



Lees ook

FB_IMG_1781955457313

Opnieuw een auto in brand bij eetcafé: 'Wanneer houdt dit op?’

Een brandstichter heeft vrijdagnacht opnieuw toegeslagen op de parkeerplaats van het Dordtse eetcafé De Wilhelminaboom. Volgens eigenaresse Monique van Esseveld is deze keer de auto van een klant verwoest door vlammen.

VAN DRUNEN-MOTOCROSS-GP-07-GER-2026

Na harde val raakt WK-titel steeds verder uit zicht voor pechvogel Van Drunen

Er moet een wonder gebeuren als Lotte van Drunen nog wereldkampioen motorcross wil worden dit jaar. De 18-jarige Sliedrechtse kwam zondag in Duitsland hard ten val en heeft na twee van de vijf raceweekenden een achterstand van 44 punten op de huidige WK-leider.

artikelfoto kazerne SLIE

Na decennia verhuist brandweer uit centrum Sliedrecht: 'Brok historie'

Dinsdagavond staat er iets bijzonders te gebeuren: de brandweer van Sliedrecht vertrekt uit het hart van het dorp en betrekt een nieuwe kazerne aan de Rijnstraat. De nieuwe brandweerkazerne is vanaf dan gevestigd in het voormalige politiebureau aan de rand van Sliedrecht. Omwonenden van de oude stek gaan de brandweer wel missen.

asfalteringswerkzaamheden

Let op: N915 richting A15 komende dagen dicht

Verkeer bij Hendrik-Ido-Ambacht moet de komende dagen rekening houden met omleidingen en vertraging. Rijkswaterstaat vernieuwt het asfalt op de N915, tussen de kruising Noordeinde en de aansluiting Hendrik-Ido-Ambacht van de A15.

PSX_20260608_112752

Schoonmakers onwel in bedrijfspand, gebouw tijdelijk afgesloten

Medewerkers van een schoonmaakbedrijf zijn tijdens een klus in Alblasserdam maandag onwel geworden. Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio werden zij duizelig, waarna ze snel naar buiten zijn gegaan en de hulpdiensten hebben gealarmeerd.

foto

Lang niet alle nabestaanden kregen brief over verplaatsen lijken en dit is waarom

Is mijn geliefde wel of niet naar een andere begraafplaats gebracht? Die pijnlijke gedachte overheerst bij nabestaanden van tientallen Dordtse overledenen, die onlangs een brief kregen over de verplaatsing van onvoldoende verteerde lijken. De gemeente wilde de families graag gerichter informeren, maar een administratieve puinhoop zit dat in de weg.